Insprutning på 2-taktare??

Two stroke man skrev:
2562826 Spridarna får en mycket snällare miljö. Mycket lägre tryck och temperatur än om dom varit monterade i toppen. Målet är ju att spruta in bränslet efter att avgasporten stängt och denna lösning hindrar ju inte det. Bränslet kyler även kolven när det förångas på den. Allt låter fint i teorin...

Det ser ut som att spridaren har väldigt kort tid på sig att spruta in bränsle. Måste ju handla om 10-20 grader. Den måste nog vara väldigt stor om den ska klara det.
Jag undrar om den inte måste börja spruta innan avgasporten stängt på högre varv.

Bearing skrev:
2562869 Det ser ut som att spridaren har väldigt kort tid på sig att spruta in bränsle. Måste ju handla om 10-20 grader. Den måste nog vara väldigt stor om den ska klara det.
Jag undrar om den inte måste börja spruta innan avgasporten stängt på högre varv.

En aning innan avgasporten stänger kan man spruta in utan att den hinner spotta ur sig oförbränt bränsle. Det är inte så lång tid som en direktinsprutad dieselmotor sprutar in bränsle heller och det går ju bra!

Men nåt problem fick dom ju med V-duen, så helt perfekt lösning var det ju inte.

man får renare avgaser med insprutning har jag läst, betyder det att man skulle kunna slänga på insprutning på vad som helst på två hjul, bara det är miljövänligt? och sen få åka på gata, sånt är jag sugen på.

Homo skrev:
2563715 man får renare avgaser med insprutning har jag läst, betyder det att man skulle kunna slänga på insprutning på vad som helst på två hjul, bara det är miljövänligt? och sen få åka på gata, sånt är jag sugen på.
hade själv en eu-moppe med insprutning och det Finns flera fördelar, bla så fick man mkt bättre acc än dom förgasarförsedda mopparna, samt att den sörplade mkt mindre soppa! ´

(Piaggio NRG phurejet hette moppen, den är även tillsalu pga att broshan nu har ledsnat på att åka moppe)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show