insplanet.com bra eller anus ?

Har använt Instplanet ett par gg. Dyngade in allt jag hade på hemsidan, bilar, båtar hus...... tog fanimig inte mer än 5 min så hade jag dom på tråden.
Fick nog billigare alternativ i alla fallen, utom båten, den har dom inte återkommit om ännu efter två år. Brukar påminna dom lite då och då men det är alltid samma visa, -återkommer, sen hör man inte ett knyst.

Vad gäller MC försäkringar rekomenderar dom, som någon annan ovan nämnde, alltid Salus ansvar...

För mig känns det som om dom presenterar ett förslag, propsar på att man skall tacka ja och säger sedan att om man ångrar sig kan man strunta i att betala, då förfaller försäkringen..... Dom har väl förmodligen någon slags provision antar jag.

Slutsats: Bättre leta själv.

Hade kontakt med insplanet för några dagar sedan när jag letade försäkring till min BMW 740D.

Killen i luren rekomenderade Salus ansvar eftersom de hade bättre villkor än bolag han fick fram med likvärdiga premier, och dessutom var, hör och häpna, Zlatan :banana försäkrad hos dem...

Nej tack sa jag och fixade försäkringen på egen hand hos BMW originalförsäkringar.

Resultat: En besparing på 11000kr mot deras billigaste alternativ och dessutom med ännu bättre villkor.

Insplanet = Anus :tummenner

Lika bra att inse att de är få som är så noggranna med sina försäkringar som tvåhjuls-puttare. =)

Helt klart blandade åsiker... men men... Jag tror inte jag kommer undan billigare än 12000 per år halvförs till min busa (för ung förare i stockholms innerstad) som insplanet ordnade fram åt mig.. Sen varierar det beroende vad man har för hoj. Ska vi enas om att dom är "branus" ? :D

Kan det vara så att Salu Ansvar alltid är billigast? dom ligger mellan 2-3000 under årspremien för mig varje fall jämfört med alla de stora bolagen som trygghansa, folksam, if osv..

Det är som att klaga på att pricerunner alltid hittar den billigaste butiken.

Jag sa varken att det var bra eller dåligt. Ibland ger de bra pris, men om du läser hela tråden så ser du att de inte alltid är billigast.

Lika bra att inse att de är få som är så noggranna med sina försäkringar som tvåhjuls-puttare. =)

Få som har så höga premier?

Last edited:
Tjena!

Insplanet fixade en superbillig hemförsäkring till mig, tyckte jag. (300:- per år).
Men MCföräkringar kunde dom inte hjälpa mig med. Eller jo det kunde dmo men det blev dyrare än försäkringen jag redan hade.

Tror inte??

Har du ens ringt själv o kollat??

Insplanet har aldrig hittat billigare försäkringar än jag själv gjort!

Helt klart blandade åsiker... men men... Jag tror inte jag kommer undan billigare än 12000 per år halvförs till min busa (för ung förare i stockholms innerstad) som insplanet ordnade fram åt mig.. Sen varierar det beroende vad man har för hoj. Ska vi enas om att dom är "branus" ? :D

Jag har jobbat på insplanet. Usch, hemska ungdomsjobb!
Värt att veta, är att de inte samarbetar med samtliga försäkringsbolag, och därför blir det nödvändigtvis inte "den bästa försäkringen" som finns att tillgå.
När jag jobbade där, det var nog 5-6 år sedan, botaniserade man bland Salus, IF, Länsförsäkringar och några till. Salus ansvar var så gott som alltid bäst.

Har man lite tid, så tycker jag man lika gärna kan kolla runt bland bolagen själv.
Då vet man vad man får oxå. :)

Tror inte??

Har du ens ringt själv o kollat??

Insplanet har aldrig hittat billigare försäkringar än jag själv gjort!

Klart jag ringt runt... Jag jämförde de premier jag fått när jag ringt själv o jämförde med de jag fick av insplanet och det bolag som de föreslog var billigast.

Så letar man försäkring till en plastraket med 175HK så TROR jag inte man kommer undan mycket billigare än det jag fått, men klart jag kan aldrig VETA eftersom det är en omöjlighet att ringa ALLA bolag som finns i detta rike..

Men känner du att du kan få fram en billigare premie till min Hayabusa -05 så är det fritt fram. Guldstjärna och valfri måltid på Rosenhill erhålles som belöning :D

3 av 4 gånger har de hittat bättre pris eller samma pris och lägre självrisk än vad själv har kunnat hitta. Använd som ett komplement. Ring alla bolag + Insplanet, sen väljer du det billigaste :tummenupp

Tackar alla som har svarat, Ville mest kolla om det är seriöst företag eftersom många pratar om dom i andra trådar, Sen sa ngn nått om att man e så lat o inte orkar ringa dom 4-5 f-bolag som finns o bla bla bla .... Jag personligen tycker det känns som att det finns "100" försäkringsbolag o välja mellan o i alla dom så finns de 4-5 alternativ , för en person som jag som är ung o ganska ny på de hära så är all hjälp tacksamt, Men men som många säger så är nog de bästa sättet att ringa runt själv bland alla bolag o hitta de bästa priset.

BTW : Så har dom inte ring mig än!!! :)

Mvh F

Vet inte om någon tagit uppdet men alla prisar salusansvar. Det roliga är att de alltid har folksams priser plus nån hundralapp. Pratade med en chef på folksam som sa att det är dom som handlägger salusansvars ärenden=alltså ingen skillnad där på folksam eller salusansvar.

Har jämfört priser på ett 15-tal mc och folksam är ca 200-500 kronor billigare per år på allt.:tummenupp

Billigaste dem hittade till mig vad 18000kr för Zätan, hittade själv för ~4500kr.... så anus får dem av mig.:wiggle

Angående Insplanet som affärside anser jag att den är strålande!
De flesta försäkringstagare har mycket dålig koll på vad deras försäkringar egentligen innebär och behöver allt som oftast hjälp i utformningen av dessa.
Att en försäkring har en ytterst låg premie betyder noll om avtalet har betydande nackdelar för försäkringstagare. T.e.x. höga självrisker, begränsande utformning av försäkringsavtal vid skada etc. I extremfall kan premieutbetalning helt nekas om avtalen inte uppfylls, finns många fina exempel på det...

När det sedan kommer till verkligheten för Insplanet så lämnar utförandet mycket att önska. De(Insplanet) har avtal med ett tiotal försäkringsbolag som hör till de smärre på marknaden. Att ett försäkringsbolag är litet innebär ingen egentlig nackdel utom att deras premier och villkor i allmänhet är lägre än ett större bolags då de i allmänhet dras med mindre administration och inte satsar 20% på reklam....där Insplanet faller igenom är i dess organisation! Dvs. hur de betalar sina anställda, med provision på antal sålda försäkringar.
Här skapas en motsägelse! De anställda får pengar för att sälja en försäkring och helst fler i s.k merförsäljning. MIn egen uppfattning är den att de härigenom står i ett motsatt förhållande till försäkringslagen då de erbjuder försäkringar i sitt eget intresse istället för att erbjuda konsumenten ett fullgott försäkringsskydd!

Kontentan? Om Insplanet kan erbjuda en bättre försäkring än den du har nu så gör de sitt jobb! Själv ringer jag runt till bolagen för att kunna pressa premier då jag tycker mig ha en god koll på vad som gäller...:D
Annars känns det som läge för ett nytt bolag som enbart satsar på MC av sporthoj typ, ngn med åsikter om detta?:confused:

Vet inte om någon tagit uppdet men alla prisar salusansvar. Det roliga är att de alltid har folksams priser plus nån hundralapp. Pratade med en chef på folksam som sa att det är dom som handlägger salusansvars ärenden=alltså ingen skillnad där på folksam eller salusansvar.

Har jämfört priser på ett 15-tal mc och folksam är ca 200-500 kronor billigare per år på allt.:tummenupp

Ok skumt.. för min hoj (hayabusa -05) så är salu ansvar 1500 billigare per år än folksam och c:a 2500 billigare än trygghansa.

Enligt killen på insplanet så riktar sig salu ansvar till kunder med sporthoj, kanske stämmer det du säger om "vanliga" hojar, men jag har bara letat förs till sporthoj.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti