Inställning chassie Husaberg

Sergmo

Vissa kör traktor...jag kör Husa....=)
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Husaberg FS650 -03
Hej!

Sitter och luskar här om det finns ngra riktmärken hur jag ska ställa in chassit på min "jätte-moppe". Har för plan att kanske ge mig ut på någon av skånes tävlingsbanor om tillfälle skulle ges.

Jag väger 85 kg. Hur har ni ställt in era dämpare? Finns det ngn grund inställning jag kan utgå ifrån?:va

Vore tacksam för svar!

MVH Patrick

Hej!

Sitter och luskar här om det finns ngra riktmärken hur jag ska ställa in chassit på min "jätte-moppe". Har för plan att kanske ge mig ut på någon av skånes tävlingsbanor om tillfälle skulle ges.

Jag väger 85 kg. Hur har ni ställt in era dämpare? Finns det ngn grund inställning jag kan utgå ifrån?:va

Vore tacksam för svar!

MVH Patrick

12 mm frihäng är en bra start. Orginalfjädrar borde räcka långt för din del. Stoffy kan det bra, så han kommer snart med ett bra svar. Annars kan du anmäla dig till lägret i Örebro. Så får du lära dig det där. Och vad som händer när man ändrar olika saker.

12 mm frihäng är en bra start. Orginalfjädrar borde räcka långt för din del. Stoffy kan det bra, så han kommer snart med ett bra svar. Annars kan du anmäla dig till lägret i Örebro. Så får du lära dig det där. Och vad som händer när man ändrar olika saker.

Tack för svar Lars! Har haft ögonen på lägret i Örebro hur länge som helst. Skulle hemskt gärna vilja vara med med ekonomin tillåter inte för tillfället. Renoverar hus.....:D Om det blir ett läger nästa år så e jag med det lovar jag!

MVH Patrick

12 mm frihäng vad innebär det? :va

MVH Patrick

MVH Patrick

skulle nog säga som stoffy.. 13 till 16 ;)

det är speler som hojen rör sig från att man komprimerar bakdäparen och släpper den. sen det överiga spelet som du kan dra/ lyfta upp baken på när du står brevid cyckeln är frihänget.. hoppas du fattar:va

MVH Patrick

Ställ hojen på en pall så bakhjulet hänger fritt. Mät mellan 2 punkter, t.ex. hjulaxel bult & någonstans på bakskärm, sidopanel eller vad som du nu finner lämpligt. Anteckna.
Ställ ner hojen på marken. Mät mellan samma punkter. Skillnaden mellan de två värderna är det som Lasse menar, som jag kallar "obelastat häng". Detta ställer man in genom att ändra förspänningen på fjädern.

"12" är inget heligt. Men skulle tro att dom flesta ligger runt 12-18 ungefär. Vad du anser vara bäst är bara att testa sig till.

I övrigt är det bara att testa sig fram. Skruva på komprision & retur på gaffel & dämpare, höja/sänka gaffelbenen i kronan osv. Det är bara att testa sig fram & försöka känna efter. Kom bara ihåg att skriva upp inställningen du utgår ifrån. Dels ifall du "skruvar bort" dig & dels för att gå tillbaka till för att känna skillnanden. Kom bara ihåg att ändra bara en sak i taget. Annars vet man aldrig vad som gjorde vad bättre eller sämre. Ändra inte bara 1 eller 2 klick hit eller dit. Då kommer du sannolikt inte känna ngn skillnad. Ändra hellre 4-5 klick & backa ev. något steg efter du testat o kännt efter.

Last edited:
Aha... Nu e Patrick med på va frihäng är! Tack allesammans för bra beskrivning.... Ska nu skruva och testa!

MVH Patrick

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...