Inställning av fjädringen ??

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
Tror ditt väldiga däcksslitage beror på ett fenomen som kallas "kavling"
Det är när man kör med för lågt däckstryck och gummit deformeras (likt en deg).
Gumit kavlar, och det blir då BETYDLIGT varmare än det hade blivit med ett högre däckstryck.
Varmt gummi blir mjukare, slits mer osv
Katten på råttan och råttan på repet.

Slutsats: Höj däcktrycket.
Prova 2,3 - 2,4 du.
Kanske mer.

Superlätta racemaskiner kan ha lägre tryck, dels för att de är lättare, men rena racedäck har oxå en hårdare däckssida och behöver inte så höga tryck.
Tyvärr tittar allt för många på racemaskinernas inställningar då de skall ha nåt att gå på. Om du gjort det vewt jag ju inte, men du kan ju föralldel fått tipset av nån som i sin tur...osv.

Kavling är f.ö den vanligaste orsaken till däcksexplosioner på bilar.

Jag håller med dig
Jag körde med 2.3 bak 26 grader och sol (förut 2.2 ca 20 grader och moln)och slitaget ser mkt bättre ut än efter KGA men pga av inställning av fjädringen tror jag.

2ono skrev:
Dom första är KGA nedre Atorp jag tror jag vet vad du kommer att säga :hihi
Men jag tänkte åka till åsen på Ons tror du dom håller en dag till :va
Min erfarenhet med Fazer1000 är att Gelleråsen äter bakdäck på ditt vis med för LITE retur- och kompressionsdämpning.

A-torp slitaget såg ju riktigt bra ut! Håller säkert en dag på Åsen, är det ojämnt mellan höger och vänster sida kan du vända på bakdäcket utan problem.

Tror vi ses på onsdag.

Vad kör du för fjädringsinställningar då? Börja på standardinställningarna. Borde gå ringa aprilia och fråga dem hur man ska ställa in den för bana också.

Inställningarna på min hoj är de jag fått av de som byggt om min fjädring. Har hittills funkat kanonbra. (sju gånger bättre än mina egna skruvningar, och allt som jag blivit rekomenderad av andra hojåkare)

Att framändan känns lätt ut ur kurvorna är nog något du måste hjälpa till med kroppen för att ordna till. Mycket av "fjädringsproblem" kan man ordna med kroppen. Nu behöver det ju inte vara så, men du kanske ska fundera på det iaf...

Är det ett skuret slicks då? Mina Racetec är i alla fall för highway use...

Nej C.D det står inte för highwayuse på dom "tankevurpa" av mig däremot så står det på Metzelers sida att for racetrack use där hela racetec serien ingår.
Hade 2.25 fram och 2.3 bak.
Provade att mäta tryck när dom var varma på bana då visade 2.55 fram och 2.8 bak (2,4 och 2,5 vid aktiv landsvägskörning), kanske ett tecken på att det är ok :va

Vad kör du för fjädringsinställningar då? Börja på standardinställningarna. Borde gå ringa aprilia och fråga dem hur man ska ställa in den för bana också.
OlleR. Std började jag med kunde inget men däcken tog slut började skruva lite här och ställde in förspänning men andrade inte dämpningen :huvet gjorde det enl instruktions boken nu till helgen vart bättre :)

Men jag försöker sälja hojen för något annat så jag vill inte lägga ner mer på henne.

Körde på skurna Reacetec K2 (Medium) bak och k1 (Soft) fram i helgen på Gotland ring. Det blev ca 50 mil på bana.
Blev rekomenderad att köra 2.0 bak och 2.1 fram. Men då jag e lite snål :) och ville få bra livslängd på däcken så körde jag 2.35 bak och 2.2 fram. Och jag måste säga att jag e imponerad av ressultatet. Framdäcket ser super bra ut. Och bakdäcket är slitet på högersidan. men inte mer än att det kan vändas och användas en eller kanske två bandagar till.

Dock var det en annan kille där som slängde på nya racetek och fick grymt mycket slitage på bakdäcket redan första passet. han körde då 20. bak och 2.1 fram. jag sa då att han skulle höjja trycket och fick då ordning på slitaget, även om det är svårt att rädda ett däck som börjat slitas konstigt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år