Insex för att lossa framhjul

På gixxer 1000 02a tog vi 2st muttrar i rätt storlek o låste mot varandra och andvände som insexnyckel.....
Går om det krisar o lösa så iaf

Fast när jag tänker efter... E det verkligen sån framaxel på r6-03?
Det e väl en vanlig bult typ storlek 19 eller något?

Och e det så att det faktiskt e de små vanliga insexen som syftas på så köp för fan ett set. Man köper inte en insexnyckel lös. Lika bra att ha alla storlekar. Kostar inte många kronor.

Någon som vet vilken storlek det är på den?? Hojjen är en R6 -03:a!

Om du menar bulten som sitter på högergaffeln som lossas framot som släpper förspäningen till hjulaxseln så ska de vara en 7-9a

Last edited:
Kanske formulerade det lite dumt!

Menade hjulaxeln! Stor jävel ska det va!

HAHAHA fifan :D varför behöver du veta det om du inte ens har hojen där just nu? :D bara mäta när du får hojen, så tar du o skruuuvar loss den.. :D

Rensat OT och annat trams.
Keep it clean [trummar på stänga-knappen] /mod.

Gör som silvr skriver, det fungerar utmärkt. Visst är ett verktyg bättre men alla säljer inte 19mm insex (som jag har för mig att det är på R6)

Funkar även att ta en sån "ful" tändstiftsnyckel som är som ett plåtrör. Funkar för mig iaf...

Last edited:
Enligt "kloka boken" så ska du inte behöva hålla i insexan eftersom axeln sitter med en skruv på högersidan, skulle "insexsidan" av axeln vilja snurra så nyper du bara fast den lite med en av klämskruvarna.

Vill du ändå hålla i med en nyckel så finns förlängningsmutter på Biltema som du sedan håller fast med en vanlig nyckel eller hylsa.
Som tidigare nämnts så passade (på äldre R1) original tändstiftsnyckel i framaxeln, dock inget att dra tungt med.
http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=664
Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-515_l.jpg

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back