Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Lite OT, men förr skulle väl bensinen smörja ventilerna, bland annat därför det var bly i bensinen innan katalysatorerna kom och man fick byta ut till andra ämnen. Hur görs detta i en direktinsprutad där det bara sugs luft genom insugsventilen? Eller är ventilerna så bra i dag att de inte behöver någon smörjning?![]()

Lite OT, men förr skulle väl bensinen smörja ventilerna, bland annat därför det var bly i bensinen innan katalysatorerna kom och man fick byta ut till andra ämnen. Hur görs detta i en direktinsprutad där det bara sugs luft genom insugsventilen? Eller är ventilerna så bra i dag att de inte behöver någon smörjning?![]()
För högsta litereffekt på höga varv är ofta den bästa lösningen att ha insprutningen långt uppströms. Bränsleblandingen blir mer homogon eftersom det finns längre tid till förångning. Praktiserades redan på insprutade flygmotorer på 40-talet. Senare även av Hilborn på 60-talet osv.En sak jag funderat över är att de vassaste Duccarna har insprutningsmunstycket längst
ut på insugstratten, långt ifrån förbränningsrummet. Det finns säkert en anledning till det.
För högsta litereffekt på höga varv är ofta den bästa lösningen att ha insprutningen långt uppströms. Bränsleblandingen blir mer homogon eftersom det finns längre tid till förångning. Praktiserades redan på insprutade flygmotorer på 40-talet. Senare även av Hilborn på 60-talet osv.
Ett problem med detta är dellast och start, det kan på dellast bli störningar pga av att bränslet pölar i insuget, därför har man ibland även mindre spridare nedströms för dellast och låter högfartsspridarna kicka in vid högre effekt.
Ducati har ju dock fall på insugen hela vägen, så då kan man klara låglasten ändå. Trots att bränsledimman träffar, väter och i större droppar rinner av trotteln på dellast.
Man ska inte blanda ihop hög litereffekt med hög verkningsgrad.
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |