inomhusklättring i sickla..

SVmannen

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
sv650s
hej alla!

var idag på klätterverket i sickla (stockholm) och kollade...e sugen på att börja klättra lite.......ser jävligt kul ut.....

.........mitt problem är nu att ingen jag känner vill hänga på! så om det är någon i stan som känner för att börja klättra nån gång i veckan, skicka ett pm till mig!

jensa

SVmannen skrev:
hej alla!

var idag på klätterverket i sickla (stockholm) och kollade...e sugen på att börja klättra lite.......ser jävligt kul ut.....

.........mitt problem är nu att ingen jag känner vill hänga på! så om det är någon i stan som känner för att börja klättra nån gång i veckan, skicka ett pm till mig!

jensa

Sätt upp lappar på anslagstavlan på övervåningen vid "skohögen".. Där är det många nybörjare som söker klättersällskap... Vi är tyvär redan lite för många annars hade du kunnat hänga på oss.. Blir man för många blir man så inneffektiva...

Har varit dära, grymt roligt, har alltid gillat att klättra, klättrade på skoltaken, stortsett allt som gick och klättra på

Jag och tjejkompisen funderar på att köpa utrustning. Jag har dojjor eftersom jag brukade klättra med exet, men resten av utrustningen saknas. Jag är inte så intresserad av inomhusklättring dock. Utomhusklättring är minst 10 gånger roligare.

Macho Woman skrev:
Jag och tjejkompisen funderar på att köpa utrustning. Jag har dojjor eftersom jag brukade klättra med exet, men resten av utrustningen saknas. Jag är inte så intresserad av inomhusklättring dock. Utomhusklättring är minst 10 gånger roligare.

...inomhusklättring kan nog vara en väldigt bra start... Två nybörjare kan ju utan problem ha grymt kul inomhus men jag skulle nog inte rekomendera någon att klättra ute utan erfaret sällskap... Iaf inte om det är bökigt att komma åt toppankaren...

korvgubbe skrev:
Sätt upp lappar på anslagstavlan på övervåningen vid "skohögen".. Där är det många nybörjare som söker klättersällskap... Vi är tyvär redan lite för många annars hade du kunnat hänga på oss.. Blir man för många blir man så inneffektiva...

bra tips! såg inte den, trots att jag tittade.....ska kolla igen...

jensa

SVmannen skrev:
bra tips! såg inte den, trots att jag tittade.....ska kolla igen...

jensa

Det är inte alltid de hänger där men oftast hänger iaf minst en lapp från någon som söker klättersällskap och sedan små nummerlappar man kan riva av.

Jag hade nog satt upp en lapp där om mina kompisar började få förhinder de dagar jag klättrar..

Om någon är sugen på att klättra utomhus i STHLM-området så skicka ett pm.
Kan ordna kurser dessutom om det finns intresse. Inte bara nybörjarkurser utan även aid, kamraträddning osv.

vad skulle det kosta då?, nybörjar kurs.., kan klättra rätt så bra, men litetveksam utomhus, men klart intresserad om det är hyfsat biligt och det.., har klättrat lite på Örnberget nere vid Tullingesjön om du känner till det, rätt så populärt berg och latja vid

Trötter skrev:
vad skulle det kosta då?, nybörjar kurs.., kan klättra rätt så bra, men litetveksam utomhus, men klart intresserad om det är hyfsat biligt och det.., har klättrat lite på Örnberget nere vid Tullingesjön om du känner till det, rätt så populärt berg och latja vid

8000kr för 2 dagar och max 4 pers. Så 2000kr/person vid 4 pers annars mer.
Man kör ca 8 timmar/dag.

Följande lärs ut(men kursen anpassas såklart efter deltagarnas förkunskap)
Topprepsklättring
Klättringsteknik
Ankarebygge för topprepsklättring
Firning
Replagsarbete
Säkringar
Standplatser
Klätteretik
Utrustningskunskap

Lägg märke till att man går igenom replagsarbete, säkringar och strandplatser men inte att leda som försteman. Man får bra koll på att klättra som andreman i ett replag. Kursen är alltså mer omfattande än dom flesta nybörjarkurser som i stort sett bara behandlar topprep, klätterteknik och ankarbygge. All utrustning finns att låna och kursen kan köras var ni vill men helst i Häggsta, Ågelsjön eller Tunaberg. Instruktören är aukt klippklätterinstruktör.

Trango_B skrev:
8000kr för 2 dagar och max 4 pers. Så 2000kr/person vid 4 pers annars mer.
Man kör ca 8 timmar/dag.

Följande lärs ut(men kursen anpassas såklart efter deltagarnas förkunskap)
Topprepsklättring
Klättringsteknik
Ankarebygge för topprepsklättring
Firning
Replagsarbete
Säkringar
Standplatser
Klätteretik
Utrustningskunskap

Lägg märke till att man går igenom replagsarbete, säkringar och strandplatser men inte att leda som försteman. Man får bra koll på att klättra som andreman i ett replag. Kursen är alltså mer omfattande än dom flesta nybörjarkurser som i stort sett bara behandlar topprep, klätterteknik och ankarbygge. All utrustning finns att låna och kursen kan köras var ni vill men helst i Häggsta, Ågelsjön eller Tunaberg. Instruktören är aukt klippklätterinstruktör.

hmm, verkar som man får gå ner med luftgeväret på posten och ta ut lite pengar..., hade varit intresserad, men jag har inte 2000 och har rätt så svårt och få tag på..., fick ny ljudanlägning av mina föräldrar idag till datan, så tror inte dem har lust och betala

Har varit medlem i Jkpgs klätterklubb! Grymt kul! De flesta blir bitna direkt. ska du sportklättra utomhus så kan jag varmt rekommendera Seglora, det ligger söder om Borås. Kanonfina bultatde leder från ca. -6 tom -8 (Svensk gradering).

Satte min första 6+ onsight där!!:hoppa

Mitt råd: börja klättra!!!!

spenk skrev:
Har varit medlem i Jkpgs klätterklubb! Grymt kul! De flesta blir bitna direkt. ska du sportklättra utomhus så kan jag varmt rekommendera Seglora, det ligger söder om Borås. Kanonfina bultatde leder från ca. -6 tom -8 (Svensk gradering).

Satte min första 6+ onsight där!!:hoppa

Mitt råd: börja klättra!!!!

Har du klättrat silverfisken i Seglora? Det är en offwidthkamin som är hur cool som helst. Har för mig att det är en 6a.

Även kastrationsångest är grym, går på kanten av en arete(bara 15m hög eller så)

Last edited:
Trango_B skrev:
Har du klättrat silverfisken i Seglora? Det är en offwidthkamin som är hur cool som helst. Har för mig att det är en 6a.

Även kastrationsångest är grym, går på kanten av en arete(bara 15m hög eller så)
Det låter bekant!!! Det finns en som heter "Punch" också, en -6. En led längst till höger på den gamla väggen. Kamin!!!! Har ett kort från den ska se om jag kan scanna det!!!!!!

korvgubbe skrev:
...inomhusklättring kan nog vara en väldigt bra start... Två nybörjare kan ju utan problem ha grymt kul inomhus men jag skulle nog inte rekomendera någon att klättra ute utan erfaret sällskap... Iaf inte om det är bökigt att komma åt toppankaren...

Jag har klättrat en del med exet, som sagt, så helt nybörjare är man inte.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt