inspelningsbar DVD+HDD+USB

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
har ett "problem".

är så att jag köpt en inspelningsbar DVD med hårddisk som bl.a. har kontakt för USB. jag har testat lite smått med ett USB-minne jag hade liggandes hemma (endast 128 mb) och får det delvis att fungera.

.mp3 är inga problem, men .wma som står att den ska ha stöd för kan jag inte hitta när jag har minnet inkopplat i spelaren - någon som vet varför?

sen något jag trodde/hoppades på var att man skulle kunna ha en sladd från datorn till spelaren och därmed kunna slänga över musik och filmen "från en mapp till en annan" eller på något liknande simpelt sätt, är detta möjligt?

DVD-spelaren jag köpt:
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/rh257h.jhtml

förövrigt är ju dess manual nåt så åt helvete korkad :huvet
verkligen bebisnivå på den i stil med "kontakten USB använder du för att koppla in ditt USB-minne."
ingen riktig information med andra ord...

Jag har en Pioneer 645-någonting med motsvarande egenskaper och jag är också fett blåst. :(
USB-interface fungerar som du säger bara för Mp3.

nån som vet hur sonymodellerna e?..

Minns jag rätt så fanns det ingen i våras som var särskilt användarvänlig för sådana som råkat få mycket filmer på sin hår-disck.
Sony var dessutom allra sämst faktiskt, är dock osäker på varför men jag minns att jag avfärdade dem ganska tidigt. De hade en modell som jag tror hette 820 som var het när jag köpte min Pioneer.

ah men fan va deppig man blir :(
vad är detta för bullshit och skit dom snackar och säljer?

alltså visst, förutom detta så är jag nöjd (spela in från TV, använda Timeshift-funktion för att pausa live-tv osv.) men hur kan dom ha missat att man enkelt vill lägga över filer från ens dator?

och förövrigt så fungerar fan inte min externa hårddisk (Lacie Porsche) den dyker inte ens upp...

Vilket skit. Jag köpte en philips förra veckan (ej inspelningsbar dock) och den ska gå att koppla in en usb-disk till. Har hittills bara testat med usb-minne, funkar klockrent att köra divx etc via det.
På min gamla Dilog 550 (digitalbox, riktig skitbox) så kunde man flytta över filer till dess hårddisk men det var en begränsning på 4gb i den, undrar varför...
Angående din Lacie, har den separat strömförsörjning eller får den kräm via USB? Förstnämnda borde fungera, det senare kan strula till det ordentligt i ditt fall. Annars kan det vara så att du har fel filsystem på den, testa att byta till FAT32 om du inte redan har det och vice versa.

ah men fan va deppig man blir :(
vad är detta för bullshit och skit dom snackar och säljer?

alltså visst, förutom detta så är jag nöjd (spela in från TV, använda Timeshift-funktion för att pausa live-tv osv.) men hur kan dom ha missat att man enkelt vill lägga över filer från ens dator?

och förövrigt så fungerar fan inte min externa hårddisk (Lacie Porsche) den dyker inte ens upp...

Jag har en LaCie Porsche också.
Den funkar med min Pioneer.

har aldrig använt separat strömförsörjning till den, men noterar nu att det finns uttag för det... undra vart fasen jag gjort av den kabeln hehe

ser att den är inställd på FAT32, ska bara köra en google och kolla upp så att NTFS fungerar till mac sen om det är okej så testar jag att ändra.

ingen vetskap om det skulle kunna finnas någon USB-kabel att dra direkt imellan dator och spelare? skulle ju varit stortskönt om spelaren dök upp som en mapp/externt hårddisk och man bara kunde dra och släppa :)

"Mac OS X kan läsa, med inte skriva till NTFS."

jahopp... då vart det ingen ide, får köra på att hitta strömkabeln antar jag hehe

Last edited:
Och själv visste jag inte att den fungerade utan separat strömförsörjning. :banana

har aldrig använt separat strömförsörjning till den, men noterar nu att det finns uttag för det... undra vart fasen jag gjort av den kabeln hehe

ser att den är inställd på FAT32, ska bara köra en google och kolla upp så att NTFS fungerar till mac sen om det är okej så testar jag att ändra.

ingen vetskap om det skulle kunna finnas någon USB-kabel att dra direkt imellan dator och spelare? skulle ju varit stortskönt om spelaren dök upp som en mapp/externt hårddisk och man bara kunde dra och släppa :)

"Mac OS X kan läsa, med inte skriva till NTFS."

jahopp... då vart det ingen ide, får köra på att hitta strömkabeln antar jag hehe

Då får vi hoppas på att det är just strömförsörjningen det beror på men det är en klar felorsak iaf tippar jag på.
På hårddisken borde det stå hur många volt/mA den ska matas med och hur polerna på stiftet ska se ut. Hittar du bara en som ser likadan ut och ger samma spänning så funkar det lika bra, men det kunde du kanske räkna ut själv :)
Sen är jag som sagt osäker på det där med filsystem men jag TROR att det ska vara FAT32.

Edit/ Jag är dum i huvudet, förlåt mig för det jag har sagt. Jag uppfattade det som att du skulle koppla in en extern hårddisk :huvet Då ska den ha separat strömförsörjning. Nu har du en inbyggd hd i dvd'n och det är den du vill kunna fylla med annat än musik?
Jag läste lite fort helt enkelt, eller är bara för dum för att fatta, välj själv.
Eftersom dvd'n antagligen kan hantera wma-filer mfl på skiva så bör den även kunna göra det direkt från hårddisken. Öppna upp skiten och kolla om det är en vanlig hårddisk, jag har ingen aning om vad de använder sig av, kanske en låst vagga? Är det en vanlig kanske du kan plugga in den direkt i datorn och fylla, lite jobbigt men vafan...
Fast det borde även gå att skicka information från pc (inte mac, hehe) till spelaren över usb, så gjorde jag till min digitalbox.

Last edited:
saken är den att jag har testat att placera .wmv-filer på mitt fickminne (och DivX-filer) men inte hittat .wmv, men däremot divx-filerna... (.avi)

det jag vill kunna göra är att:
1.1: helt koppla datorn direkt till dvd-spelaren (har en gammal pc också, så kan tänka mig att köra från macen till pcn till dvd-spelaren hehe)

1.2: använda min LaCie Porsche för att köra mac --> LaCie --> dvd-spelaren (men verkar hänga på den separata strömkabeln... ska bara hitta den hehe)

2: vill att min splitter nya dvd-spelare med hdd ska kunna hitta och spela upp .wmv som det står att den ska göra :mad:

Marcus: hehe, grattis till informationen ;) (om din fungerar tillsammans med dvd-spelaren utan separat strömtillförsel så informera mig gärna!)

Ahh, då var jag inte helt fel ute då. Som sagt så bör det fungera med extern strömförsörjning, kabel finns att köpa överallt typ.

Varför den inte kan köra .wmv har jag ingen aning om, släng in en fråga i hembio-forumets dvd-avdelning. Där bör de ha stött på liknande problem tidigare.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti