Insektsavvisande medel för hojen och visiret.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Har ju länge funnits insekts / vattenavvisande medel för personbilars framrutor och undrar om någon testat detta på t ex fronten på en mc kåpa samt hjälmens visir när de båda ser för jäkliga ut efter redan några mil i högre fart.

Jag provade med s.k Rain-x och det funkar rätt bra för regn men inte för insekter. Och då jag inte kör när det regnar så kändes det inte så meningsfullt i slutändan. Finns det nåt för insekter så vore det väldigt trevligt.

Jag använder snabbvax, Turtle Extreme Wax it Wet när jag tvättar visiret. Spreja på vått och torka av. Fungerar väldigt bra mot regn och gör åtminstone lite nytta mot insekter också. Eftersom det är så snabbt och enkelt använder jag det varje gång jag tvättar visiret vilket innebär att det alltid är nyvaxat.

Jag kör flytande hårdvax . Det funkar inte, men kadavrena lossnar lättare

Avvisande och avvisande vet jag inte. Insektsj*vlarna krockar med visiret ändå, men en flaska Pronto Classic tillsammans med Clas Ohlsons mikrofiberduk för vindrutor i tankväska så kan man hålla klar sikt hur lång tur man än företar sig.
Regnvatten rullar också av mycke lättare efter att man behandlat visiret med Pronto.

Pronto såldes tidigare i Sverige under namnet Pledge möbelpolish men vad jag vet så säljs det inte längre i Sverige.

Brukar vaxa visiret. Att undvika insekterna är som bekant klurigt, men det är ju bra om dom trillar av lätt. :)

När jag kommit hem är det vått hushållspapper på visiret och sen låta stå i en kvart någonting, sen är det bara att dra av alla insekterna.

På långfärd kan man ha en blöt microfiberduk i en plastpåse med sig, vid varje tankstopp så lägger man över den en stund och sen torkar av med en torr duk eller papper beroende på hur repkänsligt visir man har.

På hojen samma sak, vaxa vaxa. Jag kör insektsborttagningsmedel vid tvätt, upptäckte "Starta" på Ica, det var asbra. Dock innehåller nästan alla sådana medel alkohol, så man får ju vaxa om igen efter man använt det.

Vad är äckligast, fronta med en insekt eller komma ikapp och få den på visiret :va :fyllisar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti