Insprutningsproblem GSX-R 750 -01

Hellraiser

MAGISTER MUNDI SUM
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Ducati 916, Suzuki GSX-R 750
Nu ger jag upp mitt eget sökande efter Nirvana och vänder mig till Er hojgurus ute i forumet.

Har en GSX-R 750 som inte vill starta. Tycker mig ha lokaliserat felet till att den inte får bränsle gelt enkelt. Kommer bränsle hela vägen fram till injektorerna men ej förbi dessa?! Vad kan vara problemet till detta? Det är alla fyra injektorer som inte vill vara med....

Gnista har jag på stiften... och startmotorn går som den ska.
Får ingen felindikation på instrumentpanelen (FI-lampan lyser ej). Spänningen på batteriet är god och det står en jäkla stråle bränsle ur pumpen när den får ström. Har dock ej mätt upp trycket på strålen..... någon som vet mängd/10 sek??

Tilläggas kan väl att det är en racehoj med allt onödigt bortkopplat. Har provat att koppla bort olika sensorer (tps t.ex) och då får jag FI-indikation direkt.

Överlämnar detta mysterium till er nu och hoppas att någon kan ha en aning om vad det kan vara.....

/ Niklas

Ingen av alla kunniga här som har en susning?!?!

Ingen felkod i dealer mode (service switch)? Kollat TPS:en? Vet att de kan kärva (ta loss och smörj upp). I dealer mode kan du se när TPS:en har sitt nolläge (C00 och strecket i mitten).

Gjort nåt speciellt med hojen eller bara blivit så plötsligt eller? Du får ge lite mer bakgrund.

Sök på gixxer.com...

Last edited:
På en 98-99 ska det komma 26-30ml på 3 sekunder, det borde inte skilja så mycket mot en 00-01.
Har du kollat så att kabeln till insprutningsbryggan är hel å kontakten sitter i?
En annan grej som kan spöka är prylen som justerar trycket i bryggan, sitter före returen mot tanken. Är det fritt blås i den så lär ingen soppa orka komma genom munstyckena i sprutet.

Lite mer info angående orsak och vad jag redan kollat.

Kraschade på Knutstorp förra året, fixade ihop hojen och kunde avsluta ERFét utan större problem. Racet efter, finalen på Anderstorp, började bra men under resans gång började hon strula mer och mer. Till slut ville hon inte starta på vanlig väg utan var tvugna att springa igång den, väl ute på banan dog hon så fort man släppte av på gasen och drog in koppling...... våldstartade när man släppte ut kopplingen igen strax förre kurvan.

Har kollat upp så att det finns 12 v fram till injektorerna. Kollat TPSén (dock utan att smörja upp...), såg OK ut.

Ska kolla returen under morgondagen men tvivlar på detta då jag använt två olika bränslepumpar.

Inga felkoder överhuvudtaget, förutom om man kopplar bort något vitalt då kommer felkoden som ett brev på posten. Tyder på att ECMén är OK?

Får kolla upp mer under morgondagen (sitter på jobb just nu fram till i natt).
Hade en tanke på att det skulle kunna vara CKP´n som är kass men då borde ju man få en felindikation??!!??

Mvh Niklas

Så felet har kommit smygande inte tvärt? Jag hade en motor som stått ett år oanvänd så mina spridare var igensatta, bytte dessa då hoppade den igång.

Tippsensorn är kollad och idag ska jag kolla upp returen i pumpen samt kontrollera att spridarna inte är igensatta.

Fler förslag på vad det skulle kunna vara......

/Niklas på min bättre hälvts account

Det här är lite stört. men en kompis gixx -01 fick inte heller soppa efter en marksyning.. efter att ha rivit halva hojen och inte hittat felet visade det sig att man var tvungen att nolla cdi'n.. dvs koppla ur den och koppla in den igen.
Säkerligen inte det men det är ju rätt snabbt testat. :tummenupp

Edit.

Fast sitter returen i/på pumpen på din hoj? Sitter den inte på sprutbryggan? :va

Det sitter en retur i pumpen, kanske sitter det ytterligare en retur på bryggan..... ska kolla upp det nu när jag rör mig ut i garaget.

Passar även på att nollställa CDI´n, gick ju ett halvt race efter vurpan utan större problem så tycker inte det borde vara felet.... men kollar alla möjliga saker just nu! Börjar ge upp hoppet....

Soppapumpsreläet?

Last edited:
Uppdatering...

Har nu haft spridarna liggandes i ett härligt bad i ett dygn och ska idag försöka blåsa rent dessa.

Har ej kunnat lokalisera en bränsleretur annat än den som sitter i pumpen.

Har lyckats bygla fram dealermode i displayn och kunnat få fram att enligt ECU´n finns det inget fel på insprutningen, (-C00) och att TPS´n sitter som den ska och fungerar.

Har i princip avfärdat att det ska vara något relä eller en sensor som spökar (borde ju få en felindikation från EC´n i så fall).

Det som är konstigt är ju att man kunde springa igång den (med lite problem) men kunde ej starta på vanligt sätt..... (Blir det större tryck från pumpen om man springer igång ?????)

/ mvh Niklas på sambons account

Uppdatering...

Har nu haft spridarna liggandes i ett härligt bad i ett dygn och ska idag försöka blåsa rent dessa.

Har ej kunnat lokalisera en bränsleretur annat än den som sitter i pumpen.

Har lyckats bygla fram dealermode i displayn och kunnat få fram att enligt ECU´n finns det inget fel på insprutningen, (-C00) och att TPS´n sitter som den ska och fungerar.

Har i princip avfärdat att det ska vara något relä eller en sensor som spökar (borde ju få en felindikation från EC´n i så fall).

Det som är konstigt är ju att man kunde springa igång den (med lite problem) men kunde ej starta på vanligt sätt..... (Blir det större tryck från pumpen om man springer igång ?????)

/ mvh Niklas på sambons account

Har du kollat stödkontakten ( brukar vara ett grönt kontaktstycke)

Detta brukar man bygla när man tar bort stödkontakten

Om byglingen är dåligt gjord eller defekt kontakt så funkar det inte

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back