Installation av hårddsik

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Installation av hårddisk - NY FRÅGA!

ska köpa/installera ny hårddsik i morron, läste på någon datorsida att man behöver ett skydd mot statisk elektricitet.

Att tänka på
Generellt sett är alla datorkomponenter känsliga för statisk elektricitet (ESD). Tänk därför på att både Du och datorchassit alltid måste vara jordat när arbete i datorn utförs. När komponenterna transporteras eller lagras utanför datorn skall de vara förpackade i antistatpåse (ESD-påse) eller likvärdigt. ESD-skydd finner du på sidan Montering, tillbehör
Då hårddiskar även är ytterst känsliga för mekanisk påverkan måste dessa skyddas mycket väl från stötar vid transport såväl som lagring.

från datorbutiken

hörde någonstans att man skulle ha något armband (ESD)

stämmer detta? och hur sk jag bäst skydda datorn från statsik elekticitet?

Last edited:
Nja det är med viss överdrivning... Det är visserligen så att en hdd kan bli förstörd men ytterst ovanligt!! om du vill va på den säkra sidan kan du knacka på nått element innan samt inte pilla på komponenterna i hddn som ofta är synliga så ska det inte va några problem.

( jobbat med att bygga datorer och vi använde inte nått antistat skydd )

Köp om du vill gardera dig, de kostar inte mycket. Själv tycker jag det är lite overkill, jag har aldrig använt något under de tio år jag hållit på och grejat med datorer och hittills har inget hänt (ta i trä)...

Visst, det skadar inte, men som de andra säger är det lite överdrivet. Har aldrig haft några problem själv, men visst, du ska ju undvika att glida runt i en fleesetröja och inneskor när du mekar me datorkomponenter...

jag har faktiskt lyckats ta sönder ett ram-minne då jag installerade det utan esd-band. o det var på den tiden då man uppgraderade från 4 mb till 8 mb o pröjsade lite lugnt runt 3500-4000 för 4mb!!! sen dess har jag faktiskt alltid använt esd-band. Kostar ju bara typ en 50lapp.. så det e en ganska billig försäkring.

nu har jag monterat den men man måste väll konfigurera den eller något? den finns med i enhetshanteraren men den kommer inte upp i "den här datorn"

någon som kan skriva en kort guide hur man ska gå till väg? :gnissla

Kontrollpanelen, administrationsverktyg, datorhantering (tror jag, har engelsk version, kanske heter enhetshanteraren) leta upp hårddisken, formatera med NTFS.

nu funkar allt som det ska, tack för hjälpen solid snake och alla andra :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg