Installation av XP på S-ATA disk...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Precis som rubriken antyder så försöker jag (utan framgång) installera XP med SP2 på en nyinköpt S-ATA II disk.
I skrivande stund har jag mitt operativ på min gamla disk, en IDE disk.
Jag har varit inne i BIOS:en och ändrat så att S-ATA disken ska vara prio 1 och sedan startat upp med XP skiva i.
Allt går bra, den läser en massa info ifrån skivan under "Installations program för Windows XP" (drivrutiner, kernel, dll etc etc) ända fram tills "valen" brukar komma i installationsprocessen, dvs man väljer vad man vill göra (reparera, installer, vilken partion etc) - DÄR låser sig skiten vareviga gång!
:mad:
Får samma medd varje gång : "Tekniskt fel bla-bla" med följande felkod "Stop 0x0000007B (0xF7C7A524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)".
:confused:

Har tom ryckt ut IDE- disken och försökt göra samma procedur med enbart S-ATA disken i, men NADA!
:va
Är det NÅGON vänlig själ som kan (i lekmannatermer!!!!) förklara hur i h*lvete jag ska bära mig åt, så är jag väldigt tacksam!!

Tack på förhand!

Är SATA i Bios uppsatt som IDE eller SATA? Disbla RAID.
Skapa en drivrutins-floppy för säkerhets skull.

Fabrikat och modell på moderkort?

Är SATA i Bios uppsatt som IDE eller SATA? Disbla RAID.
Skapa en drivrutins-floppy för säkerhets skull.

Fabrikat och modell på moderkort?

Moderkortet är ett ASUS P5B (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781).
Hmmm, om det är uppsatt som IDE eller S-ATA....?
Vågar ej svara på, får lov att kolla samt återkomma (står det efter disken i BIOS eller??)

TACK så här långt att du orkat/vill ta dig tid för en novis!
:tummenupp

Min erfarenhet är att det brukar bli en hel del komplikationer om man kör både SATA och IDE i samma dator. Sen kanske inte xpskivan är hel ok?

Min erfarenhet är att det brukar bli en hel del komplikationer om man kör både SATA och IDE i samma dator. Sen kanske inte xpskivan är hel ok?

Har testat med 2 st oberoende XP skivor (båda integrerade med SP2), men samma fel uppstår bägge gånger.
Har förresten använt mig av dessa båda skivor då jag hjälpt vänner o bekanta att ominstallera XP så de SKA funka.

Sedan är det ju minst sagt skumt att det ÄNDÅ inte går fast jag tom ryckt IDE hdd:n och testat att bara ha S-ATA inkopplad vid installationen

Har testat med 2 st oberoende XP skivor (båda integrerade med SP2), men samma fel uppstår bägge gånger.
Har förresten använt mig av dessa båda skivor då jag hjälpt vänner o bekanta att ominstallera XP så de SKA funka.

Är det en ny SATA föresten? Kom precis på att jag hade samma problem med min förra dator. Det slutade inte bättre än att jag fick slänga min 250giggare i golvet skrika lite och sedan köpa en ny:(
Den hade kraschat helt enkelt, pga värmeproblem. Sen dessa har mina hdd's fått gå kalla.

Är det en ny SATA föresten? Kom precis på att jag hade samma problem med min förra dator. Det slutade inte bättre än att jag fick slänga min 250giggare i golvet skrika lite och sedan köpa en ny:(
Den hade kraschat helt enkelt, pga värmeproblem. Sen dessa har mina hdd's fått gå kalla.

Flång ny!
Sitter bakom en 120 mm chassifläkt så värme "shouln't be an issue" som di sär utrikes...
(använder den i skrivande stund som en "slav" hdd och bara lagrar på den)

Flång ny!
Sitter bakom en 120 mm chassifläkt så värme "shouln't be an issue" som di sär utrikes...

Jag tror nog att den kan gå ett bra tag även fast den går för varmt. Förklarade bara varför min gick sönder. Det intressanta är det blev exakt likadant för mig när jag skulle ominstallera xp på den. Jag hade nog mailat säljaren och gjort en reklamation om inte han har något att invända mot.
Fast det är verkligen inte kul ifall det visar sig att det inte är problemet. Eftersom du kan börja installationen borde inte felet ligga i bios. Det har ju funkat på din IDE innan så om den skulle legat som master skulle det funka nu också tycker man ju.
Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp:(

Jag tror nog att den kan gå ett bra tag även fast den går för varmt. Förklarade bara varför min gick sönder. Det intressanta är det blev exakt likadant för mig när jag skulle ominstallera xp på den. Jag hade nog mailat säljaren och gjort en reklamation om inte han har något att invända mot.
Fast det är verkligen inte kul ifall det visar sig att det inte är problemet. Eftersom du kan börja installationen borde inte felet ligga i bios. Det har ju funkat på din IDE innan så om den skulle legat som master skulle det funka nu också tycker man ju.
Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp:(

Uppskattar att du försökte iaf!

Har du windows xp med SATA-drivrutiner? Jag har installerat xp på en sata-disk utan problem, men då använde jag en xp-version som hade sata-drivisar inbyggda. Min xp-image heter helt enkelt "XPPROSP2_SV_SATA.iso" och är en OEM-version (dvs behöver inte knappa n serienumret).

Har du windows xp med SATA-drivrutiner? Jag har installerat xp på en sata-disk utan problem, men då använde jag en xp-version som hade sata-drivisar inbyggda. Min xp-image heter helt enkelt "XPPROSP2_SV_SATA.iso" och är en OEM-version (dvs behöver inte knappa n serienumret).

Hmmm, kan det vara DÄR skon klämmer...?
Har för mig nämligen att jag läst mig till att så snart XP är integrerat med SP2 så SKA sata- drivisar finnas...
Men det kanke inte är en "absolut sanning"...?
Finns det NÅGON chans till att få tanka den iso- filen av dig?
Om jag ber snällt....?
:pannkyss

Mitt första tips, när du installerar XP på din SATA-disk, ha inte din IDE-disk inkopplad. Varken jag eller någon jag känenr har nånsin lyckats installera windows med den kombinationen utan att den lägger bootladdaren på IDE-disken, varvid du blir beroende av den disken för att boota (själva operativet hamnar på satadisken, men bootladdaren hamnar som sagt på IDE-disken).

Har heller aldrig varit möjligt att få dit bootladdaren på satadisken utan att ominstallera, vilket inte är alls så roligt.

Och som många andra säger, jag skulle nog gissa på att SATA-drivisarna inte fungerar, eller inte laddas in. Borde fått en SATA-driverdisk med din dator, som du använder vid installationen. Många nya moderkort har redan SATA-stöd i XP SP2, men framförallt om du kör RAID-läge så vill den nästan alltid ha en tredjepartsdrivis.

När XP-skivan bootar, kommer det stå längst ner, "Tryck F6 för att ladda in tredjepartsdrivrutiner" eller motsvarande på engelska, det är då du ska trycka F6 och följa instruktionerna.

Notera att du borde testa stänga av all RAID-funktionalitet i BIOS, och se om det fungerar bättre. En del moderkort har även ett "compatability-mode" på satakontrollern, något som kan användas vid installation för att sedan applicera SATA-drivrutinerna när operativet väl är installerat.

En sista idé kan vara att du har ett inkompabilitetsproblem mellan SATA-kontrollern och din SATA2-disk. Det är känt att vissa moderkort inte klarar av diskarna som _skall_ vara bakåtkompatibla, men bla SAMSUNG har en bygling som man kan göra för att tvinga ner den till SATA1 standard, för att komma runt det problemet. Kan vara värt att kolla upp innan du reklamerar disken.

Bug o bock till er alla som orkat hjälpa mig!
Har fått tag i en XP skiva som SKA innehålla sata-drivisar som ska testas under morgondagen.
Kommer nog koppla ur IDE disken bara för att försäkra mig om att det ska funka.

Än en gång - TACK!!

Min enda fråga e om det e en samsung 80GB disk? sånna fall välj LBA i bios o inte auto.

Har nu testat ALLT tycker jag!
Har ställt in enl era anvisningar i BIOS. S-ATA disken är "Configured as IDE", då det bara finns IDE eller "AHCI" att välja på. Däremot så står den som en S-ATA disk...
:va
Har letat överallt för att disabla RAID men inte funnit var.
Kanske är det inte aktiverat...?
Har fått tag i en XP skiva med S-ATA drivisar på (TACK! :tummenupp ) som kommer ytterligare ett steg i installationsprocessen, men hänger sig medan XP konfigureras.
Alla steg har skett med IDE disken urkopplad, men nu när jag prövade för xx antal gången i rad så vägrade även IDE disken att hosta igång, med hänvisning till att en *.dll- fil har försvunnit ur windows på IDE hdd:n!
Så nu har jag INGET fungerande operativ alls (skriver detta från kneget)...
Har testat att installera från 4 (FYRA!) oberoende XP skivor, alla med integrerat SP2.
F*N att man ska vara så kass på datorer!
:huvet

Snart så ekar ett bösse- skott på gatan hemma, frågan är bara om det är jag eller datorh*lvetet som stryker med.....
:skitdator

(disken är en Seagate 320 Gb S-ATA II samt IDE hdd:n är en WD 120 Gb)

Uhm, det är inte så att du har börjat klocka kortet utan att ha låst PCI-E till 100 MHz och PCI till 33 MHz? Har du senaste BIOS'et inlagt på moderkortet? Om/när du tröttnar, ta en sväng förbi Hedesunda så fixar jag det mot en hamburgare vid banan i sommar.

Dum fråga, men sata disken sitter väl i sata1 eller sata2 på moderkortet?

1 o 2 master o bootdiskar
3 o 4 Slave o datadiskar

5 ensamma raid ihop med den externa sata porten

Raid konfig för 5 och externdisken hittar du under advanced i Biosen men skall inte bry sig om sata 1-4.

Du kan alltid installera Xp på den befintliga installationen då kör den en reparation men ta bort SATA så länge.

Uhm, det är inte så att du har börjat klocka kortet utan att ha låst PCI-E till 100 MHz och PCI till 33 MHz? Har du senaste BIOS'et inlagt på moderkortet? Om/när du tröttnar, ta en sväng förbi Hedesunda så fixar jag det mot en hamburgare vid banan i sommar.

Gosse, hade jag bott närmare så hade jag bjudit på både burgare OCH läsk + pommes om du kirrat burken till mig!!!

Då jag är NOVIS på det här med datorer så har jag inte gett mig på att överklocka eller annat.
BIOS:et är dock uppdaterat med senaste drivisar!

Anders R - hdd:n sitter i sata 1 på moderkortet.
Ang operativet på min gamla IDE så startar den inte upp med skivan trots jag har valt cd-romen som 1:a prio i BIOS.
Det låser sig direkt vid uppstart och säger att Win inte kan starta upp då "hal.dll" i win-system32 är trasig/saknas.
Men hur i helsefyr får jag dit den då??
Har kopierat just den filen till en floppy (från en burk på kneget med XP SP2, sedan om det är samma version vete gudarna), men hur ska jag få in den i win katalogen??

Samsung har en bygel du kan sätta på disken för att forcera SATA1-läge. Om din SATA-kontroller har kompatibilitetsproblem kan nog allt möjligt lustigt hända, så jag skulle nog råda dig att testa den bygeln innan du ger upp helt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph