Inställningar, aprilia

Moe125

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
växjö
Hoj
02, aprilia 125
Tjena!
Min aprilia rs 125, ( 02 ) har dåliga inställningar...Den går inte på tomgång och den dör om jag gasar för snabbt.

Någon som kan hjälpa mej på något sätt? tex vet vad grundinställningen eller liknade ?

Mvh
 
Till att börja med. Är du hundra på att kolven är fräch?
Ta bort avgasröret och kolla in på kolven, man kan se en del av kolven där när du kickar runt motorn. Är det väldigt mycket svart under kolvringen kan det vara läga att byta kolv och ringar.

Steg två är. Kolla luftfilter.

Mats
 
Men jag va inne i luftburken och rensade lite och då märkte jag att filtret va helt sönder, det är inget kvar alls typ. Kan det vara de som påverkar allt ? :Bugar

Annars får jag kolla kolvringen då. Tack för svart :banana
 
Nej, det gjorde jag inte :/ min lärare ( går fordon ) sa att det inte va hela världen och jag kunde vänta med det. Ska jag fixa ett sånt filter innan jag fortsätter ?
 
Luftfilter är bra att ha på då det annars kommer in damm och skit i motorn vilket dom inte gillar...
 
Det är ganska svårt att kicka en sporthoj.:rolleyes:


Hur menar du att luftfiltret var sönder? Har du satt i ett nytt innan du fortsätt testa?

Det finns 125 utan kick, men det är vanligt att dom har det.....

Det finns många sporthojar som har kick också. Honda CB750, Kawa z900 som ex. Det är absolut sporthojar som var det värsta man kunde ha på -70talet:D:D:D

En 2-t har väldigt svaga insugspulser, så luftfitret påverkar ganska mycket om det är i annolunda skick. Det kan mycket väl vara orsaken till att den inte går bra. 4-t är dock inte lika känsliga med eller utan luftfilter.

Mats
 
Har du kört den med paj luftfilter så är det nog läge att byta både luftfilter å kolv då det med all säkerhet har kommit in skräp i motorn.
 
Det finns 125 utan kick, men det är vanligt att dom har det.....

Det finns många sporthojar som har kick också. Honda CB750, Kawa z900 som ex. Det är absolut sporthojar som var det värsta man kunde ha på -70talet:D:D:D

En 2-t har väldigt svaga insugspulser, så luftfitret påverkar ganska mycket om det är i annolunda skick. Det kan mycket väl vara orsaken till att den inte går bra. 4-t är dock inte lika känsliga med eller utan luftfilter.

Mats

Word.
 
Kör man utan luftfilter blir luft/bränsle-blandningen dessutom för mager (om den var korrekt med filter), vilket kan resultera i för hög temperatur i förbränningsrummet och spiknigar med bla. kolvskador som följd.

Låter som maskinen är i behov av lite omvårdnad.:tummenupp
 
Kolla med PJME. Glöm inte att kolla om det såt "A", "AB" eller "B" under cylinderfoten. Kolvarna finns i olika dimensioner och det är viktigt att kolvan matchar mot cylindern.
:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top