Installation av diskmaskin! Kostnad?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Min tjej flyttar! :gnissla

Hon har fått jobb i Kristinehamn (500km bort) och jag har fått jobb i Skåne, så hon flyttar och jag stannar. Rätt tufft.

Så nu förstår ni vad tråden handlar om, jag måste skaffa diskmaskin. :näsblod

Jag tänkte köpa en beggad bättre på blocket för en tusenlapp eller så, och låta någon yrkesman installera den åt mig. Men var vänder man sig för att få hjälp med det? Det måste dras både el och vatten/avlopp för den.

Vad kan det tänkas kosta?

Rock on! :yoparty

Kan ju bli rätt dyrt om både el och vatten måste dras fram, prova bänkdiskmaskin i stället så slipper du nog båda och det räcker nog om du är själv.

Hos mig var allt färdigdraget så jag installerade själv på under en halvtimme.

Skaffa en till tjej på hemmaplan som kan sköta disken och annan markservice som kan bli aktuell...

Kan ju bli rätt dyrt om både el och vatten måste dras fram, prova bänkdiskmaskin i stället så slipper du nog båda och det räcker nog om du är själv.

Hos mig var allt färdigdraget så jag installerade själv på under en halvtimme.
Nej, jag vill inte ha bänkdiskmaskin. Jag gillar att laga mat och ha gäster över. Dessutom är de små och jag har inte bänkutrymme för en.

Annars bra idé.

Hur mycket är dyrt enligt dig?

Det beror på vad du har för en blandare och vattenlås. Är det gammalt gjutjärnslås måste det bytas, är det plast kollar du bara så att det sitter en anslutning för avloppslangen. Har du dm-avstängning på blandaren är det inga konstigheter. Har du det inte, bör blandaren bytas mot en som har. Annars ska avstängning sitta "lättillgänglig", tex framkant bänkskåp.

Edit: Beror på vad du har för en blandare.. Vägg eller bänk? Är det vägg kan det bli desto knepigare.

Det beror på vad du har för en blandare och vattenlås. Är det gammalt gjutjärnslås måste det bytas, är det plast kollar du bara så att det sitter en anslutning för avloppslangen. Har du dm-avstängning på blandaren är det inga konstigheter. Har du det inte, bör blandaren bytas mot en som har. Annars ska avstängning sitta "lättillgänglig", tex framkant bänkskåp.

Edit: Beror på vad du har för en blandare.. Vägg eller bänk? Är det vägg kan det bli desto knepigare.

Du verkar ju kunna det där.

Ingen avstängning på blandaren eller under diskbänken så vitt jag kan se. Vattenlåset är av plast och har en anslutning som skulle kunna vara för diskmaskin (se bild, dålig mobilkvalla).

Men, vad kommer det att kosta ungefär? 500? 1000? 2000?

Bifogat

• DSC00048 (Small).JPG
    DSC00048 (Small).JPG
    31.4 KB · Visningar: 399
Har du ett vägguttag på diskbänken (inom räckhåll från maskinen)kostar el delen inget.

Du verkar ju kunna det där.

Ingen avstängning på blandaren eller under diskbänken så vitt jag kan se. Vattenlåset är av plast och har en anslutning som skulle kunna vara för diskmaskin (se bild, dålig mobilkvalla).

Men, vad kommer det att kosta ungefär? 500? 1000? 2000?

Vet inte riktigt vad rörisarna debiterar i Malmö, men här ligger det på mellan 350-500kr/timme + en servicebilavgift på ca 200-300kr. Minimumdebitering är vanligt på 2 timmar. Plus material, i detta fall ett par kopplingar som kostar kanske 70kr st. Och en ny blandare, alt. dra fram så att du har en avstängning i skåpet. Plus moms. Beroende på hur det ser ut med avstängningar så bör du klara dej på 2 timmar. Ska man sätta in avstängningar i skåpet på en gång så kan du räkna på en 200kr/st.

Villa eller lägenhet? Vissa brf eller hyresvärdar kan betala för montering av avstängningarna.

Var det ni som förlovade er för inte så länge sedan?
Jag menar inget illa alls utan är bara nyfiken. :)

Vet inte riktigt vad rörisarna debiterar i Malmö, men här ligger det på mellan 350-500kr/timme + en servicebilavgift på ca 200-300kr. Minimumdebitering är vanligt på 2 timmar. Plus material, i detta fall ett par kopplingar som kostar kanske 70kr st. Och en ny blandare, alt. dra fram så att du har en avstängning i skåpet. Plus moms. Beroende på hur det ser ut med avstängningar så bör du klara dej på 2 timmar. Ska man sätta in avstängningar i skåpet på en gång så kan du räkna på en 200kr/st.

Villa eller lägenhet? Vissa brf eller hyresvärdar kan betala för montering av avstängningarna.

Så cirkus 1500 spänn alltså? Inte farligt alls.

Var det ni som förlovade er för inte så länge sedan?
Jag menar inget illa alls utan är bara nyfiken. :)
Varför skulle du mena något illa? Jo, det var vi som gjorde det. Ett år sen ungefär var det. Men tro inte att vi har gjort slut eller något bara, vi får bara ta några månader på distans tills vi kommer på hur vi ska lösa situationen. :tummenupp

Nå, nu måste du svara på topic också! :fakta :mattias

Last edited:
Först VVS-jobbet
Och sen kanske en 1.500 kr för ELen.

Sen tillkommer kostnad för inköp av maskinen:
Begagnad = går sönder snart. Varför tror du han sätter ut annons på blocket :va
Ny = Dyrare i inköp, men kanske billigare i längden

Hushållsnära tjänster är avdragsgiltliga i deklarationen :tummenupp

Först VVS-jobbet
Och sen kanske en 1.500 kr för ELen.

Sen tillkommer kostnad för inköp av maskinen:
Begagnad = går sönder snart. Varför tror du han sätter ut annons på blocket :va
Ny = Dyrare i inköp, men kanske billigare i längden

Hushållsnära tjänster är avdragsgiltliga i deklarationen :tummenupp

1500:- för installation till diskmaskin :näsblod Ajdå, det lät dyrt...
Jag köpte en begagnad för 5 år sedan, gav 1000:- och den jäveln fungerar fortfarande :mad: Har funderat på att köpa ny länge nu men det känns onödigt att kasta något som fungerar...

Kanske ska flytta till lägenhet/hus där diskmaskin ingår :näsblod

Mycket möjligt.
Men jag tror inte det blir så värst snyggt med ett stort hål i köksinredningen.
Om man ändå ska flytta låt skitet vara kvar.

1.000 spänn mer eller mindre på en lgh / husförsäljning är ju chicken-shit-money med tanke på vad priserna ligger på idag.

1500:- för installation till diskmaskin :näsblod Ajdå, det lät dyrt...
Jag köpte en begagnad för 5 år sedan, gav 1000:- och den jäveln fungerar fortfarande :mad: Har funderat på att köpa ny länge nu men det känns onödigt att kasta något som fungerar...

Bara till att gratulera. Låter som du har gjort en bra affär :tummenupp

Visst, man kan lägga en Ikea-sladd löst på golvet, men skall man anlita en behörig elektriker så kostar arbetstid, körning, material.

Dvs precis samma beräkningsformel som för rörläggare, för elektrikern har inte billigare timtaxa. Stod dessutom i första inlägget att han ville att yrkesmän skulle utföra jobbet. Jag bara menar på att totalt sett kan det springa iväg i pris.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back