Innan vi klappar oss på ryggen för mycket!

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Hört (och även sagt) mycket om de bra olycksstatistiken för mc de senaste veckorna. Och det ser visserligen bra ut om man tittar på dödsfall per 1000 fordon.

Men om man tittar per miljoner fordonskm så ser det inte lika bra ut, det är fortfarande 8-10 gånger farligare att åka mc jämfört med att köra bil. Och man ska inte heller glömma att antal dödsfall har ökat från 37 år 2002 till 56 år 2004.

statistik_2_sm.gif

Källor:
Basstatistik över olyckor och trafik samt andra bakgrundsvariabler Version 2005-06-30
www.vti.se
www.scb.se
www.sika-institute.se

Angående dödsfallen 2003 och 2004 så säger experterna att underlaget är för litet för att vara statistiskt säkert, dvs tillfälligheter kan styra.
För 2005 ser antalet dödsfall ut att minska markant jämfört med 2004 vilket är positivt men det kan som sagt bero på tillfälligheter.

Att det är farligt att åka hoj är nog alla medvetna om och det gäller att tänka sig för i trafiken och utgå från att ingen ser en.

ksann skrev:
Men om man tittar per miljoner fordonskm så ser det inte lika bra ut, det är fortfarande 8-10 gånger farligare att åka mc jämfört med att köra bil.

Intressant siffra! I nästan alla trådar, om trafiksäkerhet och mcolyckor, har det dykt upp en massa strutsar som minsan hävdat att enda anledningen till att vi hojåkare har så hög olycksfrekvens är att vi kör så förbasskat mycket...

Givetvis är det så att det är farligare att åka Mc än att åka bil.
Det hoppas man väl att alla har förstått.
Det som inte har kommit fram förut är ju just utveclingen av antalet döda OCH skadade vägt mot antingen det utförda trafikarbetet eller antalet fordon.
Det är ju den utvecklingen som är intressant.
Om man bara tittar på döda så är antalet för litet och för slumpmässigt som underlag till statistik.
Därmed vill jag definitivt inte säga att antalet döda är oviktigt eller litet.

Min svärfar (som själv kör hoj) hade synpunkten att anledning att olycksstatistiken har sjunkit så mycket är det stora antalet glidare som ägs men bara körs en gång i månad. Om man jämföra statistiken för dödsolyckor/antal hojar i trafik och dödsolyckor/miljoner fordonsmil så verkar han har rätt.

ksann skrev:
Min svärfar (som själv kör hoj) hade synpunkten att anledning att olycksstatistiken har sjunkit så mycket är det stora antalet glidare som ägs men bara körs en gång i månad. Om man jämföra statistiken för dödsolyckor/antal hojar i trafik och dödsolyckor/miljoner fordonsmil så verkar han har rätt.
Ligger nog mycket i det. Väldigt många motorcyklister jag pratat med är helgåkare och har en åklängd per år på 300-400mil eller mindre.
Sen är statistik väldigt svårt, man kan ta fram ett flertal svar som säger olika ur samma siffror, allt efter vilket resultat man vill ha.

Alla kanske skulle ställa sin hoj 1 månad för att förbättra statistiken.. vid närmare eftertanke NÄÄ inte med de premier som är idag så måste man ju åka varja dag så länge det inte är is.
SÄnk premierna så kommer olyckorna sjunka "lite" i alla fall för då kanske jag låter hojen stå om det regnar en dag utan behöva känna att den kostar för mkt för att bara stå :tummenupp

ksann skrev:
2004 fanns det väl mer glidare än någonsin och fler än någonsin dog.
Är inte helt med på hur du får ihop det i ditt resonemang?

sandstream skrev:
2004 fanns det väl mer glidare än någonsin och fler än någonsin dog.
Är inte helt med på hur du får ihop det i ditt resonemang?
Det finns fler och fler motorcyklar i trafik men dom kör färre antal km vilket gör att man utsätts för fara i trafik under mindre antal timmar per år.

Man ser tydligt att antalet dödsolyckor per miljoner fordonskm (sänkt med cirka 30%) har inte alls gått ned lika mycket som antal dödsolyckor per tusen motorcyklar i trafik (sänkt med över 75%). Då kan man dra slutsatsen att en del av den minskningen som skett är pga att många kör inte så långt med sina hojar.

Jag borde inte ha använt glidare i mitt resonemang men jag mistänker själv att 40-talister på glidare är en stor grupp bland dom som inte kör so ofta/långt.

Bifogat

• kmvsmc_sm.gif
    kmvsmc_sm.gif
    10.4 KB · Visningar: 43
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...