Inställd Supermoto Träning 19-20 Aug I örebro

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Tyvärr blir det ingen träning helgen 19e och 20e aug pga rejs med dom små bilarna i snöre...

aaaaaww. Är det oroliga att det ska låta mer från våra motorer?

Jocke W skrev:
2376358 aaaaaww. Är det oroliga att det ska låta mer från våra motorer?
Supermoto låter nått förjävligt... MER än 2-taktare som vi RR-fuckon som kör 4-takt hatar som mest i depån...

Swedie skrev:
2379549 Supermoto låter nått förjävligt... MER än 2-taktare som vi RR-fuckon som kör 4-takt hatar som mest i depån...

Fast vi står ju inte & torrgasar i 20 min +. Lätt att det va ett par liv som hängde löst under helgen i Knutstorp :D

Swedie skrev:
2379549 Supermoto låter nått förjävligt... MER än 2-taktare som vi RR-fuckon som kör 4-takt hatar som mest i depån...

Min låter 93 Db, den e snäll :tummenupp

Swedie skrev:

Tyvärr så har du rätt. Ingen kan säga emot dig i detta.

Jag satt på läktaren i Lördags i Skåne och irriterade mig på att jag inte hade hörselproppar. Det är på tok för lågt ställda ljudkrav i supermoto. Hoppas på en snabb ändring innan vi tar död på oss själva.

Örebrobanan fick restriktioner i träningstider efter vårat SM, vilket reducerade träningstiderna från alla dagar i veckan, till några fjuttiga timmar i veckan. Kul, näe inte särskilt med tanke på jobb och ekonomiska uppoffringar många har gjort.

Jag kommer inte att gå emot hårdare regler angående sänkning av ljudnivån.

RaceMe skrev:
2379626
Jag satt på läktaren i Lördags i Skåne och irriterade mig på att jag inte hade hörselproppar. Det är på tok för lågt ställda ljudkrav i supermoto. Hoppas på en snabb ändring innan vi tar död på oss själva.

Japp! Det är under race jag menar som man blir smått (underdrift) irriterad på ett konstant dånande. Faktiskt kan jag just vad gäller Supermoto, MYCKET väl, förstå att det klagas på buller från de som bor i närheten.

Varför inte köra med originaldämpare? Lite som RR övergår till... originalprylar. Håller längre oxå, endast lite mindre toppfart. Väl inte så farligt?

Swedie skrev:
2379650
Varför inte köra med originaldämpare? Lite som RR övergår till... originalprylar. Håller längre oxå, endast lite mindre toppfart. Väl inte så farligt?

Bara för att det inte är orginal betyder inte per automatik att det låter mer. Faktum är att det ofta är tvärt om eller likvärdigt (som ex. många dubbelsystem som ligger en bit under 96dbA).
Ang. ljudkravet så styrs vi ju lite av de internationella regler som gäller. Det är ju dessa som tillverkare jobbar mot. Hur skulle man kunna sätta en lägre gräns i lilla-sverige? Kan man vänta sig att alla supermoto förare kan bygga om sin ljuddämpare själva för att klara lägre krav?

Men, nu pratas det ju om att ljudnivåerna ska sänkas ytterligare av FIM till 94dbA. Om det finns ngt beslut & isf när detta ska börja gälla är mer än vad jag känner till. Men problem med ljud är inget vi är ensamma om i Sverige.

Jag är absolut för lägre ljudnivåer. Det skulle förenkla oerhört för oss på många sätt och vis.

Man kanske bör mäta ljudet först ordentligt. Visar man redan från första tävlingen att man är stenhårda på ljudkravet så kommer alla se till att hålla det. Blir det 94 dbA så får de se till att ALLA håller det också. Trist för de som lagt ner tid och pengar i år för att få det tillräckligt tyst och sedan så är det ändå hälften av alla som låter för mycke...

På vårt SM gjorde den ENDA korrekta mätningen under hela året :mattias
Med helt ny ljudmätare och kalibrator enligt konstens alla regler, varför många fick låga nivåer (mot vad de förväntat sig) har jag ingen förklaring till. De kanske inte hade högre nivåer = 94 borde inte vara några problem. Kanske.

Ändå åkte vi dit på en ljudmätning som gjorde hos en gubbe typ 500m från banan. Tyvärr ligger hans tomt precis utanför den bullerzon som finns tack vare flygplatsen och vi måste rätta oss efter de bestämmelser som finns. Stor orsak till de höga nivåerna hos honom var att många hojar åker samtidigt + högt speakerljud. Man kan ju ifrågasätta relevansen hos en mätning som görs under det arrangemanget på året som garanterat låter mest av alla. Nån som känner sig sugen att leta reda på och läsa bestämmelserna fullt ut får gärna göra det...

Swedie skrev:
2379650 Varför inte köra med originaldämpare? Lite som RR övergår till... originalprylar. Håller längre oxå, endast lite mindre toppfart. Väl inte så farligt?

Jag kör med orginaldämpare på min husa, den låter nog varken mer eller mindre än någon annan hoj. Tycket inte den var nämnvärt tyst ens när den var nypackad.

Motorsport ska låta men det ska vara på en sådan nivå att det är behagligt att lyssna på, samt att det stör omgivningen så lite som möjligt. Tänk er hur det skulle se ut om alla åkte runt på elmotorer, surr surr..... Bättre att arbeta för att få ner nivån så att den accepteras av alla. Då blir det lättare att bygga ny banor (tänker t.ex. på Stockholm som ju inte har speciellt gott om banor men däremot mycket folk som kan störa sig på ljudet om man bygger en...) samt att de som finns inte längre behöver vara så strikta vad gäller träningstider.

Även när ljudmätningarna görs precis enligt reglementet så är de ett skämt och har inget att göra med hur mycket det låter när man väl kör. Två hojar kan få samma dB vid mätning medans det vid förbipassering kan skilja upp till 20 dB. Någon på FIM borde utarbeta en bättre mätmetod.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla