Insprutningsproblem!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Tjena!

Plockade ner hojen för att ta bort en trasig termostat som sitter under insprutningsbryggan, om man kan kalla den så.

När jag nu har satt ihop den så blinkar FI-lampan ihärdigt, och när jag slår på strömmen så går varken bränslepump eller luftspjällen (som alltid gjort en liten dipp vid strömpåslagning). Startmotorn går. Jag har endast särat på två kontakter, bränslepump och nå´n slags luftmängdsensor.

Nu står det still i huvet. Vad kan jag ha missat? Hilfe! Körning på söndag jue...

Då måste har lyckats lossa någon kabel till en "Kritisk" givare. Tex Vevaxel givaren
Givare som enligt mitt tycke inte borde vara kritiska är
* insugs temp
* Vatten Temp
* Luftmassemätare (Beroende på system typ)
Kritiska

*Vevaxelgivare
* Luftmassemätare
* TPS (Throtel positions givare)

Nu är detta erfarenheter jag har i från bilar. Och deras insprutningssystem brukar vara mera avancerade och har oftast fler givare och olika former av "LOS" program (Akut program för att hantera saknade givare)

Då måste har lyckats lossa någon kabel till en "Kritisk" givare. Tex Vevaxel givaren
Givare som enligt mitt tycke inte borde vara kritiska är
* insugs temp
* Vatten Temp
* Luftmassemätare (Beroende på system typ)
Kritiska

*Vevaxelgivare
* Luftmassemätare
* TPS (Throtel positions givare)

Nu är detta erfarenheter jag har i från bilar. Och deras insprutningssystem brukar vara mera avancerade och har oftast fler givare och olika former av "LOS" program (Akut program för att hantera saknade givare)

Men varför går inte bränslepumpen?
Nåja... Jag ska försöka lokalisera alla givarna du nämner och kolla så att allt sitter som det ska.
Tack för tipset!

Ahh. om en kritisk givare inte finns med under startsekvensen för ECU'n så stoppar han programmet och då kommer inte bränslepumpen att få någon spänning. Det är en form av säkerhetsfunktion.

Tex på bilar så är det första man gör vid en felsökning o lyssna efter bränslepumpen. är den tyst och man kan konstatera att pumpen är felfri så börjar man o kolla insprutningen och då oftast vevaxelgivaren (Hallefektsgivare)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!