Insektsproblem??

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Antar att typ alla får lika mycket insekter å skit på sitt visir och sin
hoj å alla vet nog hur jävliga dom kan vara att få bort..
Här kommer mina tips..

Visiret. Se måste vi ju..
Jag brukar alltid ta bort insekterna direkt när man kommer hem på hjälm och ställ så att dom inte får chans att torka in riktigt.
Sen brukar jag ta å böta en bit hushållspapper( typ 40 cm) å lägga över visiret,lämpligen med hjälmen stängd. Det skall vara
ganska blött så dom löses upp dom små liven. Det brukar räcka med en kvart sedan lössnar dom lätt.

Stället brukar jag rengöra med en trasa och Prefekt som finns att köpa på ICA. Var dock noga med att torka med vatten efteråt,annars kan det bli flammit.

Hojbiten blir ju rätt prickig den med.
Det finns ett medel som heter TURTLE WAX INSECT REMOVER, det är helt klart det bästa medlet på marknaden, har provat dom flesta. Det är ganska dyrt men jag har kommit på att det går alldeles utmärkt at spä det 1:3 med vatten med nästan samma
bra effekt. Häll över 2/3 i en petflaska el. dyl. Fyll upp med vatten,
spruta på hojen, låt verka ca 5 min, tvätta som vanligt utan att behöva gno som fan å repa lacken.

Är det nån som har fler knep så dela med er av dom..

Silverryggen

jag har testat med grg och eldkastare, det funkade :D inge bra ;)

Kör i alla väder istället så sköter insektsbortagningen sig självt.

Vaxar visiren innan, de lossnar hur lätt som helst efter en körning.. Enda som stör mig är de insekter som letar sig in i ventilationshålen på hjälmen. Man kommer inte åt dem, och till slut har man väl en liten massgrav där inne :zpy

visirdiskning.

Jag slänger då in visiren i diskmaskinen. Finns inget bättre sätt (vad jag vet) att bli av med myggen. Och en bonus är att disken blir ren okså.

Visiret tar jag alltid bort och tvättar med tvål och vatten i handfatet. Hojen rengör jag genom att lägga en handduk på kåpan (där det är insekter) och sen spruta vatten på den. Vänta ett tag och sedan går insekterna bort hur lätt som helst.

Insektsmedel har jag MYCKET dåliga erfarenheter av. Jag använde Mr Cap bug remover ett tag. Men det visade sej att när man spolade bort medlet så kom det på bromsklossarna och när man bromsade sen så tog bromsarna bara sämre och sämre och till slut tog dom inte alls. Skivorna var alldeles blåa av överhettning och jag fick byta dom till slut. DYRT som fan.

Re: visirdiskning.

Ylle skrev:
Jag slänger då in visiren i diskmaskinen. Finns inget bättre sätt (vad jag vet) att bli av med myggen. Och en bonus är att disken blir ren okså.

seriöst?

ja gör precis som silverryggen. vatten + papper = insekter bort. nått sånt iaf. :D :rock

Re: Re: visirdiskning.

Honda_Driver skrev:

Självklart är jag seriös. Kan inte bli repor på visiret då och det blir rent. Pröva!!

Redigering= Använd alldrig papper till visiret. Det blir repor även om man spolar vatten. Kanske inga synliga men iaf..

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...