Installera oljetrycksmätare

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Snillena på Yamaha fann det för gott att strunta i oljevarningslampa. De brukar ju i alla fall lyckas pula dit en nivålampa, men inte på den är hojen, där finns ingenting. Nu kanske det är ruskigt sällsynt att oljepumpen lägger av eller att en oljeledning spricker, men med tanke på vad konsekvenserna blir om det händer så skulle det kännas ganska bra att kunna hålla lite koll. Så, nån som vet var man kan hitta en lämplig oljetrycksgivare och en mätare eller varningslampa? Det finns en pluggat hål i motorblocket med storlek M8 (där man just ska kunna lossa lite på skruven för att kolla att hojen har tryck) som skulle funka lysande att installera givaren i, men givarna kanske brukar vara större? Hit me.

Edit: Jag vet förresten att biltema har en mätare med givare, men där krävs minst M12 för givaren vill jag minnas.

Last edited:
Du får väl göra en liten konverterare. Det finns några att köpa klara, minns inte vilka dimensioner det va.

Har du nån aning om var man hittar såna prylar? Anars kan man så klart borra upp och gänga om men det undviker jag gärna.

Jag hade tänkt sätta en tryckgivare på min R6.
Men det är lite lurigt att hitta ett ställe där den sitter skyddad vi vurpa + lite reglements grejer om förband osv.

Men iallafall så hittade jag en tryckgivare som i vanliga fall satt på en Golf diesel.
Köpte den på Mekonomen för 64:-.
Vid 1,3bar så slöt den eller bröt (kommer inte ihåg) kontakten.
Med en diod och ett motstånd så kan man fixa en varningslampa.
Tror den var gängad med typ konisk M10, men kan inte säga säkert det var ett tag sedan.

URRninja skrev:
Har du nån aning om var man hittar såna prylar? Anars kan man så klart borra upp och gänga om men det undviker jag gärna.
Kan du inte ersätta oljepluggen då? Jag har inte riktigt koll på vart man bör mäta och inte. Det finns en del trådar i ämnet om jag inte minns helt fel.

Wander skrev:
Jag hade tänkt sätta en tryckgivare på min R6.
Men det är lite lurigt att hitta ett ställe där den sitter skyddad vi vurpa + lite reglements grejer om förband osv.

Men iallafall så hittade jag en tryckgivare som i vanliga fall satt på en Golf diesel.
Köpte den på Mekonomen för 64:-.
Vid 1,3bar så slöt den eller bröt (kommer inte ihåg) kontakten.
Med en diod och ett motstånd så kan man fixa en varningslampa.
Tror den var gängad med typ konisk M10, men kan inte säga säkert det var ett tag sedan.

Bra tips, ska kolla upp det. Tack tack

HanneZ skrev:
Kan du inte ersätta oljepluggen då? Jag har inte riktigt koll på vart man bör mäta och inte. Det finns en del trådar i ämnet om jag inte minns helt fel.

På en hoj med vanlig våtsump går det ju inte, där har man inte det trycket. Men på den här är det ju torrsump så det kanske funkar.. Nån som vet?

Nä ja tänkte nästan de, tempen går ju bra o kolla där dock.

Det borde finnas tryckmätare för industrier m.m. Tippar på att de kostar hyfsat me flis dock.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D