"Innermössa" till BMW systemhjälm 4 Elite??

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Har en BMW Systemhjälm 4 Elite ,öppningsbar kolfiberhjälm som jag saknar innermössa till. Någon som vet var man kan få tag på en ny sådan?
eBay och BMW återförsäljare har jag kollat hos men inget resultat.

”Innermössa” - förklara, är du snäll. Är det inredningssats, hjälmhuva eller något annat du menar?

Med vänlig hälsning,

Kanske något här ?

Den hjälmen måste vara åtminstone 10-12 år gammal. Ett gott råd är att köpa en ny hjälm då skyddsförmågan i det dämpande höljet inuti hjälmen lär vara kraftigt reducerat vid det här laget.

Med vänlig hälsning,

Den hjälmen måste vara åtminstone 10-12 år gammal. Ett gott råd är att köpa en ny hjälm då skyddsförmågan i det dämpande höljet inuti hjälmen lär vara kraftigt reducerat vid det här laget.

Med vänlig hälsning,
Men skyddsförmågan kan bli bättre med mössa/luva :va Sorry kan inte låta bli...:krama

Men skyddsförmågan kan bli bättre med mössa/luva :va Sorry kan inte låta bli...:krama
Om du kastar hjälmen hårt i backen lär den gå sönder.
Om du gör samma sak med mössan lär den klara sig helt utan skador.
Testet visar att mössan ger bättre skydd än hjälmen så du är inne på helt rätt spår! 😁

Om du kastar hjälmen hårt i backen lär den gå sönder.
Om du gör samma sak med mössan lär den klara sig helt utan skador.
Testet visar att mössan ger bättre skydd än hjälmen så du är inne på helt rätt spår! 😁
Tack..:hjarta

Nä, nu tycker jag att ni är elaka trots jag själv hade en dräpande svar i åtanke. Ge honom en chans som ny medlem och ge honom tid att lära känna detta forum, "hårt men hjärtligt". Tack för ordet.

1Nä, nu tycker jag att ni är elaka trots jag själv hade en dräpande svar i åtanke. Ge honom en chans som ny medlem och ge honom tid att lära känna detta forum, "hårt men hjärtligt". Tack för ordet.
:hjarta Men Peter jag är ju snäll! Och med ett stort hjärta! :hjarta

Last edited:
Nu ska jag ju inte va sån...Men jag tycker nog att tråden ska sparas till eftervärlden! :hjarta:)

Med vänlig hälsning,
Mycket märkligt. Varför åldras material i MC hjälmar men inte i Trampcykelhjälmar ?
Citat:
"Based on these data, the impact attenuation properties of EPS foam in field-used bicycle helmets do not degrade with the age."

Mycket märkligt. Varför åldras material i MC hjälmar men inte i Trampcykelhjälmar ?
Citat:
"Based on these data, the impact attenuation properties of EPS foam in field-used bicycle helmets do not degrade with the age."

Men som så mycket annat så går utvecklingen framåt hela tiden och en nyare hjälm är sannolikt säkrare. Tycker man det är värt något så kan man byta av den anledningen när man kört 5000 mil eller så i den gamla. Eller så har man kvar sin 40 år gamla hjälm och kör med den i tron att den är lika bra som en ny.

Med vänlig hälsning,

Men som så mycket annat så går utvecklingen framåt hela tiden och en nyare hjälm är sannolikt säkrare. Tycker man det är värt något så kan man byta av den anledningen när man kört 5000 mil eller så i den gamla. Eller så har man kvar sin 40 år gamla hjälm och kör med den i tron att den är lika bra som en ny.

Med vänlig hälsning,
Just av det skälet använder jag själv hjälm med komposit skal (glasfiber,kolfiber, aramid osv.)
inte ABS. Men vi är alla olika.
Citat:
"Prolonged uv exposure to the ABS helmets resulted in changes in the helmet material in the form of material disintegration and microcracks and this association was statistically significant."
från
Och BMW systemhjälm 4 Elite är kanske just en sådan här ABS-hjälm, i så fall bara släng !

Last edited:
Back