Inreda gammalt rum till vintergarage

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har rensat ut ett rum i huset som använts till förvaring av diverse skit/prylar och hade tänkt ha rummet till vinterrenorvering av hojen. Ska byta alla lager i motorn, gå igenom dämpare/bromsar och lite annat smått.

Rummet är långsmalt så jag behöver smidiga lösningar på hur man kan använda det utrymme som finns på bästa sätt. Kommer inte ihåg exakta mått men man kan gå 3 normala steg i bredd och 6-7 i längd. Med hojjen i mitten blir det bara utrymme på en dryg halvmeter till väggarna i bredd men dubbelt i längd. Bra lösningar på förvaring av verktyg, delar och annat joxx välkomnas därför. Tips om "Måste-bara-ha-prylar" och roliga saker att fixa behöve jag också :tummenupp

Golvet är av klinkers så någon form av heltäckande matta/skydd för golvet behövs. Depåmatta under hojen har jag men skulle vara bra med något heltäckande också.

Ett annat problem är att budgeten är väldigt låg, måste ha råd med delarna till hojen också :D .

Några saker jag kommit på själv är:
Verktygstavla med hål för krokar på väggarna

Klädkrok för mekkläder på dörren

Mekstol(helst med hjul som kan rullas på den ev. täckmattan)

Någon arbetsbänk/bord som får plats där jag kommer ha motorn på.

Hylla för alla tusen olika kemikalie-flaskor jag har.

En bra utluftsfläkt som får suga ut dom ljuvliga dofterna så att dom inte sprider sig till övriga huset!

Lukt är inga problem, det är egentligen grov-entréen till huset så ytterdörr finns.

Alla verktyg på ena kortväggen. Stor pappersrulle och rejäl soptunna.

Vad ska det bli av rummet sen? Ska det ytrenoveras i framtiden eller ska det gå att återställa bara genom att plocka ut sakerna?

Om det ska tapetseras om osv är det ju bara slå upp lagom stora spik för verktygen.

Arbetsbänk fixar du genom att köpa ett stort kontorsskrivbord på nått av alla konkursförsäljningar sen kapar du det så det passar dit behov (jätte skrivbord med metallram å 30mm skiva kan du får för hundringen. bara kappa och svetsa)

Ja det mesta kan du faktiskt köpa på kontorskonkurs handlare. Billigt som fan och ofta rejäla grejer.

Vad ska det bli av rummet sen? Ska det ytrenoveras i framtiden eller ska det gå att återställa bara genom att plocka ut sakerna?

Om det ska tapetseras om osv är det ju bara slå upp lagom stora spik för verktygen.

Arbetsbänk fixar du genom att köpa ett stort kontorsskrivbord på nått av alla konkursförsäljningar sen kapar du det så det passar dit behov (jätte skrivbord med metallram å 30mm skiva kan du får för hundringen. bara kappa och svetsa)

Ja det mesta kan du faktiskt köpa på kontorskonkurs handlare. Billigt som fan och ofta rejäla grejer.
Det var som fan :) Var hittar man dessa guldgrovor då? :krama

Rummet kommer nog vara mekplats en ganska bra tid framöver(ett par år)

Det var som fan :) Var hittar man dessa guldgrovor då? :krama

Rummet kommer nog vara mekplats en ganska bra tid framöver(ett par år)
vet att det fans en brevid öb i solentuna(?) för massa år sen men en enkel googling eller blocket sökning borde ge massor.

I ett av mina garage har jag ett furubord för 8 personer som mekbänk, i ett annat har jag en uppfällbar röntgenbänk från DataSaab som mekbänk, i ett tredje garage har jag en traditionell bänkskiva och i det fjärde garaget ryms ingen mekbänk, annat än en uppfällbar skiva på väggen.

I ett av mina garage har jag ett furubord för 8 personer som mekbänk, i ett annat har jag en uppfällbar röntgenbänk från DataSaab som mekbänk, i ett tredje garage har jag en traditionell bänkskiva och i det fjärde garaget ryms ingen mekbänk, annat än en uppfällbar skiva på väggen.

Ingen mek bänk i det fjärde garaget, stackare :P

Ingen mek bänk i det fjärde garaget, stackare :P

Jag blir strax av med ett av garagen, och ett av dom är egentligen inte mitt, men det var där jag vinterförvarade i fjol.

Jag försökte bara få trådstartaren avundsjuk, men han nappade inte.

I vinter har jag förhoppningsvis bara två varmgarage.

ÅAS har jag carport för tre bilar också, och det är min starka övertygelse att bilar ska stå ute vintertid, speciellt efter att min golf rostade upp av att köras ut och in i varmgaraget förra vintern.

En arbetsbänk är aldrig fel att ha. Verktygen skulle jag inte ha på väggen utan i en verktygs vagn med många lådor.

En arbetsbänk är aldrig fel att ha. Verktygen skulle jag inte ha på väggen utan i en verktygs vagn med många lådor.

Jag skulle aldrig vilja ha en vagn med lådor, något mer opraktiskt får man fan leta efter.

Tavla på väggen eller skåp med krokar.

Tavla på väggen är inte alls dumt, man vet ju oftast direkt vilka vektyg man kommer att behöva och ofta har man ju inte så stort garage att man behöver flytta en vagn ändå.

Härlig med lite olika lösningar! Tavla på väggen är nog perfekt då man når den från mek-position :) Uppfällbar mekbänk lät jävligt hett, måste ha något som är ganska robust då också eftersom jag tänkt langa upp hela motorn på den.

Något tips på hur man bör göra med golvet?

golvet fick jag tips i en annan tråd om vinterförvaring inne i lägenheten/huset..

Golvbeläggning

ska själv köpa dessa och pytsa ut på golvet i garaget där de för tillfället är oljesmetig och skitig asfalt... :D :tummenupp

Köp köksskåp och sätt upp på väggen! Ikea har billiga vita och de finns i olika djup med.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026