Insprutning vs. förgasare

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
ronneby
Hoj
Yamaha R6
BLev lite förvånad när jag fattade att det sitter 4 fulingar under min tank, YMAHA R6 -00. E ingen rackare på motorer, men jag trodde att det tillhörde det förgångna..
Varför? Nån som har en vettig förklaring?
 
Fulingar ?

Menar du förgasare? :confused:

Moderna förgasare är så pass bra så att det är inte självklart bättre med insprutning. Miljön och ekorrarna är det som mår bäst av sprut. :tummenupp
Så bli inte ledsen för att det "bara" sitter förgasare på hojen.
Vissa insprutnings hojar är till och med lite ryckiga att köra. Det ska till någon typ av tvåstegslösning för att bli trevlig.
 
Vadå förklaring?
Troligen är det väl så att det är billigare att bygga med förgasare och att motorcyklar ofta saknar de miljökrav bilar har haft länge.

Du får inte högre toppeffekt med insprutning, det du får är en jämnare motoreffekt över hela registret eftersom du med insprutning kan styra så många fler parametrar, så din hoj är inte tröttare för att den har förgasare.
 
Om du provat en twin med insprutning så kommer du vara glad för dina förgasare sen :)

Nackdelen som Mats säger är att det blir lätt väldigt digitalt av/på.

Men du slipper iofs att lallade med synkning och skit i dom.
 
Och det finns ingenting som går upp mot en kallstart med full choke en kylig morgon... :D
 
På en bil har alternativet ofta varit en förgasare eller insprutning.

En förgasare till fyra cylindrar blir en kompromiss, fyra är det "optimala". Steget från fyra förgasare till insprutning är således väldigt litet och dessutom väldigt kostsamt.
 
ThomasN skrev:
Hallå! Man kan väl inte synka förgasarna om man inte har några! :tomten

:hihi


Man får väl synka någonting annat då! Klockorna kanske. :banana

Insprutningsspjällen måste också vara lika justerade. :tummenupp
 
Man synkar spjällen, och jag kan inte förstå vad folk har emot insprutning, vaddå digitalt, kanske om alltid bara ligger och fiser, då kan det vara störande. Annars handlar det bara om att vänja sig och ha lite mer precision i högerhanden, lite finrunk istället, inte så mycke våld.
 
Hallo va.. Vi försöker ju trösta "psychonauten" för att han bara har förgasare.

Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:
 
Last edited:
gsxr 750 skrev:
Man synkar spjällen, och jag kan inte förstå vad folk har emot insprutning, vaddå digitalt, kanske om alltid bara ligger och fiser, då kan det vara störande. Annars handlar det bara om att vänja sig och ha lite mer precision i högerhanden, lite finrunk istället, inte så mycke våld.

Problemet med "digital"-känslan i handtaget kommer främst när du gått med fullt avslag in i en böj, fullt nerlägg och sen ska gå på med gasen igen.
Tro mig, det minsta man vill då är att det rycker till i bakhjulet....

Men visst, ligger man och fiser på landsväg mest hela tiden så kanske man inte bryr sig...
 
Mats757 skrev:
Hallo va.. Vi försöker ju trösta "psychonauten" för att han bara har förgasare.

Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:

Det ger oftast bättre kontroll över hela registret, men i just toppeffekt nej.
 
Fördelen med sprut är att med hjälp av sensorer som vet alla yttre och inre omständigheter så finns det bra förutsättningar för att du kan ha rätt bränleblandning när du kör. Kör du med förgasare får din meck göra det som EFI-datorn gör, justera munstyckena efter omständigheterna.

Det enda det handlar om är att blanda bränsle med den inströmmande luften.

Mats757 skrev:
Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:
 
Oavsett om du har en bra meck, eller en bra dator som någon har programerat. Så är det lufttillförseln till motorn som är problemet. Att få ett mjukt och fint luftflöde på delgas, utan plötsliga förändringar där det utan förvarning varierar med +/- 30%

Där gör trotteln ett enormt fint jobb, speciellt om det är vacumstyrd också.
Om man nu inte kombinerar dator och trottel.
R1 har så va?
 
jo R1 bla har en kombination som du säger och har aldrig heller dragits med de irriterande rycken som tex Suzukihojar hade.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top