Installera laglig licens (OEM) med piratad skiva?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Sitter här med en laptop jag ska byta hdd i.

Det är en HP med Vista home OEM installerat, problemet är att man fick ingen restore skiva med utan den skulle man bränna ut med deras program som givetvis låser sig hela tiden så det går inte att få ut någon skiva.

Går det att tanka hem nån version och köra med licensen som sitter på baksidan av burken eller hur fan gör man?

Kan man få/köpa skiva av HP eller Microsoftet ?

Oftast brukar det ju vara viktigt för mjukvarutillverkare att det just är licensen man betalar för men det kan ju vara kul att ha programvaran också, inte bara en liten Microsoftlapp.

:huvet

går det inte tanka ner en OEM version av operativsystemet?

jag tycker också att det e riktigt störigt att man bara får med en "räddningsskiva" eller en räddningspartition. ryker hddn så är de ju kört

Jag hade samma problem förut. Satt med en massa OEM-licenser, men ingen skiva. Verkade hopplöst att få tag på en, så jag tankade ner en OEM från en piratsida. Funkade utmärkt med mina lagliga licenser.
Hittade senare s.k. installationsmedia på Dustin, men den verkar inte finnas kvar längre.

Skulle bli jäkligt förvånad om det verkligen är olagligt att tanka ner en skiva till sin licens faktiskt. Det är väl licensen som kostar pengar, och som det pratas om i användaravtalet hela tiden, inte själva skivan, om jag inte har helt fel.

Det som kan vara ett problem är att produktnyckeln på dekalen inte går att installera med. Detta vet jag på t ex vissa HP-modeller. Gissar att de har egna nyckelserier som bara funkar med just deras unika installationsmedia.

Det enklaste är att prata med datortillverkaren.
Eftersom det inte går att bränna ut skivan på det sätt som dom säger att det ska göra så har dom ju levererat en produkt som inte fungerar som den ska.
Med andra ord borde det bara vara att kontakta dom och förklara att du vill installera om programvaran på din dator men du kan inte få fram skivan.
du behöver inte säga att det är för att du ska byta hårddisk. Det har inte med saken att göra men kan göra att dom börjar trilskas om att man inte får öppna datorn eller byta ut hårdvara i den för då upphör garantin att gälla.

dom borde skicka en skiva till dig om du inte kan få fram den på det sätt dom säger.

Får du hem den, det är då 10mbit på min upload, kanske är du

Gör så här:
Installera en "fulversion" av ditt operativsystem. "Fulversionen" hittar du på nätet någonstans.
Följ instruktionerna på: http://www.microsoft.com/genuine/se...sv&sGuid=3084e881-dadc-4453-9123-6731328f246a
Knappa in licensnummret under datorn.
Om du gjort rätt så har du nu en "finversion".

Microsoft har kommit till insikt att det faktiskt finns många datorer med giltiga licenser därute, men utan restoreskivor.

Tack M$!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...