Installation av luft/luftvärmepump, rimligt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet att det varit uppe trådar om luftvärmepumpar tidigare men ingen av de jag hittat verkar riktigt komma fram till nån egentligen slutsats så jag frågar igen, lite specifikt om en möjlig installation.

Det gäller ett tvåvåningshus med inredd källare på Bohus-kusten, för närvarande oljeuppvärmt, men för att spara på uppvärmningskostnaderna funderar vi på att installera en luft/luft värmepump (något annat alternativ än luft/luft är egentligen inte aktuellt). Vi har fått en offert på ca 21000:- för ett Mitsubishi 630 aggregat, inkl 5m montering, som de skriver i offerten, 5 meters rördragning får man förmoda. Det är inkl. moms och med ROT-avdrag.

Är det för det första ett vettigt aggregat och är det för det andra ett rimligt pris?

Hur kallt brukar ni få det? Mycket under -15 grader pallar dem flesta inte.

Agget i sig kan jag inte säga så mycket om, men vad presterar den i -10 ? Vilken effekt får du ut då? COP är egentligen inte så viktigt då det mäts i +7.

Skriv ut hela namnet på agget.

Mer än runt 2500 efter ROT ska du inte betala för hela installationen med 5meter kabel!

Hur kallt brukar ni få det? Mycket under -15 grader pallar dem flesta inte.

Agget i sig kan jag inte säga så mycket om, men vad presterar den i -10 ? Vilken effekt får du ut då? COP är egentligen inte så viktigt då det mäts i +7.

Skriv ut hela namnet på agget.

Mer än runt 2500 efter ROT ska du inte betala för hela installationen med 5meter kabel!

Jag bor inte i huset så jag vet inte exakt hur kallt det brukar bli men jag uppskattar att det är extremt sällan det är kallare än -15.

Agget är ett Mitsubishi Q-heat SE 630. Hur det presterar i -10 vet jag faktiskt inte, hur hittar man det? COP är iaf 5,33 och Mitsubishi själva påstår att nominell värmekapacitet bibehålls ner till -15 och att agget ger värme ner till -30.

Jag hade nog satt in två lite mindre agg. istället typ panasonic 9 som du kan få för 9-10t styck. Som sagts innan så runt 2500 styck med rotavdrag låter rimligt om det inte är en tokjobbig installation.

Hur mycket olja går det nu?

Jag bor inte i huset så jag vet inte exakt hur kallt det brukar bli men jag uppskattar att det är extremt sällan det är kallare än -15.

Agget är ett Mitsubishi Q-heat SE 630. Hur det presterar i -10 vet jag faktiskt inte, hur hittar man det? COP är iaf 5,33 och Mitsubishi själva påstår att nominell värmekapacitet bibehålls ner till -15 och att agget ger värme ner till -30.

Det stämmer nog angående värmekapaciteten då detta är den mest effektiva bortsett från CTC's värsting.

Den offerten såg helt normal ut, vare sig i under eller överkant. Klart betydligt bättre aggregat än Panasonic.
Återbetalningstiden är grymt kort om du kör med olja då dina kWh nu antagligen kostar bortåt 1,50-2:- (beroende på panna också kan man anta) med olja och du lär hamna runt 60-70öre/kWh med en Mitsu-pump.

Det stämmer nog angående värmekapaciteten då detta är den mest effektiva bortsett från CTC's värsting.

Den offerten såg helt normal ut, vare sig i under eller överkant. Klart betydligt bättre aggregat än Panasonic.
Återbetalningstiden är grymt kort om du kör med olja då dina kWh nu antagligen kostar bortåt 1,50-2:- (beroende på panna också kan man anta) med olja och du lär hamna runt 60-70öre/kWh med en Mitsu-pump.

Hur ser du på Skäggos förslag med två mindre aggregat? Huset har en lite komplicerad planlösning, då rummen ligger i "cirkel"/fyrkant runt ett centralt placerat trappschakt. Dvs, huset är relativt kvadratiskt och alla rum på bottenvåningen är genomgångsrum så cirkulationen blir möjligen lite knepig.

Hur ser du på Skäggos förslag med två mindre aggregat? Huset har en lite komplicerad planlösning, då rummen ligger i "cirkel"/fyrkant runt ett centralt placerat trappschakt. Dvs, huset är relativt kvadratiskt och alla rum på bottenvåningen är genomgångsrum så cirkulationen blir möjligen lite knepig.

Har du ett större enplanshus bör du ha 2st.

Fujitsu nocria är annars en bra pump som jag själv skulle kört på om jag inte fick min till så sjukt bra pris.
Det bör finnas siffror från ÅF på effekten vid den tempen.
Min fungerar bra ner till -15/-17 typ sen börjar den behöva frosta av lite för ofta och jag får stödvärma lite, sen är det ju inte ofta så kallt heller.

Cirkulation

Jag har ett tvåvåningshus (145kvm) där en luft/luft sköter ovanvåningen. Bottenvåningen värms via golvvärme och idogt vedeldande i kakelugn. Luftpumpen är en "Sverigepumpen" som hanterar ca. 70 kvm öppen planlösning bra men det hade inte orkat ta hela huset. Detta räknade vi med när vi satte in den men säljaren hävdade bestämt att vi inte skulle behöva elda mer... När det var -22 flera dagar i sträcka förra året hade den dock svårt att hänga med.

Ingen dum idé om du vill ersätta oljeeldningen helt och hållet med värmepumpar. Annars gör ju en pump stor nytta den med och kommer spara in många kronor, även om den kanske inte täcker hela energibehovet.
Jag missade det där med att det var ett tvåvåningshus och det blir knivigare att låta EN värmepump stå för hela energibehovet då.

Men varför inte en luft/vatten? Jag förutsätter att du har vattenburen uppvärmning i form av radiatorer? En luft/vatten kostar lite mer att installera men då ersätter den också hela oljebehovet och du får troligtvis även göra rejäla skatteavdrag för att frångå oljan så i slutänden blir det troligtvis inte så dyrt.
Det skulle jag satsa på först och främst, om man ser till att man kanske ändå måste ha 2 luftpumpar för att få till värmen på ett bra sätt. Kan du inte montera pumpen själv så är du ju uppe i 35-40k för två pumpar av bra kvalité och då är det inte långt kvar till en installation av en luft/vatten-anläggning...

Jag skulle inte ersätta någon annan uppvärmning helt med pumpar, om det är i den meningen att plocka bort dem gamla.
Luftpumpar är bra, men har sina tydliga brister.

Att sen köpa 2st 10k's pumpar är heller inte den bästa lösningen då dem presterar skit vid riktigt kalla grader, hela tanken är ju att få tillbaka så mycket som möjligt.
Då har jag hellre en ordentlig pump och stödvärme om det behövs.

Håll utkik i butiker när dem ska sälja ut gamla, oftast säljs dem till halva priset då.
Köpte min som annars kostar 19 för 7.

Jag skulle inte ersätta någon annan uppvärmning helt med pumpar, om det är i den meningen att plocka bort dem gamla.
Luftpumpar är bra, men har sina tydliga brister.

Att sen köpa 2st 10k's pumpar är heller inte den bästa lösningen då dem presterar skit vid riktigt kalla grader, hela tanken är ju att få tillbaka så mycket som möjligt.
Då har jag hellre en ordentlig pump och stödvärme om det behövs.

Håll utkik i butiker när dem ska sälja ut gamla, oftast säljs dem till halva priset då.
Köpte min som annars kostar 19 för 7.

Inte så jättestor skillnad i verkningsgrad på pumpar med samma kylmedia/kompressorer och effekt på förångare.

Inte så jättestor skillnad i verkningsgrad på pumpar med samma kylmedia/kompressorer och effekt på förångare.

Speciellt inte av nyare snitt. Men man ska ändå inte sticka under stol med att en pump för 20k oftast är bättre än en för 10k.
Jag ser heller inget problem med att ersätta oljan helt med två värmepumpar, så länge man inte tar bort det gamla uppvärmningssystemet av utrymmesskäl.

Och angående spridning av värme så är ju genomgångsrum alldeles perfekt. Det är ju inte så att värmen får för sig att stanna i första rummet utan den "letar" sig vidare på egen hand när den värmer upp den mötande kalla luften. Visst, det tar längre tid att värma upp med luftvärmepump men har man väl fått igång värmen så är det inget problem.
Det är betydligt sämre läge om du har en lång korridor med rum på båda sidor som ska värmas upp, kontra ett hus med din beskrivning där luften troligtvis rör sig betydligt mer.
Jag har själv plockat bort väggar i huset nu och jag märkte en jäkla skillnad på värmeförflyttning trots sedvanliga vattenradiatorer som värmer upp kåken.
Usch, 2300:- bara i november med fjärrvärme :död

*/ ?>
Back