Installera en växelindikator på en Honda CBF500 -06

HondaRider

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBF500
Dags att ta fram hojen nu när det börjar bli varmt och jag behöver byta en del saker på den och funderar på att koppla in en växelindikator.

Det finns en hel del på marknaden, dyra som billiga och jag undrar om någon gjort det tidigare och hur ni gjorde?

På youtube finns en hel del åkare som installerat diverse varianter men jag vet inte vilken som passar min och vill inte beställa en från Kina som tar 3 månader för att levereras och som kanske funkar sisådär.

Det finns några som kostar en slant men osäker på om den kommer funka bra.

Är det bara att koppla in och köra eller behövs reläer , säkringar m.m?
 
Inte 100% P&P men nästan, du behöver köra en runda och följa indikatorns instruktioner efter installation.
 
Vill du veta vilken växel du kör på eller den du tror att du petat in innan du släpper ut kopplingsgreppet?
 
Jag installerade samma som ovan föreslår och där ingår allt som behövs. Tog mig 60 minuter inkl injustering.
Hur kopplade du in den? Var det redan förberett så att du endast behövde koppla in den (hane-hona) eller var det så att du fick koppla in den via hastighetsgivaren och skarvade fast den med den kabeln? Min hoj är från 2006, och jag tror inte jag har en sån färdig kopplad kabeln vid batteriet.
 
Vill du veta vilken växel du kör på eller den du tror att du petat in innan du släpper ut kopplingsgreppet?
Jag brukar kolla på varvtalet medan jag kör, ibland kan det vara bra att veta vilken växel som är i när man inte har den i N eller när man saktar ner och ska accelerera fort. Sen är det också alltid skoj att mecka med något nytt.
 
Hur kopplade du in den? Var det redan förberett så att du endast behövde koppla in den (hane-hona) eller var det så att du fick koppla in den via hastighetsgivaren och skarvade fast den med den kabeln? Min hoj är från 2006, och jag tror inte jag har en sån färdig kopplad kabeln vid batteriet.

På min bryter du en kontakt och kopplar in dig på den med färdiga kontakter på Healtechen.
Sedan hade jag en gul kabel som drogs till under sadeln där den sammankopplades med tillhörande skrav/plint.
Inga kapningar av befintliga kablar behövdes i mitt fall.
 
Jag brukar kolla på varvtalet medan jag kör, ibland kan det vara bra att veta vilken växel som är i när man inte har den i N eller när man saktar ner och ska accelerera fort. Sen är det också alltid skoj att mecka med något nytt.
:tummenupp
 
Original på Suzuki Gsx 1100 83 till 87.
 
Nackdelen med Healtech är ju att den bara räknar ut växeln baserat på hastighet och motorns varvtal, så fort du håller in kopplingen visar den fel/inget alls. Har din hoj en givare för det i växellådan så är det ju bättre att ta det från den, men det blir ju lite mer jobb då. Och ja, många hojar som inte har växel i instrumentpanelen har trots det sensor i lådan, det hade tex redan min gamla Gixxer från -98, för att kunna ha olika mappar beroende på vilken växel man har i mm.
 
På min bryter du en kontakt och kopplar in dig på den med färdiga kontakter på Healtechen.
Sedan hade jag en gul kabel som drogs till under sadeln där den sammankopplades med tillhörande skrav/plint.
Inga kapningar av befintliga kablar behövdes i mitt fall.
Har inte hunnit kika på min hoj än om någon sån kontakt finns men ska kolla upp det i veckan. Apropå den "gula " kabeln, drog du "tjuvström" med den då? Alltså att du kopplade in den "gula" kabeln tillsammans med de som den skulle kopplas mot ? Eller kopplade du bara så som du skrev mot plinten bara ?
 
Nackdelen med Healtech är ju att den bara räknar ut växeln baserat på hastighet och motorns varvtal, så fort du håller in kopplingen visar den fel/inget alls. Har din hoj en givare för det i växellådan så är det ju bättre att ta det från den, men det blir ju lite mer jobb då. Och ja, många hojar som inte har växel i instrumentpanelen har trots det sensor i lådan, det hade tex redan min gamla Gixxer från -98, för att kunna ha olika mappar beroende på vilken växel man har i mm.
Jag har för mig att denna indikator ska kunna läsa av vilken växel man har i och att den känner av på växlingen och inte på hastigheten? Eller så har jag kanske har läst på fel?
 
Jag har för mig att denna indikator ska kunna läsa av vilken växel man har i och att den känner av på växlingen och inte på hastigheten? Eller så har jag kanske har läst på fel?
Det står på deras sida att det bara fungerar när du har släppt ut kopplingen, och att den räknar på hastighet och motorvarv:
Fast and accurate
Instant and accurate indication of the selected gear (right after the clutch is released) for added control and safety. The sampling period can be adjusted to make the response quicker or slower, depending on shift speed and signal conditions.
Samt:
Fast and accurate
Instant and accurate indication of the selected gear (right after the clutch is released) for added control and safety. The sampling period can be adjusted to make the response quicker or slower, depending on shift speed and signal conditions.
 
...och intresseklubben noterar att den signalgivaren passar direkt på en 96-06 1200 Bandit. Lämplig som växelstyrd boost eller lustgaskontroller.
Råkar någon ha elschemat till en Bandit 1200 -98 med tre kablar ut från växellägesgivaren och sen råkar jag ha en motor till (standard än så länge) från 2001 som har fyra kablar ut från samma givare. Jag ska försöka koppla ihop detta med ett piratKoso instrument. Finns det möjlighet ska man ju försöka fixa ihop det.
 
Neutralens gröna lampa skall jordas via den fjädrande dutten, blå (Bl) kabel. Svart-vit (B/W) skall gå till jord. Hur ECU'n är programmerad för de övriga sladdarna, beats me.

R/B "red w black tracer" samt G/Bl "Green with black tracer" går till ECU'n.

I vilket fall som helst, det som skiljer 3-kablars mot 4-kablars är att B/W saknas på tre-kablars. Dvs den som skall gå till jord någonstans i härvan.

 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top