Insprutningsrengöring, bra eller anus?

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Min Nissan X-trail -04 har börjat dra lite mer bensin än normalt (beror ej på vinterdäck) och jag tänkte testa att dra i en flaska Insprutningsrengöring.

Någon som har erfarenhet av det? bra eller anus?

36-1103_m.jpg

Insprutningsrengöring, bensin
Insprutningsrengöring för alla bensinmotorer. Ger motorn en jämnare gång och bättre bränsleekonomi. Rengör förorenade och igensatta insprutningsdon. 355 ml. Bruksanvisning: Häll flaskans hela innehåll i bränsletanken. Räcker till ca. 75 l bränsle. Märkbart resultat efter ca 50 mils körning.

Det är väldigt dyr lacknafta.

Men STP Akuthjälp har faktiskt fungerat för mig, men bara STP och bara flaskan som heter Akuthjälp.

Jag hade en bil som alltid startade på 2½ cylinder och sedan gick ojämt i någon minut, tomgången var dålig och den drog mycket soppa.

Efter en flaska akuthjälp i en kvarts tank gick den som den skulle igen.

Det är väldigt dyr lacknafta.

Men STP Akuthjälp har faktiskt fungerat för mig, men bara STP och bara flaskan som heter Akuthjälp.

Jag hade en bil som alltid startade på 2½ cylinder och sedan gick ojämt i någon minut, tomgången var dålig och den drog mycket soppa.

Efter en flaska akuthjälp i en kvarts tank gick den som den skulle igen.

Okej. Vart får jag tag på en sån?
OK, Preem, shell, statoil?

Som sagt..
STP har faktiskt ett aktivt innehåll. Biltema och en del andra är mest bara alkohol. Vill minnas att Mekonomen har en som funkade för mig i dieseln. Jag köpte i Solna/Huvudsta eftersom det är 150m dit hemifrån.
Kolla med de som jobbar där, de kan faktikst sina tilllsatser!

Men om bilen börjar dra mer soppa så är det nog bättre att titta på de stora delarna
*Har du kollat däckstrycket?
- Stor sannolikhet så kanske du har lite pys.. 15% under i tryck kan ge 5-7% högre förbrukning

*Är luftfiltret igensatt?
- byt eller åtminstone plocka bort och rengör med dammsugare

*Hur är konditionen på tändstift och tändstiftskablar?
- Enkelt och visar om motorn går fett eller så.

*Har du bytta olja och filter?
- Har mer inverkan än vad du kan tro. Kolla även vevhusventilationen.

*Har bilen en Luft Masse mätare? Har du plockat bort och rengjort den?
- Är de skitiga så stämmer inte värdena för bildatorn och den kan fläska på med mer soppa än vad som krävs.

Last edited:
Jag ställer mig tveksam till att det där fungerar om spridarna verkligen är igensatta.
Demontera hellre allihopa och låt någon köra dom i en spridartvätt isf.
Eventuellt om du har tillgång till ultraljudstvätt och tryckluft kan man göra ren dom på det sättet (är väl ungefär så en spridartvätt fungerar kan jag tro).

Annars skulle jag sätta en slant på att din lambdasond har gått sönder och att den därför fetar på onödigt med sås.

Som sagt..
STP har faktiskt ett aktivt innehåll. Biltema och en del andra är mest bara alkohol. Vill minnas att Mekonomen har en som funkade för mig i dieseln. Jag köpte i Solna/Huvudsta eftersom det är 150m dit hemifrån.
Kolla med de som jobbar där, de kan faktikst sina tilllsatser!

Men om bilen börjar dra mer soppa så är det nog bättre att titta på de stora delarna
*Har du kollat däckstrycket?
- Stor sannolikhet så kanske du har lite pys.. 15% under i tryck kan ge 5-7% högre förbrukning

*Är luftfiltret igensatt?
- byt eller åtminstone plocka bort och rengör med dammsugare

*Hur är konditionen på tändstift och tändstiftskablar?
- Enkelt och visar om motorn går fett eller så.

*Har du bytta olja och filter?
- Har mer inverkan än vad du kan tro. Kolla även vevhusventilationen.

*Har bilen en Luft Masse mätare? Har du plockat bort och rengjort den?
- Är de skitiga så stämmer inte värdena för bildatorn och den kan fläska på med mer soppa än vad som krävs.

serviceintervallerna är följda sen dag ett. Den var inne på relativt stor service i januari så allt borde vara schyst?
Jag ska dra på sommardäcken i helgen så då får jag rätt däckstryck sen slår jag på en flaska rengöring och hoppas på det bästa.

Tack för bra svar

Eller, så köper han en plastflaska för 95 spänn & testar, innan han river hela insprutningen eller byter lambda för 5000:- :rolleyes:
:domedagsprofet

Jag ställer mig tveksam till att det där fungerar om spridarna verkligen är igensatta.
Demontera hellre allihopa och låt någon köra dom i en spridartvätt isf.
Eventuellt om du har tillgång till ultraljudstvätt och tryckluft kan man göra ren dom på det sättet (är väl ungefär så en spridartvätt fungerar kan jag tro).

Annars skulle jag sätta en slant på att din lambdasond har gått sönder och att den därför fetar på onödigt med sås.

Ere inte bara Fotogen i dom däringa flaskorna? Dyrt literpris är det iaf.Lite som Förgasarolja,ATF-olja i mindre förpackningar med ett rejält prispåslag.

Ere inte bara Fotogen i dom däringa flaskorna? Dyrt literpris är det iaf.Lite som Förgasarolja,ATF-olja i mindre förpackningar med ett rejält prispåslag.

Jopp.

Precis som flaskorna med Invändig motortvätt som man heller i oljan innan motorbytet.

3 dl Diesel för 150 spänn:)

Den bärande delen för de aktiva ämnena är lacknafta eller närbesläktat.

Eller, så köper han en plastflaska för 95 spänn & testar, innan han river hela insprutningen eller byter lambda för 5000:- :rolleyes:
:domedagsprofet

Jo, det är definitivt mer jobb och dyrare.
Vad jag menade var att om man nu är säker på att spridarna behöver rengöras så gör man detta på ett vettigt sätt.
Inte köper ett "mirakelmedel" på Biltema och tro att allt blir bra.

Sen vet jag inte riktigt vart du köper en lambdasond för 5000:-, men det är ganska ovidkommande. :)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back