Installationsproblem win XP

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har ett problem som jag stött på vid inst. av XP vid ett tidigare tillfälle, men jag kommer inte ihåg hur jag löste det. Får ett stop-fel alldeles i början av inst, med koden 0x0000007B, följt av parametrar som indikerar att det har med drivisar för SATA att göra. Moderkortet är ett Asus P4R800-V DeLuxe, Win XP är ingen piratkopia utan ett äkta exemplar av XP Home! I nuläget är det W2K på burken, och det går inte att uppdatera utan jag försöker med en ren installation av XP. Antar att jag ska ladda in SATA-drivare manuellt, men jag hittar inga såna till det kortet?

Känns som att du är på rätt väg. Att ladda drivers manuellt alltså.
Har du tillgång till en annan dator så är det ganska smidigt att bygga en ny inst..-skiva med jälp av nLite. Inte om du bara skall installera en enda gång kanske, men man vet ju aldrig,du kanske installerar om nästa vecka igen.
Men då måste du naturligtvis ha alla drivrutiner.
Vad är det för dator/moderkort ?
Följde det inte med något när du handlade kortet/datorn ?

ladda hem nlite och integrera senaste service packet och skapa en bootbar XP-CD och kör installationen därifrån. Då finns SATA-drivare färdiga på CDn.

Vad har du för anslutning till hårddisk och cd-rom?
Är det IDE och bara en ingång på moderkortet måste masterdisken och cd-rom (Slav) sitta på samma kabel vid installationen av XP.

Eller så slår du av S-ATA (AHCI) och väljer ATA (IDE) istället.
Om du vill fula till det, vill säga. En lösning som tar 20 sekunder att utföra, men då får du leva med att köra disken i IDE-läge.

Tack!
Denna lösningen är den jag önskade, ska prova ikväll när jag kommer hem från jobbet. Att fula funkar bara om jag själv ska ha datorn, detta är svärfars dator och jag vill inte hålla på med en massa support när den krånglar. Att slå av SATA och köra IDE är ingen lösning, då faller hela idéen med en sata-disk.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg