inställning av chassi?

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Undrar om någon kan svara på mina frågor?
Har läst runt på olika forum, men oftast lika mång olika svar...

  • Vad ska det vara för häng på dämparna på en motard (fram&bak)
  • Antar att dämparen bak ska vara hyffsat hård med nästan ingen rebund?
  • Fram antar jag att den ska vara mer comp än bak och även mer rebund??

Kör nu med orginal WP dämpare med hårdare fjädrar i (Både fram&bak) på en KTM EXC.

Märkte även att jag fick framhjulstudds i vissa kurvor... kan kanske vara fel däcktryck...
 
Jag har iof bara offroadfjädring men där är kompressionsskruvarna i botten fram och rejält med returdämpning på bak. Annars far bakdelen åt alla håll..
 
liljekvist skrev:
Undrar om någon kan svara på mina frågor?
Har läst runt på olika forum, men oftast lika mång olika svar...

  • Vad ska det vara för häng på dämparna på en motard (fram&bak)
  • Antar att dämparen bak ska vara hyffsat hård med nästan ingen rebund?
  • Fram antar jag att den ska vara mer comp än bak och även mer rebund??

Kör nu med orginal WP dämpare med hårdare fjädrar i (Både fram&bak) på en KTM EXC.

Märkte även att jag fick framhjulstudds i vissa kurvor... kan kanske vara fel däcktryck...

Det behöver nödvändigtvis inte vara fjädringen som är ensam orsak till framhjulsstudds. Testa gå på hårdare på gas i & ur kurvor, för detta är blicken a & o. Att sitta aningen längre bak hjälper oxå till en aning.
Hade gryma problem till en början med detta på Åland. Chassiinställningar va iofs delvis mina problem, men med hög kurvhastighet utan att gå på gas & avlasta frahjulet så släpper det förr eller senare.

Chassiinställningar är jag så kass på så det överlåter jag till ngn annan att tipsa om.

Lycka till!
 
Barrett skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara fjädringen som är ensam orsak till framhjulsstudds. Testa gå på hårdare på gas i & ur kurvor, för detta är blicken a & o. Att sitta aningen längre bak hjälper oxå till en aning.
Hade gryma problem till en början med detta på Åland. Chassiinställningar va iofs delvis mina problem, men med hög kurvhastighet utan att gå på gas & avlasta frahjulet så släpper det förr eller senare.

Chassiinställningar är jag så kass på så det överlåter jag till ngn annan att tipsa om.

Lycka till!

Kanske ska vara så....
Glömde att skriva att studdset försvan när jag gick från motorbroms till pyttelite gas. Men man ska väl inte behöva ha gas innan man är i kurvan...
Är bara van vid crosskörning och där fanns aldrig dessa problem.
 
jesseboy skrev:
Enl. vad jag hört av de kunniga ska man ha rejält med rebound bak.
Min är ställd så och känns tvärstabil.

ja precis, mkt retur både fram och bak så hojen blir lite segare i fjädringen och inte så gungig.

som exempel kan jag säga att det enda jag gjorde med fjädringen på min cross som jag körde med på Bevikscupen i tisdags var att skruva in 7 klick mer retur bak och 5 fram.
kändes förvånansvärt bra och fotpinnen var i backen i långhögern nästan varje varv :tummenupp
 
rejser skrev:
ja precis, mkt retur både fram och bak så hojen blir lite segare i fjädringen och inte så gungig.

som exempel kan jag säga att det enda jag gjorde med fjädringen på min cross som jag körde med på Bevikscupen i tisdags var att skruva in 7 klick mer retur bak och 5 fram.
kändes förvånansvärt bra och fotpinnen var i backen i långhögern nästan varje varv :tummenupp

Fel skrivit av mig. menar att man ska ha mycker rebound. så den segar upp..... rätt eller?
 
Hoppas 420 inte har något emot detta nu...

420 skrev:
Jag har oxo fått min fjädring ombyggd av Springzz och efter det så har jag fått lite inställningar rekomenderade av Martin Lind.
Han rekomenderade statiskt sag fram till 15-20 (han har själv 15 och jag har 19) och bak till 20-25 tror jag det var (jag har 34 eller 36 om jag minns rätt).

Först hade jag lite mindre bak men då hade jag stora problem med fästet fram. Sen när jag gjorde den lite "mjukare" (släppte på fjädern) så flyttades vikten bak och då blev det bättre grepp i framdäcket.
Hojen sätter sig lite mer när man trycker på i svängarna. Samma sak händer om du flyttar bak kroppen lite i sadeln.
Så jag rekomenderar inte att du försöker sitta så långt fram som möjligt. Då kommer du få för mkt vikt på framhjulet vilket kommer resultera i mindre grepp.
Men det där kan vi forska mer i på Åland när vi ses. Är iaf ganska säker på att du kommer märka att jag har rätt =)

Av en polare har jag annars fått följande mått rekomenderade till mig:
Fram 15-18 och 70-80
Bak 30-40 och 60-80

Dom första måtten är ju statiskt sag och dom andra riders sag.
Riders sag är ju inte så viktigt när du väl har rätt hårdhet på fjädrarna. Så konsentrera dig på det statiska hänget.
Och nästa tips är att bromsa innan svängen och sedan gasa i och genom svängen för då får du mer grepp och eventuellt studsande eller driftande fram kommer försvinna.
Just pga att du flyttar tyngden bakåt.
 
liljekvist skrev:
:Bugar

Tack för detta.

dock hur vet man att man har rätt fjädrar om man inte ska bry sig om rider sag???
Tacka 420 då :)

Det är inte det texten säger. Vi snackar om springzz-ombyggd fjädring vilket innebär motardfjädring. Springzz rekomenderar fjädrar efter vikt. Jag har i CRFen standard framfjäder och bak för 80kg's förare (jag väger under 60 med utrusning...) men det tyckte dom att jag skulle köra på.

Gör typ lika mycket att sitta rätt som att justera fjädringen
 
Har iof inte jobbat mycket med motardfjädring men det har blivit några enduro och crosshojar igenom åren. Min teori är iaf att det viktiga är att det blir rätt "häng" så att fjädringen jobbar rätt. Kommer inte ihåg på KTM om det var mycket eller lite man skulle ha pga PDS systemet men jag har för mig att det är mycket. På husqvarna så säger vi att 20-40mm är lagom beroende på hur mycket man väger, tung =lite och tvärt om för lätt. Sedan långsam retur så att den inte vill skjuta upp i bak för det är ju inga stora stalp på en motardbana så ingen risk att den packar ihop sig. sedan borde man ju leta efter en så mjuk comp för att ha bra fäste men det får inte bli för mjukt så cykeln sätter sig för mycket. Fram får man väl söka en så hård comp som möjligt men det får inte bli förmycket så man tappar framhjulet in i kurvorna returen skulle jag vilja ha åt det segare hållet men svårt att säga hur mycket för den får ju absolut inte svaja.
Synd att du inte åker en nyare husqvarna för då hade en bra startsetup varit 9 retur klick innifrån och 7 comp utifrån fram och bak 2 retur ut samt ett halvvarv comp ut. Det fungerar bra för de flesta enduroåkare åker med lite mjukare comp men bra crossförare kan andvända denna setup gäller nya Marchozzi gaffeln och Sachs stötdämpare
 
Jag körde på följande inställningar på min EXC450 03 och EXC 525 04'a, baserade dessa på info jag hittat på ktmtalk av någon som tävlade med exc'n.

Fram: Compr: 10 från max, Rebound: 10 från max.
Bak: Compr : 10 från max, Rebound 6 från max.
SAG körde jag enl "Golden Rule" som det finns info om på samma forum, i mitt fall tror jag det var 46mm/115mm.

Hade även ett snäpp hårdare fjädrar fram och bak men jag väger iofs 86kg utan utrustning...

/Marcus

liljekvist skrev:
Undrar om någon kan svara på mina frågor?
Har läst runt på olika forum, men oftast lika mång olika svar...

  • Vad ska det vara för häng på dämparna på en motard (fram&bak)
  • Antar att dämparen bak ska vara hyffsat hård med nästan ingen rebund?
  • Fram antar jag att den ska vara mer comp än bak och även mer rebund??

Kör nu med orginal WP dämpare med hårdare fjädrar i (Både fram&bak) på en KTM EXC.

Märkte även att jag fick framhjulstudds i vissa kurvor... kan kanske vara fel däcktryck...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top