installation.. ?

Danielsson_

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Hagfors
Hoj
FZ6 k5, R6 k6
Hej.

Jag undrar hur ni som bygger överladdade cyklar lärt er konvertera?
Jag läser en hel del och skulle väldigt gärna vilja lära mej...
vill konvertara cykeln min under vinterhalvåret men ja känner att ja inte har nog med kött på benen för att sätta upp ett system...
så ja undrar hur ni lärde er? har någon nån form av guide?
 
Guiden har du här, bara till att söka! finns allt du behöver veta :tummenupp
 
Ok... startskottet blev en TDO4HL-13T.

Så nu ska ja försöka mig på en konvertering under vinterhalvåret.
Har dock lite frågor, och vad som ska ingå i kitet...
Rätta mig gärna o släng in en komentar om jag missat ngt.

1.Turbo :huvet Om aggregatet är vattenkylt, hur kopplas detta?

2.Plenum. Kan man köra med lika stor som insugsboxen? Har förstått att om man ska vara säker så leder man in stömmen upp i taket på plenumet, för att vara säker på att fördelningen till insugen blir så jämt fördelat som möjligt.

3.Oljetrycksledning, oljeretur. Förstod aldrig riktigt hur detta ska kopplas. Behöver man borra ngt?

4.Wastegate(anslutning). Ska wastegaten kopplas till insuget, eller enbart till kompressordelen?

5.Tryckrör turbo --> insug. Ngt minimum på diametern i rören?

6.Bränslepump. Kan man kompensera med orinal?

7.Bränsletrycksregulator. Hur kopplas själva tryckavkänningen.

8.Grenrör. 32-35mm i rostfritt ska väl bli bra?

9.Cylinderfotsspacer. ca. 2mm?

10.Hårdare kopplingsfjädrar

11.Intercooler. Även om man bör ha, finns det ngt ungefärligt max-laddtryck utan IC?

12.oljekylare? behövs detta?

13.PC3? Klarar jag mig med en bränsletryckreg. eller måste jag ha ngt elektronsikt?

14.Dumpventil. Spelar det ngn roll om du har öppen eller retur, förutom ljudet?

Är det mycke jag glömt?
Blev en del frågor, men ja hoppas ni kan svarar på dem :Bugar så fixar sig väl det mesta.

MVH // Nicke
 
Last edited:
1. Behövs inte användas
2. ungf 1,5 gånger cylindervolymen (har jag för mig)
3. pass
4. spelar ingen roll, jag har min på kompressorhuset
5. vanligast brukar väl vara mellan 40-50mm men ta nått som matchar dia på kompressorn
6. varför chansa, kan gå illa om den inte får sås
7. med en slang från plenum till regulatorn
8. ja
9. ja
10. ja
11. pass
12. kan vara bra att ha men det brukar sitta på orginal (gjort på mina iaf)
13. nått tilläggssprut brukar dom med insprutning använda
14. nej
 
3. Oftast finns det en plugg där du får ut olja, med hjälp av trycket i motorn. Den leder du in i turbon och ut under turbon. Kan du placera turbon högt, kan du leda tillbaks oljan i troget utan returpump, och då helst över oljenivån. Detta innebär troligtvis ett nytt hål i blocket eller i tråget.
9. beror på vilket komp du har original.
11. ca 0,5 bar med 98-oktan... Brinken kan nog ge dig ett utförligt svar på denna =)
13. Marklund har en bra liten låda som är billig för detta. Billig i den bemärkelsen att den kostar 6000:-
"Anderssonturbo" har kört med en progresiv regulator och fått detta att fungera. Alltså höja soppatrycket i takt med laddtryck, men för att kunna mappa alla varv, kör du bäst (billigast) med marklunds "EFI-Box". Till denna behöver du en extra spridare per cylinder som du monterar neråt mot spjällen i plenumet. Sen så behöver du ju en fuelrail och lite slangar...
 
Det jag kan rekomendera som tilläggssprut är en Megasquirt box.. kostar mellan 2500 och 3000kr.
Den boxen har massor av bra funktioner... :tummenupp

Sen köper du spridare på skroten som klarar av att leverara soppa för de hk du tänker öka med.
Köpte mina Röda Borsch för 500kr (klarar 200hk)

Kolla här

http://msnordic.mine.nu/pages/msfaq/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top