Instabilt fram när man hänger ut...

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu :va men så här ligger det till iallafall...

Hojen jag kör är en CBR600F -00
Efter att ha varit ute o tagit lite kurvor ganska friskt idag så har en liten fundering uppstått...

När jag tar en kurva med ganska skarpt nedlägg samtidigt som jag hänger ut en del så känns framdelen stabil och allt känns bra...

Hänger jag däremot ut en bit till (så mycket att knät borde ta i backen) så är det som om tyngden på framhjulet lättas på nåt vis och det hela börjar kännas instabilt och att lägga ner mer då känns inte alls bra...
Det hela är ju över på några millisekunder men så känns det iallafall...

Någon som vet vad detta kan bero på eller gör jag något fel??

Hastigheten i dessa böjar ligger någonstans mellan 100-140 km/h

Fram är fjäderförspänningen spänd något varv extra mot standard samtidigt som jag kör med hyfsat mycket rebound både fram och bak...
Kompressionen är på standardinställning både fram och bak...

Tacksam om nån som kanske har lite mera kunskap än jag har några idéer kring detta...

Hur hänger du ut? Flyttar du ändan rakt ut åt sidan och sträcker ut knät så lång du kan samtidigt som du håller överkroppen ganska upprätt? Tar du hårdare tag om styret? Sträcker du lite på armarna?

I så fall förstår jag om cykeln beter sig konstigt, du har flyttat tyngdpunkten för långt bak och endast åstadkommit att du kör långsammare. Visserligen får du en skrapat puck med lite tur men du har inte åstadkommit mycket annat vettigt.

Vrid istället kroppen framåt "runt" tanken samtidigt som du nånstans på andra sidan hojen tar stöd med knä fot eller armbåge i ram/tank. Du ska inte hänga i styret utan i hojen. Vitsen är att få ner och fram tyngdpunkten, inte rakt ut åt sidan.

Sen kan jag ju bara moralisera att såna aktiviteter på väg inte är speciellt smart, du har inga marginaler kvar i detta läge...leta dig till en bana!

Last edited:
Jåke skrev:
Hur hänger du ut? Flyttar du ändan rakt ut åt sidan och sträcker ut knät så lång du kan samtidigt som du håller överkroppen ganska upprätt? Tar du hårdare tag om styret? Sträcker du lite på armarna?

I så fall förstår jag om cykeln beter sig konstigt, du har flyttat tyngdpunkten för långt bak och endast åstadkommit att du kör långsammare. Visserligen får du en skrapat puck med lite tur men du har inte åstadkommit mycket annat vettigt.

Vrid istället kroppen framåt "runt" tanken samtidigt som du nånstans på andra sidan hojen tar stöd med knä fot eller armbåge i ram/tank. Du ska inte hänga i styret utan i hojen. Vitsen är att få ner och fram tyngdpunkten, inte rakt ut åt sidan.
Jag håller inte med. Hänger man av "runt" tanken som du säger, så sticker knät fram, men inte ut. Resultatet kommer förvisso att bli en skrapad puck även i detta fall, men man stöter snart på problemet att man klämmer benet mellan kåpan och marken. Glad i hågen tänker man "Jahupp, that's it. Nu kan den här hojen inte luta mer", vilket såklart är fel. Om man sitter så att knät tar i något innan fotpinnen så har man ju maximal kontroll på hur mycket man kan luta.

Felet som trådskaparen förmodligen gör är att han helt enkelt lutar för lite. Då måste man hänga som en apa, vilket gör att man hänger i styret vare sig man vill eller ej.

Svaret är alltså: häng mindre, luta mer!

Enkelt.

Mattias skrev:
Jag håller inte med. Hänger man av "runt" tanken som du säger, så sticker knät fram, men inte ut. Resultatet kommer förvisso att bli en skrapad puck även i detta fall, men man stöter snart på problemet att man klämmer benet mellan kåpan och marken. Glad i hågen tänker man "Jahupp, that's it. Nu kan den här hojen inte luta mer", vilket såklart är fel. Om man sitter så att knät tar i något innan fotpinnen så har man ju maximal kontroll på hur mycket man kan luta.

Felet som trådskaparen förmodligen gör är att han helt enkelt lutar för lite. Då måste man hänga som en apa, vilket gör att man hänger i styret vare sig man vill eller ej.

Svaret är alltså: häng mindre, luta mer!

Enkelt.

Tackar för mycket snabba och vettiga svar!!

Jo nog sjutton hänger jag lite snett framåt allt... inte rakt ut parallellt med sadeln...
Och när man hänger ut så känns det som det finns två lägen precis som jag beskrev...
I det ena känns det stabilt och det andra instabilt...

Summa sumarum så ska jag inte hänga ut mer än jag gör i första läget och istället satsa på att få en brantare vinkeln på hojen...

Hur nu det ska gå till då det inte är många millimeter oanvänt gummi ute på kanterna på bakdäcket!!??

hmm?? :va Kommer jag nånsin lyckas få ner knät i backen??? :confused:

Är väl bara att bege sig till nån typ av bana och träna annars misstänker jag... :)

Last edited:
gurra2fast skrev:
Tackar för mycket snabba och vettiga svar!!

Jo nog sjutton hänger jag lite snett framåt allt... inte rakt ut parallellt med sadeln...
Och när man hänger ut så känns det som det finns två lägen precis som jag beskrev...
I det ena känns det stabilt och det andra instabilt...

Det kan tänkas att du hänger ut för mycket för den fart du håller i "läge två" och att det kommer att funka bättre om farten blir högre? Att hänga ut och skrapa knäpucken är ju inget egensyfte (poser?) utan det andra anledningar till att man flyttar tyngdpunkten på ekipaget...

Några få millimeter på däcket är mer nerläggningsvinkel än man kan tro, det kan göra hela skillnaden mellan att köra fort på landsväg och att ha fotpinne/kåpa/ljuddämpare och knä i backen på en bana... :banana

Jåke skrev:
Det kan tänkas att du hänger ut för mycket för den fart du håller i "läge två" och att det kommer att funka bättre om farten blir högre? Att hänga ut och skrapa knäpucken är ju inget egensyfte (poser?) utan det andra anledningar till att man flyttar tyngdpunkten på ekipaget...

Några få millimeter på däcket är mer nerläggningsvinkel än man kan tro, det kan göra hela skillnaden mellan att köra fort på landsväg och att ha fotpinne/kåpa/ljuddämpare och knä i backen på en bana... :banana

Låter helt OK!

Andra delen i min fråga var väl också egentligen om denna tendens till instabilitet kunde bero på om någon utav stötdämparinställningarna står fel...

gurra2fast skrev:
Låter helt OK!

Andra delen i min fråga var väl också egentligen om denna tendens till instabilitet kunde bero på om någon utav stötdämparinställningarna står fel...

Om man hänger ut för mycket i förhållande till den fart man håller tvingas man att delvis hänga i styret, vilket gör att hojen vill ändra kurs. Jag har också funderat lite på det där, och kommit fram till om man hänger ut så att man fortfarande kan vara avslappnad i inner-armbågen så är det OK, men försöker man hänga mer måste man lixom klamra sig fast i styret. Så tror jag att det är i alla fall.

PacMan skrev:
Om man hänger ut för mycket i förhållande till den fart man håller tvingas man att delvis hänga i styret, vilket gör att hojen vill ändra kurs. Jag har också funderat lite på det där, och kommit fram till om man hänger ut så att man fortfarande kan vara avslappnad i inner-armbågen så är det OK, men försöker man hänga mer måste man lixom klamra sig fast i styret. Så tror jag att det är i alla fall.

Och med innerarmbågen menar du den som är inåt kurvan dvs. vänster armbåge vid vänster kurva??

Och är det så att man hänger ut (ska hänga ut) mer desto högre kurvhastighet man har?? Hur gör Rossi o grabbarna??

PacMan skrev:
Du behöver inte tro. Så fort man "tar tag" i styret påverkar man hojen vilket gör att den känns instabil.

gurra2fast skrev:
Och med innerarmbågen menar du den som är inåt kurvan dvs. vänster armbåge vid vänster kurva??

Och är det så att man hänger ut (ska hänga ut) mer desto högre kurvhastighet man har?? Hur gör Rossi o grabbarna??
Hänger ut gör du för att du inte kan luta hojen mer och för att du har bättre fäste och effektivare fjädring ju mer upprätt du har hojen. Ju fortare det går i en viss kurva, desto mer måste du luta hojen. När hojen inte går att luta mer pga däck släpper eller nånting tar i behöver du resa upp den för att kunna köra fortare. Du kompenserar detta genom att istället flytta kroppen in mot kurvan för att behålla tyngdpunkten långt ner mot asfalten och långt in i kurvan.

Naturligvis kan du underlätta kurvtagningen genom att hjälpa till att flytta tyngdpunkten oavsett om hojen går på max eller inte, men där har du gränsen.

Knäet används av proffs eller vana banåkare som en tredje kontaktpunkt med marken. När det tar i vet man att det är så fort man kan köra utan att någon av de andra två kontaktpunkterna släpper (däcken). Ett sätt att hålla koll på var man befinner sig i svängen helt enkelt.

Edit: Jag misstänker starkt att det finns ett stort antal inlägg sedan tidigare som behandlar detta och som både antyder ungefär detsamma som jag eller påstår att jag talar dynga... :hihi

Edit2: Du var händelsevis inte ute i närheten av Vika/Torsång i förmiddags?

Last edited:
gurra2fast skrev:

Jepp, precis den armbågen. :)
Hur RR-folket gör har jag la ingen större koll på tyvärr. Fördelen med att hänga ut lite på gata tycker jag är att det känns som man har bättre möjlighet att klara t.ex. en liten grusfläck plus att man har mer fjädringsväg kvar eftersom hojen inte behöver luta riktigt lika mycket. Kör man hårdare än jag gör på gatan kan man tänkas vilja hänga ut för att inte delar av hojen ska skrapa i också.

gurra2fast skrev:
Låter helt OK!

Vad kör du för däck? kollat gaffeloljan?

Instabilitet ?
För lite returdämp den känns instabil gungig speciellt över gupp
För lite kompressions dämp om hojen dyker mycket vid inbroms och har dåligt grepp i snabba kurvor öka kompressions dämp
För mycket kompressions dämpning blir fjädringsrörellsen hård och hjulet hoppar omkring
För mycker retur gör att fjädringsrörelsen inte kan sträcka ut och den går lågt kanske tom bottnar
Förspänningen påverkar bara hur mycket den sjunker ihop när du sätter dig påverkar inte fjäderns styvhet.

Dessutom påverkar bakdämparens inställning hur framgaffeln reagerar .

Det är bara att utgå från std inställning och ändra en sak i taget

Det är knepigt att

Se dock upp med att luta mer om du inte har kört upp god temperatur i däcken. Tyvärr så är gatdäck inte heller all för bra däck att "pusha" med. Det är ibland på och av vad gäller grepp.

Jåke skrev:
Hänger ut gör du för att du inte kan luta hojen mer och för att du har bättre fäste och effektivare fjädring ju mer upprätt du har hojen. Ju fortare det går i en viss kurva, desto mer måste du luta hojen. När hojen inte går att luta mer pga däck släpper eller nånting tar i behöver du resa upp den för att kunna köra fortare. Du kompenserar detta genom att istället flytta kroppen in mot kurvan för att behålla tyngdpunkten långt ner mot asfalten och långt in i kurvan.

Naturligvis kan du underlätta kurvtagningen genom att hjälpa till att flytta tyngdpunkten oavsett om hojen går på max eller inte, men där har du gränsen.

Knäet används av proffs eller vana banåkare som en tredje kontaktpunkt med marken. När det tar i vet man att det är så fort man kan köra utan att någon av de andra två kontaktpunkterna släpper (däcken). Ett sätt att hålla koll på var man befinner sig i svängen helt enkelt.

Edit: Jag misstänker starkt att det finns ett stort antal inlägg sedan tidigare som behandlar detta och som både antyder ungefär detsamma som jag eller påstår att jag talar dynga... :hihi

Edit2: Du var händelsevis inte ute i närheten av Vika/Torsång i förmiddags?

Var ute en till sväng nu ikväll med Masretta och det han kunde konstatera var att hänger jag inte ut mer så kommer nån del på hojen att ta i...

Alltså för att kunna köra fortare i en viss kurva så måste jag hänga ut mer... Dock var detta på sämre väg jämfört med drömkurvorna på Ingelsvägen där man kan laborera mera med hur mycket man hänger ut...

Mitt mål är väl inte att jag bara måste få i knäpucken i backen utan mer att utveckla min körning så den blir mer harmonisk kanske... :)

Det bästa alternativet verkar självklart ändå vara att man måste ta sig till någon typ av bana där man kan testa mer i lugn och ro utan diverse andra störande moment...

Svar på Edit 2: Jag var i Torsång för en timme sedan men i förmiddags nej... Då åkte vi Rexbo-Romma-Sågmyra-Bjursås-Ingels-Gärdsjö-Ingels-Bjursås-Falun-Borlänge... och ikväll vart det Rexbovägen fram och tillbaka sedan Aspeboda-Ornäs-Torsång-Romme-Borlänge

2ono skrev:
Vad kör du för däck? kollat gaffeloljan?

Instabilitet ?
För lite returdämp den känns instabil gungig speciellt över gupp
För lite kompressions dämp om hojen dyker mycket vid inbroms och har dåligt grepp i snabba kurvor öka kompressions dämp
För mycket kompressions dämpning blir fjädringsrörellsen hård och hjulet hoppar omkring
För mycker retur gör att fjädringsrörelsen inte kan sträcka ut och den går lågt kanske tom bottnar
Förspänningen påverkar bara hur mycket den sjunker ihop när du sätter dig påverkar inte fjäderns styvhet.

Dessutom påverkar bakdämparens inställning hur framgaffeln reagerar .

Det är bara att utgå från std inställning och ändra en sak i taget

Det är knepigt att

Kör på Sportec M-1 med mycket mönster kvar...
Gaffeloljan har jag inte kollat nej... hojen har nu rullat 600 mil men det kanske ej är av betydelse...

För lite returdämp den känns instabil gungig speciellt över gupp:
Hojen känns ej instabil eller gungig när jag kör över gupp!!

För mycket kompressions dämpning blir fjädringsrörellsen hård och hjulet hoppar omkring:

Det är här jag inte får till det riktigt... Hojen dyker en hel del vid hård inbromsning... I och för sig bromsar man sällan stenhårt när man kör kurvig väg men ändå...
Har testat att höja kompressionen fram men hojen känns bara instabilare vid kurvtagning i högre farter då...
Alltså kan man inte få både en hoj som niger lite samt känns stabil vid kurvtagning???

Last edited:
gurra2fast skrev:
...utan mer att utveckla min körning så den blir mer harmonisk kanske... :)
OK, men det har mer med spårval, planering och hur man använder gas och broms att göra än det har med knäskrap.

Här ät lite litteratur och bilder....

Prova denna . Spara som.
home.tiscali.se/kimsida/PerformanceBikes/PerformanceBikes.zip

Galne Dansken skrev:
Här ät lite litteratur och bilder....

Prova denna . Spara som.
home.tiscali.se/kimsida/PerformanceBikes/PerformanceBikes.zip

Mycket intressant!!

Speciellt denna bild...

Bifogat

• page08liten.JPG
    page08liten.JPG