Inslag om bullerkameror och ljudstörningar

Samma sak med motorcyklar, det finns ingen anledning att överskrida tävlingsreglementets ljudnivå på gata.
På min Intruders originalljuddämpare från Suzuki står det stämplat "103 dB" (under kromet). Men ljudet när den besiktas kan inte vara mer än 80, om ens det. Go figure.
 
Då tycker jag att vi kan införa 80dB som max på konserter och discon också!

Om det kommer en galning i +200kmh så vill man ju gärna få lite förvarning innan. Raka rör är kanske att ta i på en del motorer men hojar måste få låta lite mer, det hindrar faktiskt folk från att kliva ut i gatan då vi inte syns lika bra. Har sett så många exempel på youtube där tysta motorcyklar i stadstrafik krockar med fotgängare som springer mellan bilarna utan att se sig för.
 
Är det inte så med våra hefordonsgodkända farkoster nuförtiden?
Om man blir stoppad av någon konstapel med öga för vad som är korrekt, och det visar sig att man har förändrat någonting, så blir man ålagd att göra en ny registreringsbesiktning - eller?
Korrekt.
 
På min Intruders originalljuddämpare från Suzuki står det stämplat "103 dB" (under kromet). Men ljudet när den besiktas kan inte vara mer än 80, om ens det. Go figure.
Suzuki kanske mäter en dm in i röret?
För inte tycker jag att en Intruder med orginalrör låter speciellt mycket.

Jag vet inte hur mätreglerna set ut på bilprovningen, dom har aldrig känt att det har varit nödvändigt att mäta...
 
Suzuki kanske mäter en dm in i röret?
För inte tycker jag att en Intruder med orginalrör låter speciellt mycket.
Det går att demontera de nitade insatserna - och återmontera med skruv. Ljudet låter dock "fläpp fläpp" så det är inget att sträva efter då insatsernas "buff buff" låter mer tilltalande.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Det går att demontera de nitade insatserna - och återmontera med skruv. Ljudet låter dock "fläpp fläpp" så det är inget att sträva efter då insatsernas "buff buff" låter mer tilltalande.
Ja det är viktigare att det låter dovt och basigt än att det låter mycket.

En MC firma här i Umeå hade en minibike med fyrtaktare som lät grovt som satan, man hörde ljudet och trodde att nu kommer någon stor encylindrig sak, och runt hörnet kom en liten clownmoppe lackad som en Norrlands Guld :hihi
 
Då tycker jag att vi kan införa 80dB som max på konserter och discon också!

Om det kommer en galning i +200kmh så vill man ju gärna få lite förvarning innan. Raka rör är kanske att ta i på en del motorer men hojar måste få låta lite mer, det hindrar faktiskt folk från att kliva ut i gatan då vi inte syns lika bra. Har sett så många exempel på youtube där tysta motorcyklar i stadstrafik krockar med fotgängare som springer mellan bilarna utan att se sig för.
Händer rätt ofta att folk kliver rakt ut i gatan när jag kommer farande. Eller folk som är ute och rastar hunden, går mitt i vägen och hunden irrar hit o dit.
 
Pojken har en sån här på sin cykel, han märker nog inte om jag snor den:hojbusa
 
Pojken har en sån här på sin cykel, han märker nog inte om jag snor den:hojbusa
Hur är det förresten, har Zeron någon form av syntetiskt ljud som bilsidan använder sig av? Eller är det bara rent ljud, det lilla som nu är?
 
Hur är det förresten, har Zeron någon form av syntetiskt ljud som bilsidan använder sig av? Eller är det bara rent ljud, det lilla som nu är?
Inget sånt öht. Från 20km/h och nedåt hörs det i princip ingenting, låter mindre än en cykel som brukar låta tick-tick-tick från navet när man rullar. Jag har ibland bromsat in bakom gående som gått mitt i vägen och rullat x antal meter, 2-3m bakom i samma tempo utan att dom upptäckt mig. Lite kul att ibland tuta i det läget :)

Mellan 20 och 40 så börjar remmen låta lite, påminner om en bandslip, men inte lika högt naturligtvis. Uppåt 40-50 så uppkommer ljudet som låter som hämtat ur Starwars. Whooiiiiii?. Detta hör man tydligt från kanske 100m avstånd.

Hade jag haft skills att redigera film så hade jag kunnat lägga upp något här. Kanske finns något enkelt, gratis redigeringsprogram till PC?
 
Jag upplever att detsamma gäller många helt öppna korsningar, där det av outgrundlig anledning är stopplikt?
Miljön skulle må bättre av en väjningsplikt, men det finns säkert någonting jättefarligt som jag missat där?
1978 stannar jag på natten i en bil vid rött ljus i Istanbul.
Det knackar på sido rutan, jag ser en polis och vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped.
Me: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming.
Jag fattar och kör.
Kommer ingen finns det ju inget skäl att stanna vid rött ljus.
Nått för Sverige ? Av Miljöskäl.
 
1978 stannar jag på natten i en bil vid rött ljus i Istanbul.
Det knackar på sido rutan, jag ser en polis och vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped.
Me: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming.
Jag fattar och kör.
Kommer ingen finns det ju inget skäl att stanna vid rött ljus.
Nått för Sverige ? Av Miljöskäl.
Jeremy Clarkson sa att USA's enda bra bidrag till motorvärlden är "Right on red".

Jag kan hålla med faktiskt, ska man svänga höger och det inte kommer någon i korsningen så är det ju inte helt osmidigt att man får köra (på egen risk, man är automatiskt vållande om man krockar)

Det sparade oändligt med tid i Los Angeles trafiken, där man mest stod stilla ändå.
Waze guidade in en på en paralell väg till höger och man susade förbi dom stillastående köerna, som bonus fick man se lite sånt man inte skulle ha sett på stora vägen.
 
1978 stannar jag på natten i en bil vid rött ljus i Istanbul.
Det knackar på sido rutan, jag ser en polis och vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped.
Me: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming.
Jag fattar och kör.
Kommer ingen finns det ju inget skäl att stanna vid rött ljus.
Nått för Sverige ? Av Miljöskäl.
Vet inte hur rödljusen vart programerade i Istanbul 78 men i sverige har vi detektorslingor i asfalten och hyffsat smart teknik som ger grönt ljus om man kommer åkandes och inget fordon upptäckts på korsande körbana.

Kan tilläggas att det finns människor i landet som tror att rödljusen reagerar på bilens strålkastare och därför helljusblinkar innan dom kommit fram till första detektorslingan som på t.ex. en 70-väg ligger ca. 100m innan rödljuset.
 
På min Intruders originalljuddämpare från Suzuki står det stämplat "103 dB" (under kromet). Men ljudet när den besiktas kan inte vara mer än 80, om ens det. Go figure.
103 dB är kanske dämpningen i ljuddämparen ?
 
Problemet är inte buller. Problemet är att japanska radfyror mest låter som kombinationen av ilsken katt och någon barnförbjudet animé-stön när de gasar. Inget blir ledsen när en Ducce eller Apa med V-twin mullrar förbi. Hårda bullerkrav bör gälla allt med mer än två cylindrar.
Om det inte är en aprilia v4 ?
 
Tvåtaktare kan vara undantagna alla ljudrestriktioner, utom om dom har variator, då får dom låta max 40dB.... (snöskotrar och mopeder :zpy )
 
Hur är det förresten, har Zeron någon form av syntetiskt ljud som bilsidan använder sig av? Eller är det bara rent ljud, det lilla som nu är?
Det "syntetiska ljudet" är ett lagkrav som gäller bilar, inte MC. Dock hindrar det inte tillverkarna från att självmant lägga till det. Tveksamt om de vill ta kostnaden...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top