Insprut och motorbromsning

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej alla glada och ni andra!
Jag har nyligen uppgraderat mig till en lite modernare hoj som då har insprut och nu har en liten fundering ploppat upp i skallen på mig, är det så att den stryper bränsletillförseln under motorbroms eller fungerar den likt en förgasare och ger tomgångsmängden bensin under den processen?
För enligt mitt huvud avgör det ju om det är snålast att sakta in med motorbroms eller med kopplingen inne.

Ja jag är snål, fast det här är mest för att det är kul att veta
Ljudet vid motorbroms är så pass härligt att jag kommer nog fortsätta med det oavsett vad ni svarar :D

Det är en XT660Z (Tenere) jag har om det spelar roll, mer exakt om insprutet:
"Model/manufacturer: 44EHS-8/5B/MIKUNI"

Tack på förhand
Mvh Erik

Det vanligaste är sk:"bränsleavstängning", dvs spridaren (na) är stängda under motorbroms till du nått tomgångsvarvtalet, då öppnar dom igen.
Var jag någotsånär tydlig?

Det vanligaste är sk:"bränsleavstängning", dvs spridaren (na) är stängda under motorbroms till du nått tomgångsvarvtalet, då öppnar dom igen.
Var jag någotsånär tydlig?

Jadå jag förstår

Jag var bara något osäker på om det fungerar så även i hojars fall (det är ju vanligt på bilar), särskilt såna som är av det lite enklare slaget (inge fly-by-wire etc.)

Jadå jag förstår

Jag var bara något osäker på om det fungerar så även i hojars fall (det är ju vanligt på bilar), särskilt såna som är av det lite enklare slaget (inge fly-by-wire etc.)

Stämmer säkert som sportbike skriver på standardhojar. Men på mitt amerikanska sprut så är det mängd på TPS=0 - kurvan, även över tomgångsvarvtalet i de standardmappar man kan ladda ned. Men det är ju inga standardgrejer. Jag tror det kan vara för att minska motorbroms och ryck lite, samt hålla tempen i avgassystemet. Eller så är det bara för att få det rätta amerikanska gurglet vid motorbroms.:D I de mappar vi byggt upp i dynon har vi gjort likadant.

Last edited:
Jadå jag förstår

Vet att på in BMW så stryper den bränslet helt och tycker man känner det om man föst håller jämn fart o sen slår av gasen sakta så blir de ett litet "ryck" när den stänger bränslet helt. Känner du något sånt på din?

Även att man kan få endel avgassmällar om man inte motorbromsar bestämt (så den går mellan bränsle av o bränsle på) ska enligt BMW folk vara pga det.

Att åka med avstängda spridare vid TPS=0 är säkert jättebra för miljön men i övrigt är det inge vidare. Finns mc sprut där man gör så men vanligen skickar man in lite soppa. Som tankelek kan du ladda hem dynojets PCIII programvara och några av mapparna från hemsidan och sitta och leka för att få en känsla för det...

Att åka med avstängda spridare vid TPS=0 är säkert jättebra för miljön men i övrigt är det inge vidare. Finns mc sprut där man gör så men vanligen skickar man in lite soppa. Som tankelek kan du ladda hem dynojets PCIII programvara och några av mapparna från hemsidan och sitta och leka för att få en känsla för det...

Skulle va intressant om du förklarade varför de inte e bra (utom för miljö).
Är det för att de blir lite ryckigare gång?

Skulle va intressant om du förklarade varför de inte e bra (utom för miljö).
Är det för att de blir lite ryckigare gång?

Om man lägger kurvan för TPS=0 på noll bränsle för alla varvtal ovanför tomgång. Då måste man vinnlägga sig om en mycket noggrann anpassning av kurvan för TPS=1. Ty om man motorbromsar med helt stängd trottel så blir förbränningsrummen fyllda med rent luft, det är mao krattat i manegen. När sedan föraren tex ser utgången på kurvan och försiktigt lyfter trotteln mot TPS=1 så kommer plötsligt bränsle till, varvid motorns uppvaknande lätt blir bryskt. Dvs man kan uppleva en en ryckighet. Det blir det inte lika lätt om man stödeldar lite i rummet även på TPS=0

Hmm, intressant. Jag lider av just detta problem på min hoj.
ALltså inte det sedvanliga "av på rycket", utan att när jag går på gas efter motorbroms så händer det ibland ingenting, tills jag gasar ännu mer, sen kommer ett ganska kraftigt ryck.

Jag var lite inne på om det kunde vara sensorn som mäter luftmängden (IAP ?), eller kanske spridarna. Nån som har en aning om vad det kan vara?

(Sorry för låning av tråden, men det hörde till ämnet iaf tyckte jag)

Om man lägger kurvan för TPS=0 på noll bränsle för alla varvtal ovanför tomgång. Då måste man vinnlägga sig om en mycket noggrann anpassning av kurvan för TPS=1. Ty om man motorbromsar med helt stängd trottel så blir förbränningsrummen fyllda med rent luft, det är mao krattat i manegen. När sedan föraren tex ser utgången på kurvan och försiktigt lyfter trotteln mot TPS=1 så kommer plötsligt bränsle till, varvid motorns uppvaknande lätt blir bryskt. Dvs man kan uppleva en en ryckighet. Det blir det inte lika lätt om man stödeldar lite i rummet även på TPS=0

Japp, det har jag koll på. Insprutskonverterade en LC4 och där valde jag att ha bränsle under motorbroms för de var för mycke jobb att få bort rycket.
Men uppfattade de som att boris JR menade att de var dåligt på något annat sätt oxå.

Japp, det har jag koll på. Insprutskonverterade en LC4 och där valde jag att ha bränsle under motorbroms för de var för mycke jobb att få bort rycket.
Men uppfattade de som att boris JR menade att de var dåligt på något annat sätt oxå.

Ja han kommer säkert svara på det. Själv är jag rätt kass på moderna cloosed-loop insprutningsystem på tes bilar. En frågeställning jag har är tex om det är så bra att stänga av bränslet helt vid motorbroms på en modern katalysatorhoj/bil. Vid långa utförsbackar kan man ju då släcka katen. Men den kanske slocknar redan av vanlig motorbroms om den varar lite längre :va

Bränslet har ju en kylande effekt, det är 'la huvudanledningen till att det är o-bra att köra med stängda spridare på motorbroms, men miljön gillar det.

Duccen låter underbart på avslag iaf. :hihi

Bränslet har ju en kylande effekt, det är 'la huvudanledningen till att det är o-bra att köra med stängda spridare på motorbroms, men miljön gillar det.

Duccen låter underbart på avslag iaf. :hihi

Men temperaturen i förbränningsrummet lär knappast bli lägre under motorbroms med säg AFR 10-14 än när motorn får gå helt torrlagd som luftkompressor

Last edited:
Men temperaturen i förbränningsrummet lär knappast bli lägre under motorbroms med säg AFR 7-13 än när motorn får gå helt torrlagd som luftkompressor

Fan vet, labbade lite med det där i gammel-imprezan (autronic och bredbandslambda)...men det är klart, skillnaderna var i avgastemp var mer eller mindre försumbara.

Jag försökte hålla blandningen precis på snål sida runt stoisk blandning på vaakumsidan av laddtrycksmätaren, lade man på lite mer så vill jag minnas att man såg svalare avgastemperaturer, men testen var kraftigt godtyckliga, fullbottgas så länge man vågade, snutnoja i backspegeln, avslag, etc. :hihi

Last edited:
Fan vet, labbade lite med det där i gammel-imprezan (autronic och bredbandslambda)...men det är klart, skillnaderna var i avgastemp var mer eller mindre försumbara.

Jag försökte hålla blandningen precis på snål sida runt stoisk blandning på vaakumsidan av laddtrycksmätaren, lade man på lite mer så vill jag minnas att man såg svalare avgastemperaturer, men testen var kraftigt godtyckliga, fullbottgas så länge man vågade, snutnoja i backspegeln, avslag, etc. :hihi

Min gissning är att det går kallare vid 0 bränsle men att anledningen till att många moderna bilar har DFCO (Decel Fuel Cut-Off) är att sänka bränsleförbrukningen.

Jag vet dock inte om det är standard på moderna originalmotorcyklar. Men enligt Sportbike så ska det ju iaf inte vara ovanligt. Själv har jag dålig koll :va

Men temperaturen i förbränningsrummet lär knappast bli lägre under motorbroms med säg AFR 10-14 än när motorn får gå helt torrlagd som luftkompressor

Tja, när soppan "dunstar" i insugets undertryck lär det bli mer kylning än med bara luft. Sen har det väl en viss smörjande effekt jämfört med helt torrt.

häll litesoppa på handen, blir det kallare än utan ?

Jag gissar att kolv och insugsventiler gillar lite soppa under motorbroms.

Tja, när soppan "dunstar" i insugets undertryck lär det bli mer kylning än med bara luft. Sen har det väl en viss smörjande effekt jämfört med helt torrt.

häll litesoppa på handen, blir det kallare än utan ?

Jag gissar att kolv och insugsventiler gillar lite soppa under motorbroms.

Jomen bränslet förbränns ju. Skulle man kupera tändningen så är jag dock heeelt med.

Jomen bränslet förbränns ju. Skulle man kupera tändningen så är jag dock heeelt med.

Jo men vid kompressionen är insugsventilen stängd = kontakt med sätet = värmeavledning.

Miljömässigt så är det nog bra men motortekniskt känns det inte bra med helt torrt.

Lean burn associerar (stavning ?) jag med höga temperaturer.

citerar wikipedia

När man inte gasar och motorns varvtal är cirka 1 500 varv/minut stänger motorn av insprutningen av bränsle, vilket gäller de flesta bilar från 1988 års modell

Säger dock inget om det är bra eller dåligt för motorn.

Wikipedi säger även

En dieselmotor har obetydlig motorbroms utan tillsatsutrustning.

Är det sant ? och i så fall varför den har ju högre komp ?

Last edited:
*/ ?>
Back