Inställning av fjädringen ??

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Har grävt ner mig i stötdämpar inställningens dunkla värd.

Min Aprilia RSV tuggar i sig bakdäcken alldeles för fort på bandagar för allmänheten , insett att det dels har med körstil men även inställning.

Däck tryck 2,2 fram och bak.

Jag är en glad amatör men vid hård accelation ur böjar så känns framändan lite lätt och hojen vill gärna drifta ut för långt.

Sänkte gaffelbenen 8mm vart bättre men bakdäcket ser lika kasst ut, ställde samtidigt in det sk SAG med förare 34mm bak och 36mm fram enl Öhlin rek bak 25-40 och fram 35-50 men slitaget ser lika j******* ut :huvet

Jag minskade returdämpning 2 klick tyckte det vart lite gungigt bak.

Min nästa grej för nästa bandag är att öka kompressions dämpningen bak för att minska att den sätter sig bak vid acc ur böjarna eller är det rätt???,

Eller är det körstilen med för brutalt gas pådrag istället fär ett mjukt succesivt gaspådrag som påverkar däck slitaget ?????.

Se bilden förstår ni :tummenupp

Bifogat

• däck kga 1.JPG
    däck kga 1.JPG
    91.4 KB · Visningar: 242
Last edited:
Det ser väl rätt normalt ut? Eller? Kanske känns det dåligt? Om det är överhettning och returdämp är ok som det verkar enligt din beskrivning så går man väl upp ett steg eller två i hårdhet.

Kör du SC1 eller liknande? Gatversionerna av dessa är bra som fan och håller lite längre. Kan det vara något kanske?

#Olsson# skrev:
Det ser väl rätt normalt ut? Eller? Kanske känns det dåligt? Om det är överhettning och returdämp är ok som det verkar enligt din beskrivning så går man väl upp ett steg eller två i hårdhet.

Kör du SC1 eller liknande? Gatversionerna av dessa är bra som fan och håller lite längre. Kan det vara något kanske?

Nej tills däcken är utslitna känns det bra förutom att den driftar ur men inget allvarligt.
På något sätt får däcken jobba istället för fjädringen.

Jag körde ett däck som heter racetec K1=supersoft (K0=kvaldäck och K2=endurance däck) fästet var långt över min förmåga i 40 min men sen tog det roliga slut ganska plötsligt.

Men tendensen fanns på Diablo corsa där dom som låg bakom såg att jag lade långa lakkritsträngar ur vissa böjar utan att jag märkte så mycket.

Sannolikheten är stor att jag måste slänga på en öhlinare men då kan jag ju lika gärna köpa en RSVR :rolleyes:

Har nu köpt en modell som heter K2 som nog ska hålla bättre.
Så jag sökt lite på hemsidor och kommit fram till att kompressionsdämpningen borde ökas och ska försöka arbeta mer med att öka gasen mer succesivt istället för inget och sen plötsligt ALLT !!!

2ono skrev:
Nej tills däcken är utslitna känns det bra förutom att den driftar ur men inget allvarligt.
På något sätt får däcken jobba istället för fjädringen.

Jag körde ett däck som heter racetec K1=supersoft (K0=kvaldäck och K2=endurance däck) fästet var långt över min förmåga i 40 min men sen tog det roliga slut ganska plötsligt.

Men tendensen fanns på Diablo corsa där dom som låg bakom såg att jag lade långa lakkritsträngar ur vissa böjar utan att jag märkte så mycket.

Sannolikheten är stor att jag måste slänga på en öhlinare men då kan jag ju lika gärna köpa en RSVR :rolleyes:

Har nu köpt en modell som heter K2 som nog ska hålla bättre.
Så jag sökt lite på hemsidor och kommit fram till att kompressionsdämpningen borde ökas och ska försöka arbeta mer med att öka gasen mer succesivt istället för inget och sen plötsligt ALLT !!!
Körde Dunlop 208 GP A och fick samma tendens till slitning. På Lellesträffen så var ju Cralle där som föråkare och jag fick tillfälle och visa honom däcket och frågade vad det berodde på, däcket hade gått för varmt, han tittade då upp på hojen och när han såg att det var en Busa så knackade han på hojen och sa, för tung, för mycket hk. Han tyckte inte det såg ut som en felinställd fjädringsinställning. Har Öhlinare bak.

aRWe skrev:
Körde Dunlop 208 GP A och fick samma tendens till slitning. På Lellesträffen så var ju Cralle där som föråkare och jag fick tillfälle och visa honom däcket och frågade vad det berodde på, däcket hade gått för varmt, han tittade då upp på hojen och när han såg att det var en Busa så knackade han på hojen och sa, för tung, för mycket hk. Han tyckte inte det såg ut som en felinställd fjädringsinställning. Har Öhlinare bak.

Precis så kan det nog vara mjukt däck + lågt lufttryck och tunghoj-->
däckdeformation-->för hög däcktemp.

Har läst att tempen inuti däcksubstansen kan bli ända upp till 140 grader celsius

Kanske man ska höja trycket bak till 2,4 ??

2ono skrev:

Har läst att tempen inuti däcksubstansen kan bli ända upp till 140 grader celsius

Har blivit rekommenderad att gå över till slicks men det är inte aktuellt då jag kör i gatgruppen på bankörningar, fast det ska provas någon gång :)

Fast i BMW power cup är det hojar som hayabusan väger 235kg fulltankade och motor på 165-170 hp och dom kör Metzeler racetec K2.

2ono skrev:

eller sänka trycket till typ 2.0 eftersom luften expanderar när den blir varm.

Jag känner igen det där slitaget, hade samma problem med min GSXR600 med D208GP, det blev en 4-5 cm bred rand där gummit var alldeles upptuggat. Körde med 2,1kg bak, höjde till 2,4kg och då såg det genast mycket bättre ut, och utan att man verkade tappa i grepp. Jag tror att det kan vara så att däcket går för varmt på ytan (s.k. "cold tear"). Det blir troligen värre om man gasar hårt ut ur böjarna innan däcket blivit genomvarmt, så ta det lugnare första varven och öka succesivt.

Last edited:
Jgt skrev:
eller sänka trycket till typ 2.0 eftersom luften expanderar när den blir varm.

Den teorin stämmer men hur är det praktiskt ?? passar kanske på en 190 kg hoj och 70 kg förare.
I detta fall talar vi om 50kg till med hoj och förare :hihi Då borde ju mer värme utvvecklas.

Jag vill ha fäste men även hållbarhet och då kanske 2,3 inte är en dum ide då jag har provat 2,2 och däcket packade ihop efter 45 min.
Men jag tror körstil och fjädring samt däckegenskaper åxå spelar roll. :)

2ono skrev:
Är inte Metzeler Racetec ett skuret slicks mer eller mindre? Om det är det så är det väl gjort för att prestera som bäst under första heat cyclen? Verkar i så fall olämpligt att använda till gat/banåkningar. Om man inte har en sponsor. :)

Last edited:
Neutral skrev:
Är inte Metzeler Racetec ett skuret slicks mer eller mindre? Om det är det så är det väl gjort för att prestera som bäst under första heat cyclen? Verkar i så fall olämpligt att använda till gat/banåkningar. Om man inte har en sponsor. :)

Vad vet jag ? det står NOT FOR HIGHWAY USE på det.
Det är uppföljaren till rennsport och ett renodlat banåkardäck är väl inte att rek för gatåkning då den spetsiga profilen i komb med mjukheten gör att det slits ner brutalt fort och ganska instabilt rakt fram.
Men fästet är enormt bra och det är kul att prova :hihi

Det där med heatcycles stämmer nog om du vill ligga på topp , men för en glad amatör duger det nog mer än väl då RR åkarna kör med sina gamla som träningsdäck.

Men ett bakdäck kostar runt 1900 och diablo corsa och michelin power ca 1500 så skillnaden är inte så stor.

Nu har jag inte varit med om speciellt många bandagar, och kan knappast kalla mig erfaren eller snabb, men i alla fall så tänkte jag nämna en grej som Keith Code tar upp gång på gång i "A twist of the wrist 2". Han hävdar att det alltid är bäst att börja gasa så tidigt som det bara går i kurvorna, men väldigt försiktigt. Om du nu inte redan tillämpar det så borde du kunna köra lika fort med med mindre däckslitage genom att gasa tidigare och vrida på succesivt. Iofs kanske du kör som du gör pga. att det är fräckt när det sladdar, och i så fall får du nog leva med att hojen äter bakdäck. :)

2ono skrev:
Det där med heatcycles stämmer nog om du vill ligga på topp , men för en glad amatör duger det nog mer än väl då RR åkarna kör med sina gamla som träningsdäck.

Men ett bakdäck kostar runt 1900 och diablo corsa och michelin power ca 1500 så skillnaden är inte så stor.
Men du säger ju själv att fästet var borta efter 40 minuter och ett Power håller väl betydligt längre än så?

Här är en artikel i ämnet race/gatdäck: http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0002_street_race/

Last edited:
Neutral skrev:
Men du säger ju själv att fästet var borta efter 40 minuter och ett Power håller väl betydligt längre än så?

Här är en artikel i ämnet race/gatdäck: http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0002_street_race/

Nu börjar däcktjafset med heatcycles igen. :hihi
Tilläggas att däcken var beg när jag köpte dom men var i bra skick så det kanske rör sig om 60 min ??.

Har läst den artikeln och den är bra men jag tror man måste ta allt man läser med en viss nypa salt och erfarenheten från andra som köpt beg racedäck var positiv så jag ville prova.
Framdäcket är helt ok och jag vill ha samma kombination.

Men mina diablo corsa höll 2 bandagar "ca 4 timmars aktiv åkning i mitt amatör tempo" och 100 mil landsväg och slitaget var liknande så hållbarheten var inte bra där heller, och jag prutar inte på säkerheten så jag byter när däcket blir påtagligt slitet och ett bra sportdäck har begränsad livslängd.

Men trådens syfte var ju att få till fjädringsinställning bla för att få däcken att hålla lite längre. :) Nästa par kan bli Michelin Power.

Learning by doing :tummenupp

Efter ca 3,5 timmars banåka i mitt tempo och ökad retur och kompression och lite mjukare påslag av gas "tror jag" ser däcken ut så här iof på annan bana å annan dim: 190/55 K2 men ändå :)

Bifogat

• torp 1.JPG
    torp 1.JPG
    60.5 KB · Visningar: 113
  • torp 2.JPG
    torp 2.JPG
    62.3 KB · Visningar: 124
FZ1 skrev:
Vilka banor är de olika slitagemönstren från?

Dom första är KGA nedre Atorp jag tror jag vet vad du kommer att säga :hihi
Men jag tänkte åka till åsen på Ons tror du dom håller en dag till :va

Tror ditt väldiga däcksslitage beror på ett fenomen som kallas "kavling"
Det är när man kör med för lågt däckstryck och gummit deformeras (likt en deg).
Gumit kavlar, och det blir då BETYDLIGT varmare än det hade blivit med ett högre däckstryck.
Varmt gummi blir mjukare, slits mer osv
Katten på råttan och råttan på repet.

Slutsats: Höj däcktrycket.
Prova 2,3 - 2,4 du.
Kanske mer.

Superlätta racemaskiner kan ha lägre tryck, dels för att de är lättare, men rena racedäck har oxå en hårdare däckssida och behöver inte så höga tryck.
Tyvärr tittar allt för många på racemaskinernas inställningar då de skall ha nåt att gå på. Om du gjort det vewt jag ju inte, men du kan ju föralldel fått tipset av nån som i sin tur...osv.

Kavling är f.ö den vanligaste orsaken till däcksexplosioner på bilar.

2ono skrev:
Vad vet jag ? det står NOT FOR HIGHWAY USE på det.
Det är uppföljaren till rennsport och ett renodlat banåkardäck är väl inte att rek för gatåkning då den spetsiga profilen i komb med mjukheten gör att det slits ner brutalt fort och ganska instabilt rakt fram.
Men fästet är enormt bra och det är kul att prova :hihi

Är det ett skuret slicks då? Mina Racetec är i alla fall för highway use...
Mina däck är inte heller speciellt instabila rakt fram faktiskt. :)
Men jag har liknande slitage så jag ska absolut ta en titt på däckstrycket!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år