Insatsgängor; kan "alla" verkstäder det? Behöver hjälp.

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Hej!

Bar sig inte bättre än att en gänga i oljetråget på kompisens TDM 900 gav sig när jag bytte olja och filter. Filtret sitter under ett lock i botten på tråget. Locket sitter med 5 st kanske M6. Mjukt som smör när jag drog en av dem. Antar att insatsgänga typ Helicoil eller Timesert är rätt lösning.

Är insatsgängor något som används så ofta så att "alla" hoj- och bilverkstäder är bekant med dem (och har grejer)?

Är det troligt att gängan går att fixas på plats eller måste tråget ur? (utrymme finns nog, men kan man "räkna ut" borrdjup och sådant utifrån t.ex. den befintliga skruven?)

Jag inser att det är svårt att svara med exakthet på dessa frågor, men jag är tacksam för både svar och följdfrågor.

Finns ett kit på Biltema som fungerar bra. innehåller insatser och samtliga verktyg som behövs.

Köpt ett till firman och det fungerar bra. Man måste bara vara lite noggrann när man ska knacka av drivtappen eftersom dornen är lite tunn.

Gänginsatser

Last edited:
Ok, tack för tipset!

Gränsfall om jag ska skaffa grejer själv eller be någon annan göra det. Hade det varit min egen hoj hade jag gjort det själv.

Jag ser att det för varje dimension finns fyra "verktyg" 1-4.
Fattar jag rätt:
1. Borra ur (gäller borra lämpligt djupt)
2. Gänga (hur funkar det när hålet inte är genomgående?)
3. Skruva i insatsen (tills den bottnar?)
4. Knacka av drivtappen (tappen i mitten med brottanvisning antar jag)

Dornen är lite tunn? Tunn som i "svårt att träffa" eller tunn som i "går lätt av"?

Jag luckades dra sönder gängorna till oljepluggen i oljetanken på min i fjol. Lämnade in den på den lokala bilmeken så fixade han det utan problem.

Din ordning är rätt.

1. inga större problem
2. Inga problem
3. Nej bara tills den kommit ner helt
4.Jepp

Att dornen är lite tunn gör att om man inte håller den åt tappsidan kan tappen vika sig istället för att gå av. Inget skitsvårt utan kan bara vara bra att veta.

Om du vet att det är en viss gänga så har Biltema separata kit per gänga också. från 199:- men meckar man så kan det vara bättre att köpa setet.

Last edited:
Ok, tack för svaren!
Det är fixat nu. Jag skaffade v-coil, (dyra) tyska insatsgängor som liknar helicoil. Funkade perfekt. Lärde mig något nytt på kuppen.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back