Inställning av dämparna R1-01

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Gsxr 1000-07
Är det någon som vet nån vettig inställning för dämparna på en R1-01 som funkar bra på bana för en 80-85 kg tung förare? :confused: Vet att Bike hade nån artikel om hur man skulle ställa in dämparna, kolla hänget o.s.v men jag hittar inte på den tidningen.

Däcktrycket ska det minskas? Och i så fall hur mycket? :confused:
 
Inget uttömande svar du kommer att få men prova först med standardinställningen och är det så att den är för mjuk: ställ in lite hårdare dock bara ett hack och en sak i taget.
Endel gillar när det kränger och slänger. Vissa när det är "stumt".

Däckstrycket skulle jag ha kört med ca 2,0 - 2,2 bar både bak o fram. Har funkat för mig iaf.
 
Larsson skrev:
Är det någon som vet nån vettig inställning för dämparna på en R1-01 som funkar bra på bana för en 80-85 kg tung förare? :confused: Vet att Bike hade nån artikel om hur man skulle ställa in dämparna, kolla hänget o.s.v men jag hittar inte på den tidningen.

Däcktrycket ska det minskas? Och i så fall hur mycket? :confused:

Däcktrycket bör vara 2,7- 2,9 bak och 2,3- 2,5 fram,vid landsvägskörning
Vid bankörning 2,2 bak och 1,9 fram, men detta beror ju på däck och asfalts tempratur.
 
Last edited:
The one skrev:
Däcktrycket bör vara 2,7- 2,9 bak och 2,3- 2,5 fram.
Kolla även vad mc tillverkaren rekomenderar i instruktionsboken.




Brukar väl vara bättre med lite mindre tryck i slangarna än så vid bankörning??
 
Last edited:
För att däcken ska bli snabbt varma, bör du gå ned till runt 1,9 - 2,0. Vad det gäller dämparna håller jag med föregående talare, öka stegvis. Orginaldämparen tycker i alla fall jag är för mjuk så du kan nog börja med ett par steg åtgången.//D
 
3699 skrev:
För att däcken ska bli snabbt varma, bör du gå ned till runt 1,9 - 2,0. Vad det gäller dämparna håller jag med föregående talare, öka stegvis. Orginaldämparen tycker i alla fall jag är för mjuk så du kan nog börja med ett par steg åtgången.//D


Speciellt bakdämparens förspänning brukar vara ganska slapp med standardinställningen va :va
 
Hejsan,
Jag har åkt lite med denna killens inställningar och de är inte alls pjåkiga: http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=8808

Med denna set-up så kurvar den klart bättre än Orginal !! Styr både in och ut och håller spåret bättre. (Styrdämpare är dock att rekommendera)

Skall dock pilla lite mer på framgaffeln å se om man kan få lite bättre känsla i från framhjulet.

Betr däckstryck så spelar det ju roll vad det är för däck du åker på också !!
Ingen större ide att överhetta standard däck med för lågt tryck, då "smälter de bara" Åker du på sportdäck så testa typ 2,2 fram, 2,3 bak.
 
Triggerhappy skrev:
Hejsan,

Betr däckstryck så spelar det ju roll vad det är för däck du åker på också !!
Ingen större ide att överhetta standard däck med för lågt tryck, då "smälter de bara" Åker du på sportdäck så testa typ 2,2 fram, 2,3 bak.


Är det inte lite beroende på åkstil om man bränner däcken också?
 
Vissa säger att man enbart ska gå på förspänningen o ge fan i komp o retur.
O andra säger tvärt om. Blir ju helt snurrig när alla säger olika. Som cykeln är nu så är förspänningen påskruvad en del både fram o bak resten standard.
 
Larsson skrev:
Är det någon som vet nån vettig inställning för dämparna på en R1-01 som funkar bra på bana för en 80-85 kg tung förare? :confused: Vet att Bike hade nån artikel om hur man skulle ställa in dämparna, kolla hänget o.s.v men jag hittar inte på den tidningen.

Däcktrycket ska det minskas? Och i så fall hur mycket? :confused:
Sport Rider recommended settings for your bike.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top