Installera om XP, utan cd

• Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Hej igen...

Jag har grymma problem med min nya dator och har försökt fixa det på olika sätt. Är så less så jag vet inte vad jag ska göra.

Hursomhelst, jag tänkte testa installera om XP men via XP-skivan går det inte eftersom den enheten inte hittas på datorn längre, jag har ingen floppy heller (även om datorn tror det av nån anledning)

Hur gör man då?

Hej igen...

Jag har grymma problem med min nya dator och har försökt fixa det på olika sätt. Är så less så jag vet inte vad jag ska göra.

Hursomhelst, jag tänkte testa installera om XP men via XP-skivan går det inte eftersom den enheten inte hittas på datorn längre, jag har ingen floppy heller (även om datorn tror det av nån anledning)

Hur gör man då?

Prövar att koppla in din dvd rom i en annan IDE plats och kolla om den hittar den där, annars kan du väl gå in i bios och kolla om du kan hitta din dvd rom där ??

Nu har jag löst Dvd-spelare problemet iaf. Hur gör jag för att ominstallera XP? Bara sätta in skivan & starta datorn funkar inte, nåt att ställa in i Bios?

Edit: Har ändrat first boot till Cd

Kommer upp: Boot from CD/DVD och sen händer inget oavsett var man trycker.

Last edited:
Nu har jag löst Dvd-spelare problemet iaf. Hur gör jag för att ominstallera XP? Bara sätta in skivan & starta datorn funkar inte, nåt att ställa in i Bios?

Edit: Har ändrat first boot till Cd

Kommer upp: Boot from CD/DVD och sen händer inget oavsett var man trycker.

Det skall vid boot stå: "Press any key to boot from CD..:"
bara att trycka på vilken tangent som helst, så skall den boota från skivan.
Men det alternativet har du bara i typ 20 sek, sedan försöker den boota från disk.

Finns en bootable version av xp du kan lägga på ett usb minne, teoretiskt sett borde den gå att ladda ner från viken med sjörövarna.

Att starta en sån här tråd, finna lösningen själv och sen INTE posta lösningen....är nästan bud på spöstraff! :mad:

Hur gjorde du? :) :pannkyss

XP trodde att trial-perioden tog slut så den gick inte alls att komma in, jag fuskade lite med "aktivering" via telefon och sen funkade det finfint. :)

XP trodde att trial-perioden tog slut så den gick inte alls att komma in, jag fuskade lite med "aktivering" via telefon och sen funkade det finfint. :)

Ett annat sätt att lösa det på är att lägga över alla filer som behövs för installation på hårddisken. Detta då givetvis förutsatt att man kan kopiera in dom på hårddisken från skiva/mindre lagligt alternativ. Har bestämt för mig att det är i386 som man ska flytta över men är inte helt säker. Har gjort så en gång och det funkade bra. Då behöver man iofs en start-cd så man kan starta i DOS alt. startfilerna på hårddisken

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg