Insider ikväll kl.22, om biltullar

Jag fick ett brev från Vägverket igår (ända ner till Skåne) om hur det går till att köra bil i Stockholm framöver. Betalningssystemet verkar ju rena cirkusen och man måste själv hålla reda på vad man är skyldig. Taxan är dessutom olika över dygnet, så det gäller att ha en klocka som går på sekunden rätt så man inte betalar en femma för lite.

De som passerar varje dag använder väl antagligen autogiro, men för andra lär det bli kaos. Vad jag förstod skulle det utvärderas efter en period och min gissning är att folk kommer att reta sig galna på betalningssystemet. Lite synd eftersom det egentligen inte tillhör sakfrågan.

Ännu en anledning att hålla sig ifrån Tokholm :rolleyes:

Det kostar:
6.30-6.59 10 kr
7.00-7.29 15 kr
7.30-8.29 20 kr
8.30-8.59 15 kr
9.00-15.29 10 kr
15.30-15.59 15 kr
16.00-17.29 20 kr
17.30-17.59 15 kr
18.00-18.29 10 kr
18.30-06.29 0 kr

Både när du åker in och ut, men max 60 kr per dag. Helger osv är skattefria.

Vanligtvis cirka 700-750 kr per månad i extra skatt för att ta sig till jobbet för att tjäna pengar till skatten. Nu blev det plötsligt ännu mer förmånligt för folk att gå på bidrag jämfört med att skaffa ett jobb, men arbetslösa är åtminstone snälla mot miljön :hihi

Så det blir väl nästan lika mycket i skatt som ett månadskort kostar, vilket säkert är tanken.

Last edited:
urf skrev:
Ar det principiellt sjukt eller just i det har fallet? Tycker sjalv inte att det ar orimligt att tjana 200 papp eller mer i vissa fall.

/Forst ringled sedan biltullar

Principiellt. Dom under henne tjänar nog runt 90-150. Och kan inte fatt varför man ska tjäna så mycket? Anntingen är man rik idag eller så är man en fattig svensson som får betala mer och mer skatt.

Jag brukar säga som så att om man inte fattar vad någon "ska behöva X pengar till" så förtjänar helt enkelt inte frågeställaren att tjäna motsvarande summa då det skulle vara slöseri med pengar :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman