inställning för er med vakuum-förgasare

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
Jag har översatt följande text eftersom det ofta frågas om förgasarinställninar och hjälpte mig mycket vill du läsa originalet gå till www.factorypro.com som dock är på engelska!

Nu helt översatt :rolleyes:

Vakum Förgasare Inställning

Högvarviga motorer =rödmarkering vid 8000 eller högre

Följ Anvisningarna nedan i nummerordning först:

1. Top varven (Full gas / 7.5k till rödmarkering -
Bästa huvudmunstycket måste väljas innan du fortsätter med steg 2(Nålhöjd)!

Välja Bästa Huvudmunstycket
För att få den bästa högvarvskraften (full gas/efter 7500varv), Välj huvudmunstycket som ger den bästa toppfarten/drar mest på höga varv.
Om mc:n accelererar bättre på höga varv när den är kall än vid arbetstemeratur(varm), då är huvudmunstycket för stort. Installera ett mindre munstycke
och prova igen tills du hittar det som ger mest acceleration på höga varv.
Obs.Detta måste vara klart innan du går vidare till någon annan inställning.
Om Mc:n inte drar bättre på höga varv när den är kall men blir lite bättre när den blir varm, Så är munstycket för litet.
För att ordentligt kunna ställa in förgasarens mitt och lågvarvområden, MÅSTE HUVUDMUNSTYCKET FÖRST VARA RÄTT!
Högbelasta ej mc:n mer än 10-15 minuter i rad! Du behöver ej bry dej om mellan och lågregistret när du håller på med huvudmunstycket.

2. Mellanregister (Full Gas/5k-7k)
Att Välja bästa nålhöjd
För att få den bästa kraften vid full gas / 5k-7k rpm, justera nålhöjden efter du valt det bästa huvudmunstycket!
Om motorn drar bättre eller går jämnare vid full gas/5k-7k vid en full gasning med början vid <3k När den är kall, men drar dåligt/ryckigt när den har uppnåt arbettemperatur, då är mellanregistret för fet blandat och nålen bör sänkas.
Om motorn drar bättre när den är varm men fortfarande inte bra mellan 5k-7k, försök med att höja ett hack.
Om motorn drar lika bra mellan 5k-7k varm som kall har nålen rätt höjd.
Du behöver inte bry dej om lågvarvsegenskaperna när du håller på med nålarna då vi justerar för bästa drag vid full gas/ 5k-7k som hänger ihop med huvudmunstyckena
.
3. Lågvarv (full gas / 2k-3k)
Se till att steg 1 och två är utförda innan du fortsätter!
Bränsle nivå,flottörnivå
För att få bästa lågvarvkraft, ställ in bränslenivån så att motorn accepterar full gas utan att missa eller rycka, använd 2dra växeln från 2.5k till 3k rpm minimum.
bränslenivån avläses om inte angivet i handbok annat vis mäts från packningsytan på förgasaren och den högsta delen på flottören - med flottörklippset rörande men inte komprimerande nålventilsfjädern.
Om motorn har has ett blöt lite ryckigt mjukt område vid full gas / 3k-4k rpm, som blir värre eftersom motorn blir varmare, sänk bränslenivån 1mm (om original var 13mm - sänk till 14mm). Detta sänker bränslenivån som gör att blandningen vid full gas / 2k-3k blir magrare.
Om Motorn är torr och inte drar mellan 2k-3k rpm, höj bränslenivån.(om original var 13mm - höj till 12mm).

Kom Ihåg, Eftersom huvudmunstycket påverkar lågvarvs egenskaperna, Så måste huvudmunstyckena vara inom 1-2 storlekar rätt innan bränslenivån kan annses vara inställd.

Varning: Om motorn används med för hög bränslenivå, Kan motorn förstöra tändstift och dra dåligt och gå konstigt vid del gasgivning.
Grundinställningar (original) är den bästa utgångspunkten då vakumförgasare är känsligare än vanliga. Bränslenivån påverkar full gas/låg varven men, också, fet eller mager blandning på lågvarven.

Referens: En Mc som går bra vid små gaspådrag när den är kall, men börjar att visa tecken på fet blandning eftersom den värms upp, kommer oftast att magras ut tillräckligt för att bli korrekt om du sänker bränslenivån 1mm.(om lågvarvproblem uppstår). Behöver jag påpeka?, BRÄNSLENIVÅ ÄR EXTREMT VIKTIGT!!!
Om du har problem med fet blandning på låga varv även efter att sänkt bränslenivån mer än 1.5mm från början, kolla nålventilen och nålsätet om dom är slitna. Det är väldigt vanligt att mässings nålar/munstycken på 36mm, 38mm and 40mm Mikuni CV förgasare slits ut redan efter så lite som 800Mile

4. Tomgång och strax över
Bränsle skruv inställningar
Oftast siter det pluggar över dessa skruvar. Ställ in dom för mjukast tomgång och 2dra vxln,4k,ca 1/8 gaspådrag Ställ in skruvarna som fabrikanten rekommenderar till att börja med
Pilot blandnings skruven, se till att bränslenivån är fixad, Om mager blandning uppstår feta på blandningen med 1/2 varv utåt.
Pilot blandnings skruven, Bränslevinå och pilotmunstycket påverkar också högvarv/0 till 1/8 gaspådrag. För mager blandninger ger surging problems när du har höga varm med små gaspådrag! Öppna blandningsskruvarna och/eller öka pilotmunstycket botar oftast problemen.
OBS1!: En fett blandning blir värre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och varvtalen sjunker under tomgång, för att sedan stiga till den inställda tomgången, så är pilot skruvarna antagligen ställda på för fet blandning: Försök med 1/2 varv inåt.
OBS2!: En mager blandning blir bättre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och motorn stannar till lite innan den ramlar ner på tomgång, Så är nog blandningen för mager vrid 1/2 varv ut!

Detta är översatt ifrån www.factorypro.com besök adressen för originaltexten som dock är på engelska!
 
Last edited:
Jag har en ganska dum fråga kanske: Vad är en vakumförgasare? Är det en vanlig förgasare som sitter (t.ex.) på min gammelCBR?
 
En vakuumfugge är en fugge där trottel lyfts (oftast via ett gummimebran) av vakuum som skapas av att luft rusar genom fuggen med hög hastighet.
Luften i sin tur styrs av ett spjäll som vrids då du gasar.

Jämför med mekaniska fuggar där trotteln lyfts direktpåverkat av högernäven.
 
stoffer skrev:
Jag har en ganska dum fråga kanske: Vad är en vakumförgasare? Är det en vanlig förgasare som sitter (t.ex.) på min gammelCBR?
Ja just precis , på en vakuumförgasare lyfter ett membran trotteln med hjälp av vakuum då gaswiren enbart påverkar ett gasspjäll på insugssidan av varje förgasare. Så en vakkumförgasare känns lättast igen då den har ett stort fyrkantigt eller runt lock som täcker detta membran högst upp på förgasaren.

MVH Leif
 
Jag håller just nu på att inleda ett vaccumgasarprojekt, tack för detta.... :tummenupp
 
Finns det någon guide för oss utan vaccumfögasare då ?
 
Sån skulle ja me vilja ha, nån som kan ställa upp och skriva en sån nån förgasar guru.

/R
 
Inställningarna för vacuum-förgasare går att använda även på vajerstyrda då även dessa har flottörnivå, huvudmunstycke, nål och tomgångsmunstycke... :7peta
 
Last edited:
"Bluddrar/småpuffar" vid gassläpp

Hej

Jag har en GSX 750-98 en nakenhoj med andra ord.
Jag köpte den i våras med original ljuddämpare på, sedan dess har jag monterat ett ART slipon (rekommenderas) efter detta så småpuffar det vid gassläpp från höga varv - jag bara väntar på en riktig smäll.
Den funkar perfekt annars inga tendenser på felaktig bränsleblandning
men det borde vara att den går fett men med öppnare ljuddämpare borde det betyda att den vill ha ännu fetare blandning.
jo förresten jag gav han lite mer förtändning kanske att det blev lita värre efter detta men jag är osäker.
Den går som fan för att vara en sån liten tönthoj.
Jag grunnar ofta på detta till och från arbetet som bilmek men jag har inte gjort någon djupdykning i bekymret.
 
Viglo skrev:
Ja just precis , på en vakuumförgasare lyfter ett membran trotteln med hjälp av vakuum då gaswiren enbart påverkar ett gasspjäll på insugssidan av varje förgasare. Så en vakkumförgasare känns lättast igen då den har ett stort fyrkantigt eller runt lock som täcker detta membran högst upp på förgasaren.

MVH Leif

Har en Suzuki GS 500 e. Vi vet att den är strypt på nåt sätt men hittar ingenting. Vet du/ni nåt jag kan göra? Mindre/större munstycken? Flytta nålen högre/lägre?
 
Mycket bra tråd!! Skulle bara vilja påpeka vikten av att INTE byta från orig luftbox till separata luftfilter då detta påverkar vakumet som styr trotteln. Min GPZ900R tappar runt 25hp vid 6500 rpm när boxen byts ut mot separata filter enligt en tysk tidning.
 
Ljunghusen skrev:
Kanske fel tråd, men vad är egentligen fördelen med vacumfugge?


Tjena!
Jo fördelen med vakuumförgasaren (CV förgasaren) jämfört med den tradiotionella förgasaren där man gasar genom att lyfta trotteln är att man för en rätt bränsle-luftblandning när man accelererar.

CV förgasaren som används flitigt på motorcyklar står för constant velocity men är även känd som konstant vakuum förgasare.
Som alla vet så är det ju det aktuella undertrycket i venturiröret i förgasaren som bestämmer hur mycket soppa som ska sugas in i insugningsluften (tillsammans med munstycke, nål och atmosfärstryck). Om vi tar en äldre modell av förgasare där men gasade genom att ändra trotteln så hade den ett problem. Att när man ändrade trottelläget snabbt, tomgång till fullgas, så blir en stor mängd luft indragen i förgasaren, men då motorn ännu inte hunnit varva upp så minskas lufthastigheten i venturiröret och därmed minskas undertrycket i venturiröret och luft-bränsleblandningen blir för en kort stund för tunn. Den enda möjligheten att komma runt problemet var att gasa lite lugnare.

Med CV förgasaren gasar man med spjäll som sitter bakom trotteln. Trotteln däremot regleras av undertrycket i förgasaren, vid för lågt tryck öppnar den om vice versa. Den här konstruktionsmetoden tar bort problemet med för tunn blandning då man accelererar, eftersom då man ger fullgas så kommer inte trotteln att lyfta förrän motorn hinner att varva upp och svälja mer luft. Vakuumet behålls i venturiröret och allt är frid och fröjd.

/Tomass :banana
 
Hur du justerar dina pilotskruvar!! (Radmotor, typ)

1. Skruva in samtliga pilotskruvar tills dom bottnar (obs LÖST)
2. Starta motorn och justera tomgång till ca 1200rpm.
3. Justera alla skruvarna 1/2 varv åt gången tills du får högsta möjliga tomgång (inte mer).
4. Justera tomgången
5. Skruva huvudförgasarens pilotskruv inåt tills tomgången sjunker 50rpm! Sedan 1/2 varv UT. Glöm inte att räkna hur mkt du skruvar.
6. Justera de övriga till samma.
7. Justera tomgången. Klart!

p.s bara som en pointer; Om pilotskruvarna är feljusterade kan hojen gå skit vid tex 5000rpm full gas
 
Last edited:
Baksug som ger bensin i luftburken???

Har nåt riktigt skumt med mina fuggar på en Suzuki GS500E-92.
Motorn går på bara en cylinder (av två) när den blir varm. Jag tänkte att det bara var att synka förgasarna, möjligen byta tändstift.
Har nu testat allt... Det verkar som att den går bra när den är kall, men när den blivit varm dör alltid vänster cylle. När jag tar isär och tittar så är det fullt av bensin i luftburken!!! Det har nu hänt två gånger. Det känns som nåt helknas i förgasarna. Nån som varit med om likande? Har kollat membranen, munstycket, flöttörkropparna med stängningsfunktion, blåst rent med tryckluft, gnista på tändstift etc, etc.
Tacksam för hjälp...
/ Viktor
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top