Inslipning av ventiler

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför säger förståsigpåare att man ska slipa in ventiler i en framåt bakåt liknade rörelse, typ kvartsvarv fram, kvartsvarv bak, istället för en som bara roterar runt runt?

Ventilerna roterar ju runt runt vid drift i alla fall.?

[YOUTUBE-ID]Ed-l2Ot_d9c[/YOUTUBE-ID]

Jag körde då en framåt-bakåt rörelse ungefär ett kvartsvarv med en indianpinne och slippasta. Resultatet för mig blev då bra eftersom hojen startar utan någon som helst protest och går lugnt. Blev även viss skillnad på kompet.

Jag körde då en framåt-bakåt rörelse ungefär ett kvartsvarv med en indianpinne och slippasta. Resultatet för mig blev då bra eftersom hojen startar utan någon som helst protest och går lugnt. Blev även viss skillnad på kompet.

Du missförstod frågeställningen.
Det var inte hur folk gör, utan varför.

Jag fick förklarat för mig en gång i tiden att om man roterar hela varv utan att backa så pressar man ut slippastan. Om man kör fram och tillbaka stannar den kvar bättre i ventilsätena.

- 1. Slipa fram och åter c:a ett kvarts varav...

- 2. Lyft och vrid c:a 70º lägg på mer pasta..

- 3. Upprepa punkt 1.

- 4. Upprepa punkt 2.

- 5. Upprepa till du gått runt c:a två varv.

- 6. Rengör ventil och säte, lägg på märkfärg på ventiltallriken.

- 7. Vrid runt c:a ett halvt var under tryck.

- 8. Kontroller att det finns kontakt runt hela ventilen mot sätet.

Om inte........upprepa från punkt - 1. till - 8.

Varför man vrider fram och tillbaka är nog bara en "metod" som är enklara att använda med "Indianpinnen", och att pastan inte driver ut till periferin av ventilen lika lätt.
Jag har också slipat in ventiler med en lågvarvig skruvdragare som drivkälla. Det viktiga är KONTROLLEN på slutet, anliggningen skall vara lika runt om, slutligen gör jag alltid ett test, sen jag monterat ventiler och fjädrar, med att hälla i vätska(förtunning) i kanalerna och kontrollerar att det inte kommer ut i förbränningsrummen.

/KentW

Samma anledning som att man borstar tänder med små gnuggande rörelser. Säger "Hon".
Slippastan plogas ut åt sidan och gör inte lika stor nytta om man bara snurrar.

Mats

Tack för video länken... det var kul att se.

Enligt MIRA så med ny fräste säter ska man inte slipa in dom, annars bli den en sämre tätning... men jag har alltid i alla år slipat lite lätt med väldigt lite och väldigt fintkornigt slip pasta, (typ 800-1000 korn) och späd ut med mycket 5-56, sedan kör jag alltid vakuum prov för att kontrollera att dom är tät.

Men som svar till din fråga, det är som killarna säger övan..... det fungerar bara bättre så...

Mike.

(Har nämligen gjört det kanske flera tusen ggr. www.racing-green.com)

För att när du vänder riktning så kommer slippastan tillbaka ut på ytan som ska slipas. Biff

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman