Inre och yttre skönhetsbehandling, Honda RS 250

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hade inte tänkte göra mer än tvätta hojen och ge den en annan färgsättning under vinteruppehållet. Har dock börjat inse att det är bättre att bädda lite extra bekvämt inför den stundande säsongen för att slippa onödiga problem. Skulle uppskatta råd om lämplig förbyggande service, byten och kontroller. Man har till exempel berättat för mig att lagret till stötdämparen är en svag länk på den här modellen av RS 250 - kan man "ge det service" för ökad livslängd?

Ni som kör fyrtakt och andra modeller - vad gör ni förutom det sedvanliga?

Intressant länk, just den sidan på den siten hade jag missat. Tackar! Kommer du att serva Oscars hoj efter de rekommendationerna? Byta cylinder efter 200 mil, jösses!

Tja, gå över alla skruvarna och kolla alla de sitter ordentligt, jag saknar 2 sen i sommras. :)

Pålle skrev:
Har du inte manualen? Där står allt du behöver kolla över. Att dessutom plocka ner hojen och kolla över sånt man inte annars ser är ju att rekomendera. Om man vet vad man sysslar med.

http://www.sp125racing.com/RS125 Technical engine maintenance.htm

/Joakim
Jodå, jag har manualen. Men jag har varken tid eller lust att göra allt som den föreskriver. Det tror jag knappast någon har. Och handen på hjärtat ska man nog ta serviceintervallerna med en nypa salt. Däremot vill jag göra vad jag kan och har tid med.

Angående lagret är väl det bästa att byta ut det. Lager går inte att serva så mycket mer än att hålla dem rena och smorda.

Nyteknik skrev:
Ok. Hur vet man om ram- och svinglager har gjort sitt?
Kollar man inte glappet på ramlager så här? Vad som gäller för RS:en borde väl stå i nån bok...
cody_15.jpg

Bodoe skrev:
Kollar man inte glappet på ramlager så här? Vad som gäller för RS:en borde väl stå i nån bok...

Det där är mätning av sidospel på ett vevstakslager, eller?

/B

Bj.O.rn skrev:
Det där är mätning av sidospel på ett vevstakslager, eller?

/B
Same same? Jag sa inte att jag visste :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Ok. Hur vet man om ram- och svinglager har gjort sitt?

Med ramlager antar jag att du menar lagring för svingen i ramen och sedan att svinlager är de lager som sitter i länkaget? Det finns ju ramlager inne i motorn också.
Är det illa så känner man det på om det glappar i fjädringen innan själva fjädern aktiveras om du trycker på sadeln. Om det inte glappar får man skriva isär och känna om lagren rullar smidigt och mjukt, det kommer ju ofta in grus som man kan känna om man snurrar på lagret. Man kan mäta också, står hur i din bok.

Goodstuff skrev:
Med ramlager antar jag att du menar lagring för svingen i ramen och sedan att svinlager är de lager som sitter i länkaget? Det finns ju ramlager inne i motorn också.
Är det illa så känner man det på om det glappar i fjädringen innan själva fjädern aktiveras om du trycker på sadeln. Om det inte glappar får man skriva isär och känna om lagren rullar smidigt och mjukt, det kommer ju ofta in grus som man kan känna om man snurrar på lagret. Man kan mäta också, står hur i din bok.
Tack för svar. Just det, jag menar lagret i ramen - inte det i motorn. Ska göra som du säger och ev. byta ut det i länkaget i förebyggande syfte. Tror det skulle må bra av ett stänkskydd - finns det till Honda RS med enkelsving?

Annars står det väl ganska tydligt hur man kontrollerar lager i teoriböcker, såna man läser när man tar mc-körkort...

Glapp i svingen kollar man väl genom att lägga sig över bakdelen på hojen (doggistyle, nu blev det klarare va?), ta tag i svingen/däcket och dra den mot sig. För att kolla glapp i sidled tar man tag i svingen sammtidigt som nån snäll kamrat lyfter bakänden på hojen, dra fram och tillbaka.

För att bidra med något vettigt till diskussionen, här finns hugger:

http://www.********.se/sebimoto/honda/honda1.htm

Bodoe skrev:
Annars står det väl ganska tydligt hur man kontrollerar lager i teoriböcker, såna man läser när man tar mc-körkort...

Glapp i svingen kollar man väl genom att lägga sig över bakdelen på hojen (doggistyle, nu blev det klarare va?), ta tag i svingen/däcket och dra den mot sig. För att kolla glapp i sidled tar man tag i svingen sammtidigt som nån snäll kamrat lyfter bakänden på hojen, dra fram och tillbaka.

För att bidra med något vettigt till diskussionen, här finns hugger:

http://www.********.se/sebimoto/honda/honda1.htm
Länken funkar inte.

www. k k r a c i n g . se/åsså resten

Edit: utan mellanslagen, såklart

Teddy skrev:
Intressant länk, just den sidan på den siten hade jag missat. Tackar! Kommer du att serva Oscars hoj efter de rekommendationerna? Byta cylinder efter 200 mil, jösses!

Oscars hoj kommer att servas noga. Om man har reservdelarna som krävs är det mycket smidigare att byta när det gjort sitt, än att behöva kolla übernogrannt efter varje pass för att man börjar misstänka förslitning... Vi har ordentligt med reservdelar, vilket jag är väldigt tacksam för.

Vad gäller cylindrar så tror jag nog att de håller över 200 mil, men vi får väll se. Vi har extra Jha cylindrar. Och träningsläger kommer att köras med orginal. Så det borde räcka denna säsongen. Kolvar kör vi nog 30mil. Håller precis på att lägga upp vårt reservdelslager i Tracktimer®, där är det lätt att hålla reda på vad man har att använda, och drifttid på det man använder. :tummenupp

/Joakim

Tracktimer är verkligen skitsmart för racerförare, och kanske speciellt tvåtaktsförare.

*/ ?>
Back