Inställnign av bakdämpare

DJkeFFo

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
Honda CBR 600F
Jag har lite problem med bakdämparen. När jag skjutsar så trycks den ner ganska mycket vilket bidrar till att framlyset bländar mötande trafik. Jag har testat att skruva på gasen på max men det blev itne så mycket bättre. Den blev stum. Ska man då ge sig in på att även skruva på fjädern eller börjar det kanske bli dags att renovera bakdämparen. Jag kör en Honda CBR 600F -94 så den har ju ett par år på nacken....

Jag vet inte vad du har testat for olika installningar da du anvander termer jag inte kanner till. Dock ar det sa att man justerar hur mycekt bakanden skall sjunka ihop med att stalla forspanningen pa fjadern, preload pa engelska. Jag vet inte hur denna installning ser ut pa din hoj, men den har som funktion att spanna fjadern sa att hojen sjunker ihop mindre under last.

när jag pratar om att ställa in gasen så är det den lilla behållaren som ,på min, sitter i höjd med skjutssitsen och som har en slang till bakdämparen. men då får jag testa att ställa förspänningen istället och se vad det får för effekt. tack för hjälpen

DJkeFFo skrev:
när jag pratar om att ställa in gasen så är det den lilla behållaren som ,på min, sitter i höjd med skjutssitsen och som har en slang till bakdämparen. men då får jag testa att ställa förspänningen istället och se vad det får för effekt. tack för hjälpen

Det är inte så att den lilla behållaren du pratar fungerar som förspänningsjustering då, fast istället för att komrimera fjädern så reglerar man trycket på gasen? Har för mig att det är så på vissa hojar, men jag kan ha fel.

Skruven du varit på är väl kompressionen, dvs om den skall komprimeras snabbt eller långsamt. I botten på dämparen har du antagligen ytterligare en skruv för returen, vilket innebär hur snabbt eller långsamt den skall expandera.
Så det är förspänningen av fjädern du ska börja med att skruva på i ditt fall.

Jag spänner fjädern när ja skjutsar, inga problem där inte. Går på nån sekund..

Om du skjutsar ofta kan det vara värt att byta till en hårdare fjäder. Det är inte samma sak som att spänna fjädern. Att spänna fjädern hårdare är bara att justera höjden av hojen, inte att kompensera för tyngre last. Ett dilemma på lätta hojar, när lasten blir en betydande del av hojens hela vikt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025