Insprut eller förgasare på L twin?

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
Jag har en ducati 750ss -94 och nu har jag har fått tag i en 900ss motor från 99 och den har insprut. På den äldre modellen av 900ss så satt det 2st 39 förgasare och många bytte då till 41 er.
Jag hade tänkt att porta topparna å sätta i högkomps kolvar öppnad luftburk å system m.m (beroende på budjet).
Ska jag då konvertera om till insprut eller ska jag sätta på 2 st 41or?
Skänns ju som det är lättare med förgasare när man behöver justera bränsle/luft o.s.v.
Eller är det insprut som gäller?

Att montera förgasare är plätt lätt. Men det kan vara en helt livsverk att få det att fungera.
Insprutning är betydligt mer jobb att få dit på hojen. Inte omöjligt. Men nja...
När det kommer till justering gäller det att ha rätt utrustning för att kunna justera, är det orginal, kan det vara lite knepigare. Är det eftermarknasdssystem är det lite enklare. MEN.. man måste ändå förstå vad man gör.
Effektmässigt skiljer det inte så värst mycket.

Jag skulle utan tvekan köra förgasare om det redan hojen är byggd för det.
Det är många som har bestyckat förgasare till din modell och med det trimmet, så köper du rätt förgasare så kanske du inte ens behöver modifiera någonting.

Mats

Att montera förgasare är plätt lätt. Men det kan vara en helt livsverk att få det att fungera.
Insprutning är betydligt mer jobb att få dit på hojen. Inte omöjligt. Men nja...
När det kommer till justering gäller det att ha rätt utrustning för att kunna justera, är det orginal, kan det vara lite knepigare. Är det eftermarknasdssystem är det lite enklare. MEN.. man måste ändå förstå vad man gör.
Effektmässigt skiljer det inte så värst mycket.

Jag skulle utan tvekan köra förgasare om det redan hojen är byggd för det.
Det är många som har bestyckat förgasare till din modell och med det trimmet, så köper du rätt förgasare så kanske du inte ens behöver modifiera någonting.

Mats

ok, det skänns ju lite lättare också med förgasare för en vebomeckare som mig:) . Jag har försökt hitta info om hur man bygger avgassystem till 2cyl ltwin mororer men jag har inte hittat nått, hart du något tipps på nån sida?

Ska du köra med förgasare så får du minst byta generatorkåpa och svänghjul eftersom din 750 har 2 pick-upper som styr tändning om du vill behålla elsytemet från 750:n, 900 ie har en som sitter vid kamhjulet, eventuellt en vid svänghjulet som också som styr tändning och insprutet (beroende på styrbox). Lättast är att flytta över 900 elkabelstam med styrbox och spjällhus med TPS inklusive pump. Du kan stöta på patrull om du vill flytta över svänghjulscentrat, det finns iaf tre olika axlar med olika antal splines med respektive svänghjulscentrum. Gissar på att din 750 har 6 splines axeln( lägger in en brasklapp om antalet olika axlar på 2-ventilarna, finns iaf 3 olika axlar med 4-ventilarna inräknade), även generator finns det 2 av, en 2-fas och en senare 3-fas.
Lycka till!

Last edited:
Ska du köra med förgasare så får du minst byta generatorkåpa och svänghjul eftersom din 750 har 2 pick-upper som styr tändning om du vill behålla elsytemet från 750:n, 900 ie har en som sitter vid kamhjulet, eventuellt en vid svänghjulet som också som styr tändning och insprutet (beroende på styrbox). Lättast är att flytta över 900 elkabelstam med styrbox och spjällhus med TPS inklusive pump. Du kan stöta på patrull om du vill flytta över svänghjulscentrat, det finns iaf tre olika axlar med olika antal splines med respektive svänghjulscentrum. Gissar på att din 750 har 6 splines axeln( lägger in en brasklapp om antalet olika axlar på 2-ventilarna, finns iaf 3 olika axlar med 4-ventilarna inräknade), även generator finns det 2 av, en 2-fas och en senare 3-fas.
Lycka till!

Kan jag flytta över 900ans kabelstam på 750in och åka med förgasare? Fungerar systemet utan sprutet? Är det något mer jag måste ha från 900an för att få det att lira?
Tack frör hjälpen, visste inte detta:tummenupp

Ja men får du med spruten + hela kabelhärvan då?

Ja får köpa till den

Last edited:
Behåll sprutet så intakt som det bara går!
De är inte lättare att få till det med förgasare.
En fördel med sprutet är att det högre bränsletrycket gör den mer okänslig för undertrycket i insugsrören.
Jag har trimmat 900 en del både med sprut och CR 41:or och den avgörande skillnaden är om vill ha korta eller långa insugsrör. De långa insugsrören på SS:en ger ett maffigt mellanregister och en stendöd motor över 7000 rpm och det blir bara värre med högre komp. SSIe:ns kortare insugsrör ger ett längre register och låter motorn varva ur till 8500, men kanske är lite tamare i mellanregistret.
Jag hade lätt valt att behålla insprutningen.
Generellt sett så tycker jag emellertid att 750:n är en bättre motor, den behöver dock lite grövre grenrör för att gå riktigt bra. Testa ett grenrör från tex en 750 sport 89-90.

Okej, Rätta mig om jag har fel, men det borde vara en Weber/Marelli box P1.5 på 900:an. Tror inte dom fanns med P1.6:an men oavsett vilken box det är så styrs tändförställning av TPS (trottelpositionsgivaren) och varvtalet från givaren på kamdrevet.
Ska du nu köra med 900:ans kabelstam kombinerat med förgasare så kommer förmodligen tändningen att balla ur om du inte har TPS:en eftersom den inte vet hur mycket du gasar. Det kommer förmodligen blir 6 graders förtändning över hela registret är jag rädd om du inte får dit den på nåt sätt.
Jag kanske glömmer nåt nu men jag tror att det inte är någon bra idè.

Ska du ändå hålla fast vid förgasarkonverteringen så skulle jag satsat på en Ignitec box där du själv kan ställa tändning och varvstopp enkelt men en laptop, bara att byta ut orginal tändboxar mot den, flytta över svänghjulsdelar och generator till 900:an om det nu passar. Bara att plocka isär och kolla.
Till sist så är mitt förslag är att du skaffar allt från 900:an och flyttar över det på din 750.

Ska du ge dig in på Insprutslinjen så behöver du kabelstam med styrbox, luftrycksgivare, yttertempgivare, TPS med spjällhus, bensinpump, tändspolar, bränsletrycksregulator. Jag glömde säkert något nu.
Vad det gäller bränsleregulatorn så sitter den väl ihop med tankarmaturen på SSie:n så då får du fixa en lös regulator eftersom tankarna är olika. Den kan du ta från tex en gammal 851:a eller 888:a eller en annan regulator som klarar av att reglera trycket till 3,5 bar.

Last edited:
Okej, Rätta mig om jag har fel, men det borde vara en Weber/Marelli box P1.5 på 900:an. Tror inte dom fanns med P1.6:an men oavsett vilken box det är så styrs tändförställning av TPS (trottelpositionsgivaren) och varvtalet från givaren på kamdrevet.
Ska du nu köra med 900:ans kabelstam kombinerat med förgasare så kommer förmodligen tändningen att balla ur om du inte har TPS:en eftersom den inte vet hur mycket du gasar. Det kommer förmodligen blir 6 graders förtändning över hela registret är jag rädd om du inte får dit den på nåt sätt.
Jag kanske glömmer nåt nu men jag tror att det inte är någon bra idè.

Ska du ändå hålla fast vid förgasarkonverteringen så skulle jag satsat på en Ignitec box där du själv kan ställa tändning och varvstopp enkelt men en laptop, bara att byta ut orginal tändboxar mot den, flytta över svänghjulsdelar och generator till 900:an om det nu passar. Bara att plocka isär och kolla.
Till sist så är mitt förslag är att du skaffar allt från 900:an och flyttar över det på din 750.

Ska du ge dig in på Insprutslinjen så behöver du kabelstam med styrbox, luftrycksgivare, yttertempgivare, TPS med spjällhus, bensinpump, tändspolar, bränsletrycksregulator. Jag glömde säkert något nu.
Vad det gäller bränsleregulatorn så sitter den väl ihop med tankarmaturen på SSie:n så då får du fixa en lös regulator eftersom tankarna är olika. Den kan du ta från tex en gammal 851:a eller 888:a eller en annan regulator som klarar av att reglera trycket till 3,5 bar.

oj oj det här blev lite mer kompliserat än vad jag hade räknat med:gnissla :huvet . När jag nu kommer behöva alla dessa grejjer till så kommer det bli mycket dyrare också, för bara ren motor utan generator startmotor och insprut ska jag betala 10.000kr styrboxen kostar 4000kr resten vet jag inte priset på men jag landar säkert runt 20.000kr:huvet det är väll inte riktigt värt dom pengarna för ca 20hk...
Tack för era svar.
Hur tycker ni ja ska göra?
Vad kostar en Ignitec box? Och vilka säljer dom?

Last edited:
Tja, kanske sätta flatside på 750, porta och stoppa i ett par 900 kammar med lite mera lyft och duration eller köpa en 900 direkt. Inte vet jag??? Det är aldrig ekonomiskt försvarbart med såna projekt men en 900 förgasarmotor hade ju varit enklare, i stort sett bara drop in.

Ignitech kostar strax under 2000:- om jag inte minns fel.
Här har du länken iaf:
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

Last edited:
Tja, kanske sätta flatside på 750, porta och stoppa i ett par 900 kammar med lite mera lyft och duration eller köpa en 900 direkt. Inte vet jag??? Det är aldrig ekonomiskt försvarbart med såna projekt men en 900 förgasarmotor hade ju varit enklare, i stort sett bara drop in.

nja köpa en 900ss går bort, hade ju vart det lättaste men de e ju kul å grejja också man får se det som läro-pengar:) .
Det e så jäkla svårt att hitta en 900 förgasarmotor, jag trodde att svänghjul m.m skulle passa på 900 ie motorn:( så det bara hade vart å skifta motor.
750in har ju 60hk när milen står på 0, nu har den gått 3500:gnissla så lite mer pulver hade vart roligt:yoparty

nja köpa en 900ss går bort, hade ju vart det lättaste men de e ju kul å grejja också man får se det som läro-pengar:) .
Det e så jäkla svårt att hitta en 900 förgasarmotor, jag trodde att svänghjul m.m skulle passa på 900 ie motorn:( så det bara hade vart å skifta motor.
750in har ju 60hk när milen står på 0, nu har den gått 3500:gnissla så lite mer pulver hade vart roligt:yoparty

Ända sättet att veta om svänghjul passar :confused: är att ta isär och prova/kolla eftersom det finns lite olika varianter.
Någon annan kanske vet mer än jag om det passar rakt över.

Ända sättet att veta om svänghjul passar :confused: är att ta isär och prova/kolla eftersom det finns lite olika varianter.
Någon annan kanske vet mer än jag om det passar rakt över.

om svänghjulet nu skulle passa, kan jag då åka med styrboxen ifrån 750in?
Det borde väll inte vara några problem?
Jag får plocka ner och kolla svänghjulet i morgon:rolleyes:

tänkte på detta med styrboxen 750 motorn har kortare slag så om pickuppen sitter t.ex på svänghjulet på 900an så går det väll inte med 750ins styrbox.
för snurrar svänghjulet ett varv så hinner väll kolven en längre sträcka när motorn har längre slag som 900an har. Har jag fattat det rätt då?

eller är det varje gång givarn ger utslag som den ska tända?

Sen så hitta jag detta på en sida: Timing System: DESMODROMIC VALVE CONTROL
Och då sitter väll "pickuppen" på kamaxeln och då spelar väll inte slaglägnden någon roll lägre? Brukar det då sitta en på varje kam?

Last edited:
Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...