Insprut vs förgasare

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Sitter och tittar på lite hojar, är grymt sugen på att köpa en sportbåge att börja stunta med.
Har tittat lite på CBR 900rr 95-97 och har även tittat lite på gsxr 750 -98(dom har insprut om jag inte minns fel).

Vad är bra/dåligt med insprut och vad är bra/dåligt med förgasare?

/M
 
Största fördelen med (elektronisk styrd) insprutning är att det är lättare att optimera bränsleluftblandningen genom hela registret jämfört med förgasare.
Övrigt: Avsaknad av choke (i och för sig kan kallstartsreglage förekomma).
Nackdelar: viss ryckighet kan förekomma vid gasavslag/påslag, dyrare.

EDIT: Du kanske menade fördelar/nackdelar med avseende på just "stunt" eller bara fördelar/nackdelar i allmänhet?
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
Största fördelen med (elektronisk styrd) insprutning är att det är lättare att optimera bränsleluftblandningen genom hela registret jämfört med förgasare.
Övrigt: Avsaknad av choke (i och för sig kan kallstartsreglage förekomma).
Nackdelar: viss ryckighet kan förekomma vid gasavslag/påslag, dyrare.

EDIT: Du kanske menade fördelar/nackdelar med avseende på just "stunt" eller bara fördelar/nackdelar i allmänhet?

Tack för ditt svar, syftade mer på för och nackdelar inom stunt.
 
...

som inkörningshoj och kasta i backen funkar gamla hondorna rätt bra!!!
men i längden lär du ha en insprutningshoj och sukkorna funkar men måste modda tråg och pickup på dem och förstärka bakramsinfästningen..


marcus_136 skrev:
Sitter och tittar på lite hojar, är grymt sugen på att köpa en sportbåge att börja stunta med.
Har tittat lite på CBR 900rr 95-97 och har även tittat lite på gsxr 750 -98(dom har insprut om jag inte minns fel).

Vad är bra/dåligt med insprut och vad är bra/dåligt med förgasare?

/M
 
har ingen erfarenhet själv men av va jag läst på forumet så ska GSXR -98 vara lite extra rykig första året med insprut men till -99 så blev den bättre. Sen e -00 enligt mig snyggare men de e ju skit samma om man stuntar kanske :D

sen kan någon klockare rätta mig om jag har fel men tror de va de åren. (minns iaf att nån sa att första inspurts GSXR va rykig.)
 
TOKER skrev:
som inkörningshoj och kasta i backen funkar gamla hondorna rätt bra!!!
men i längden lär du ha en insprutningshoj och sukkorna funkar men måste modda tråg och pickup på dem och förstärka bakramsinfästningen..

Okej, på vilket sätt är Suzukin bättre, vad blir bättre med insprutning?
Jag vill köpa en hoj där inte hojen begränsar mina trick (typ vill dö när man tolvar eller går ojämnt när man kör tomgångsgrejer) utan att det är jag själv som begränsar vad jag kan och inte kan.
 
Köp en f41 honda 600 cheatersbike :P!!!
förgasare brukar dö och gå ojämnt...

marcus_136 skrev:
Okej, på vilket sätt är Suzukin bättre, vad blir bättre med insprutning?
Jag vill köpa en hoj där inte hojen begränsar mina trick (typ vill dö när man tolvar eller går ojämnt när man kör tomgångsgrejer) utan att det är jag själv som begränsar vad jag kan och inte kan.
 
OnThéEdge skrev:
förgasare borde vara mer känsliga för vinkeln på hojen. då all bensin rinner undan.

Vad har du för vinkel på McDonalds-muggen när du suger i dig colan?
 
Zenit skrev:
sen kan någon klockare rätta mig om jag har fel men tror de va de åren. (minns iaf att nån sa att första inspurts GSXR va rykig.)
jag är ingen klockare men efter tre -98:or så kan jag iaf säga att jag tycker inte att dom är ett dugg rykiga. det ryker inte mer än nån annan hoj i pipan på den :tummenupp
 
Min ZX9 gick alltid bra i hög vinkel utom en gång då den tvärdog, kastade av mig och rullade över huvet på mig. Jag har provat en kompis CBR900 96 och den funkade också, men inte året efter då var den hopplös :va
 
TOKER skrev:
Köp en f41 honda 600 cheatersbike :P!!!
förgasare brukar dö och gå ojämnt...

Där var svaret jag ville ha, att en förgasarhoj dör och går ojämnt.

Fast mycket klokare angående hojval blev man ju inte :huvet
 
Vissa andvänder extra soppa pump då de hjälper men det största problemet är att de flödar över vid verticala stunts!!!!
På min honda fick man slå av soppa kran vid sånna stunt då funkade det så blir hojjen känslig på soppa mängd jag fick lov att se till så det var fulltank jämnt för att den skulle gå rent utan att dö.
Ett till sätt är att bygga om luftburken och vinkla om förgasarna kan dock dö vid långa stoppisar då!!!
Så vill man att det ska funka utan att testa sig fram köper man en som funkar från början!!!!

Rigge skrev:
Så behöver det inte vara... kolla filmer, hur många förgasarhondor åker folk på? Massor :mattias
 
ta och skaffa en insprutarhoj, förgasare funkar inget vidare i hög vinkel. fördelen med sukkan är att den är billig. såg en 98 är på sporthoj för 25. bara att modda den lite så funkar den att lära på. visst allt går sönder, mer än vad man tror. så skaffa en bra svetsare, men å andra sidan har jag ingen tallang. det är dock en tung jävla bäst att fitta med. här med berglundracing, tror han körde en 96a med flyttat förgasarbrygga

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=11328
 
TOKER skrev:
Vissa andvänder extra soppa pump då de hjälper men det största problemet är att de flödar över vid verticala stunts!!!!
På min honda fick man slå av soppa kran vid sånna stunt då funkade det så blir hojjen känslig på soppa mängd jag fick lov att se till så det var fulltank jämnt för att den skulle gå rent utan att dö.
Ett till sätt är att bygga om luftburken och vinkla om förgasarna kan dock dö vid långa stoppisar då!!!
Så vill man att det ska funka utan att testa sig fram köper man en som funkar från början!!!!


Okej då ska man ha en ZX9 dom funkar :lol Det enda som kunde göra den lite tjurig var stoppiesar, då gick den lite ojämt efteråt.
 
Men din kawwa stod väl aldrig 12 med den railen :arsele


Rigge skrev:
Okej då ska man ha en ZX9 dom funkar :lol Det enda som kunde göra den lite tjurig var stoppiesar, då gick den lite ojämt efteråt.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top