Inställning av hänget på S1000RR

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
La ett par timmar på att justera sag:et på hojen i går, väl medveten om att fjädrarna, framför allt fram, troligen är för klena. (Har beställt Öhlinsfjädrar till gaffeln).

Målsättningen var att få till
- det sag som Öhlins rekommenderar (Se bild nedan)
- och samtidigt följa BMW:s användarmanual som rekommenderar en differens mellan F2 och F3 på 10-15 mm och mellan R2 och R3 på 20-25 mm.

Följande justeringar fick jag fram o e tacksam för lite kommentarer och er erfarenhet i allmänhet. ;

Framgaffel (Total fjädringsväg 130 mm)
F1 375 mm
F2 350 mm = 25 mm häng med hojens egenvikt.
F3 334 mm = 41 mm häng med förare på. (Differens på 16 mm till F2)

I detta läge har jag skruvat in fjäderförspänningen på gaffeln 8 varv av 11 totalt.
(Tror det är lika med 8 av 11 mm, men är inte säker)
Visst, jag kan få till ett bättre sag om jag skruvar lite till, men det känns som om jag får skruva för mycket och att jag skall byta fjädrar istället. Eller?


Bakstötdämpare (Orginal Sachs med total fjädringsväg 120 mm)
R1 578 mm
R2 567 mm = 11 mm häng med hojens egenvikt.
R3 547 mm = 30 mm häng med förare (Differens på 19 mm till R2)

I detta läge har jag skruvat åt fjäderförspänningen 1,5 varv från standardinställningen, vilket ger 10 mm synliga gängor ovan muttern. (Se bild)
Här hittar jag inga rekommendationer om det är mycket eller lite och önskar lite feedback. Är det här helt ok eller ska jag byta fjäder bak för att få mer fjädringsväg tillgänglig?

Peter
 

Bifogat

  • Öhlins SAG.jpg
    Öhlins SAG.jpg
    181.7 KB · Visningar: 1,108
  • BMW S1000RR Rear Sachs.jpg
    BMW S1000RR Rear Sachs.jpg
    240.9 KB · Visningar: 1,108
Dina mått du fått till är helt ok! Du har ju dessutom marginaler kvar på fjäderförspänningen om du:
1.) Skulle lägga på mer vikt på hojen (ex. gå upp i vikt efter all julmat ;-))
2.) Vilja köra hårt på ex. bana där asfalten i regel är jämnare än ute på vägen!

Min rekommendation blir därför att INTE byta fjädrarna för än du kört ett bra tag och då endast om du upplever problem som blir bättre av andra hårdare fjädrar Max fjäderförspänning på originalfjädrarna inte räcker till!

Kontrollfråga du kan ställa är:
3.) Bottnar gaffel/dämpare?

Börja i så fall justera kompressionsdämpning! Räcker inte det till byt fjäder!

Mvh!
// Niklas
 
Dina mått du fått till är helt ok! Du har ju dessutom marginaler kvar på fjäderförspänningen om du:
1.) Skulle lägga på mer vikt på hojen (ex. gå upp i vikt efter all julmat ;-))
2.) Vilja köra hårt på ex. bana där asfalten i regel är jämnare än ute på vägen!

Min rekommendation blir därför att INTE byta fjädrarna för än du kört ett bra tag och då endast om du upplever problem som blir bättre av andra hårdare fjädrar Max fjäderförspänning på originalfjädrarna inte räcker till!

Kontrollfråga du kan ställa är:
3.) Bottnar gaffel/dämpare?

Börja i så fall justera kompressionsdämpning! Räcker inte det till byt fjäder!

Mvh!
// Niklas

Tack för hjälpen! :tummenupp
 
Vore det inte idé att se över oljenivån (luftfjädern) om förhäng är rätt men gaffeln bottnar?

Jag var inne på det men sen va det en hel hög folk som sa att jag var för fet eftersom jag vägde 87 kg...

Men jag har inte förkastat mer olja i gaffeln. Vet du hur mycket man adderar i taget?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top