Inställningar MPC/VLC..igen..

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ja, då var det min tur att ställa samma fråga som så många andra har gjort, men som jag inte lyckas hitta längre..

Har min dator kopplad till TVn via DVI, så jag får inget ljud. Detta har jag löst genom att koppla ihop datorns Digital Out, till DVD/Receiver'ns Digital In. So far so good! Fungerar kanon att lyssna på musik och se serier på, men vill nu få bättre ljud när jag kollar på film osv med 5.1 ljud.
Och det är här det börjar bli problem, DVD/Receiver'n skickar ljudet till en högtalarpanel som skall kunna spela upp 5.1 ljud, så när jag ser på vanligt 2 kanalsljud måste jag välja det på receivern, och det funkar bra. Men blir pannkaka när jag ska ha "finljud".
Misstänker att det är i MPC HC/Codecs som det spökar! Någon som är en fena på det och vill berätta hur jag ska göra?
Har testat alla möjliga inställningar men blir inte riktigt klok hur det ska vara.
Kan tanka vilka codecs/spelare som helst, enda kravet är dock att den klarar matroska och löser ovanstående problem!
Ett stort jävla tack till den som kan bidra till en lösning!
//En desperat Hannes

Innehåller filmerna du kollar på flerkanalsljud?
Kan du i "kontrollpanelen" till ljudkortet skicka ut ljud i rätt högtalare? (Brukar finnas någon funktion där man ser högtalaruppsättningen och kan trycka på t.ex centern och så spelas en liten trudelutt där).

Innehåller filmerna du kollar på flerkanalsljud?
Kan du i "kontrollpanelen" till ljudkortet skicka ut ljud i rätt högtalare? (Brukar finnas någon funktion där man ser högtalaruppsättningen och kan trycka på t.ex centern och så spelas en liten trudelutt där).
Ja, filmerna är flerkanaliga..och jag väljer Digital Out på ljudkortet istället för högtalarna som är anslutna till datorn.
Problemet är inte att det inte kommer ljud, utan att det ljud som kommer inte är "rätt".

Ja, filmerna är flerkanaliga..och jag väljer Digital Out på ljudkortet istället för högtalarna som är anslutna till datorn.
Problemet är inte att det inte kommer ljud, utan att det ljud som kommer inte är "rätt".

det är inte så att du skickar ut "fel" ljudspår bara ?
I VLC har du under menyn ljud -> ljudspår
Där kan du välja 2kanals, 5kanal, mm, mm
det beror ju på hur ISO'n är gjord vilket spår som är default, kanske någon satt "fel" default.

det är inte så att du skickar ut "fel" ljudspår bara ?
I VLC har du under menyn ljud -> ljudspår
Där kan du välja 2kanals, 5kanal, mm, mm
det beror ju på hur ISO'n är gjord vilket spår som är default, kanske någon satt "fel" default.
Där fick jag ändra i mitt vlc för att det skulle funka.

Ahh, nya svar!
Nej, inte det heller..
Har avaktiverat alla codecs, både i MPC och FFDShow och valt Pass Trough till SPIFen, så nu funkar det bättre, men inte helt hundra :(

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra