Insex-J**veln sitter fast, hjälp!

Håller med förespråkarna om värmning, är det locktite som håller den så löser den sig vid cirka 200 grader vilket jag inte kan se något problem att värma till i det området.

Sen sist men definitivt inte minst viktigt, använd en "riktig" insex av kvalitet helst på krafthylsa men iaf på hylsa.

Av egen erfarenhet så har jag provat att slå på både bult och nyckel och inget händer mer än att man drar bulten rund.Det är väl också A och O att man har riktiga nycklar som ej viker sig då bultarna sitter fast.Tycker att du ska prova värme ialla fall.Om man får till en smal låga så räcker det att värma en stund på bulten.Det är ju inte meningen att man ska värma direkt på gaffelbenet.

zx skrev:
2611853 Av egen erfarenhet så har jag provat att slå på både bult och nyckel och inget händer mer än att man drar bulten rund.Det är väl också A och O att man har riktiga nycklar som ej viker sig då bultarna sitter fast.Tycker att du ska prova värme ialla fall.Om man får till en smal låga så räcker det att värma en stund på bulten.Det är ju inte meningen att man ska värma direkt på gaffelbenet.

Det tycker som sagt även jag är en bra idé! Vad jag vill säga till många hojmekare är bara att även överväga att prova slagskruvmejseln (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=231768) när det gäller just klen maskinskruv som är så vanlig på hojar. Slagmejseln är en klassiker sedan 50-talet bland folk som mött de typiska skruvskalleproblem som ofta dyker upp i fulmekade mc och mopedmotorer mm (men som man ofta slipper på tex bilar). Tex runddragna och klena men fastsittande kryss- eller insexskruvskallar mm. En mc- och mopedmekarklassiker är ju tex att möta en fulmekad kopplingskåpa med runddragna kryss- eller insexskallar, en sådan trollar man lätt upp med en slagskruvmejsel med olika bits. Många känner inte till det verktyget och det tycker jag är synd. Men som sagt, värme är även min favoritmetod där man kommer åt.

Sann glädje är iaf att få upp skruvar ngt annat misshandlat, och få traska till affären och handla nya och montera korrekt! :D

/J

Last edited:
Grejen med slagskruvmejsel är att man skadar inget om man misslyckas. Har man en riktig bits så är det bara att klappa till och det värsta som händer är att skruvjäveln inte lossar så att man får lirka en stund för att få ur bitsen.

Nackdelen med värme för oss som är ovana är alla konsekvenser det kan få om det inte går bra. Mekar som värmer loss grejer regelbundet har känsla för sånt här, vi andra kan lätt värma för lite, för mycket och fel saker.

Swedie skrev:
2611569 Testa att använda obarmhärtig värme. Tidigare ägare kanske använt en extrem variant av locktight, eller så har det rostat fast. Vilket fall, så ofta hjälper värme. Ordentlig värme pratar vi...
Hmmm......sist ja kollade expanderar metall vid uppvärming. Har svårt att se det som en lösning på problemet...
:va

Jörgen Karlsson skrev:
2611878 Det tycker som sagt även jag är en bra idé! Vad jag vill säga till många hojmekare är bara att även överväga att prova slagskruvmejseln (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=231768) när det gäller just klen maskinskruv som är så vanlig på hojar. Slagmejseln är en klassiker sedan 50-talet bland folk som mött de typiska skruvskalleproblem som ofta dyker upp i fulmekade mc och mopedmotorer mm (men som man ofta slipper på tex bilar). Tex runddragna och klena men fastsittande kryss- eller insexskruvskallar mm. En mc- och mopedmekarklassiker är ju tex att möta en fulmekad kopplingskåpa med runddragna kryss- eller insexskallar, en sådan trollar man lätt upp med en slagskruvmejsel med olika bits. Många känner inte till det verktyget och det tycker jag är synd. Men som sagt, värme är även min favoritmetod där man kommer åt.

Sann glädje är iaf att få upp skruvar ngt annat misshandlat, och få traska till affären och handla nya och montera korrekt! :D

/J

Slagskruvmejsel är det första jag skulle pröva i detta fall.
De brukar fungera kanonbra, Har hjälpt mig många gånger i liknande fall.
Biltema eller Clas Ohlsson kvalitet duger i akutfall som detta.

Lion skrev:
2611907 Hmmm......sist ja kollade expanderar metall vid uppvärming. Har svårt att se det som en lösning på problemet...

Men just värme-expansionen får det att röra sig lite och därigenom släppa vad det nu är som kärvar. Rätt gjort så kan du dra av skallen på en bult, värma den och sen skruva ur den med en liten polygrip. (har sett det göras med pinnbult i bil-topplock)

Last edited:
Lion skrev:
2611907 Hmmm......sist ja kollade expanderar metall vid uppvärming. Har svårt att se det som en lösning på problemet...
Nja ... man värmer för att paja loctitelimmet. Sedan är det så att värmeutvidgningskoefficienten för Al är 23*10^-6 / °C och 11*10^-6 / °C för stål.
För att värma sönder rost behövs mer värme och metoden är nog lite tveksam iom att det är aluminium skruven sitter i.
Har det kommit in något basiskt (salt eller likn) så kan även aluminiumen ha korroderat.
Al leder dessutom värme bra så om man värmer på själva gaffeln så finns risken att man skadar tätningen till dämpkolven.

Jag skulle ha värmt skruven, knackat skruven axiellt med dorn och sedan tagit slagskruvmejsel med lite friktionspasta på bitsen.

har inte läst men jag hade knackat på den hårt,
sen svetsat som nån sa, då får den upp värme samtidigt :tummenupp

ozeo skrev:
2612115 har inte läst men jag hade knackat på den hårt,
sen svetsat som nån sa, då får den upp värme samtidigt :tummenupp

ÅÅhhh en ny "popnitstråd", jag vill vara med!

Mitt tips, värm eller ta en slagskruvmejsel. :D
(nu var detta lite ironi, men ändå riktiga tips)

Har du inte tillgång till en slagskruvmejsel så kan du även prova med att knacka på skruvskallen i roterande riktning med en körnare, då kan den oxå lossna.

Svetsa är det sista alternativet, jag skulle hellre borra ur skruven. Köp gärna en vänsterborr så kan skruven gänga ur sig medans du borrar om du har tur.

Vilken typ av skruvskalle är det? Konisk eller cylindrisk? De koniska har en tendens att sätta sig. Om det är en cylindrisk, kan du komma åt med en svetstång?

Beroende på vart du bor så kan jag hjälpa dig med nya gängor om du kvaddar dom, jag har helicoil i M4 till M12!

Lycka till!

Besten skrev:
2611621 Tack för all hjälp, grymt snabba! Jobbar inte ni :) ....

Hur som helst skall jag prova torx-knepet först men med några kraftiga slag av gummiklubban innan...

Sen blir det till att värma. Finns det ingen risk som någon sa att man får problem med gaffeloljan?

Går inte detta blir det att svets fast en nyckel. Risk för skador på gaffeln då värmen fortplantar sig vid svetsning???

TACKAR!!!!!

Kanske sent nu men, jag brukar använda en rejäl hylsnyckelinsex som passar perfekt, helst nyslipad å vass. ta en vridhandtag, spärrhandtag, anbringa ett ordentligt moment, sen en kammare , slå på vridhandtaget rakt på mot hylsan.. då brukar det röra på sig..
Blir som en mutter maskin med slageffekt, men kontrollerat.

Fukar inte det, svetsa fast en hylsa å dra loss, Ny skruv å glöm inte att fetta in den med molyfett. Lätt att ta loss nästa gång.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back