Innan ni skickar in er trasiga dator för reparation, läs här

Va väl inge nytt, tyvärr...

Nej, inget nytt men viktigt att ta upp då det är ett återkommande problem inom många branscher.

En kompis farsa lämnade in sin Dell-dator till en datorbutik inne i stan (sthlm), de tog 1000 sek för felsökning och "försök" till lösning men skiten var fortf. trasig. De sa att de kunde behålla maskinen då den var "kaputt" och han skulle då slippa betala för felsökningen osv. Han betalade ist.

Jag fick då reda på detta och erbjöd mig att kolla på datorn, fixade den på 5 min. Var en felinställning i bios då sata-diskarna inte gick att hitta!

Tror det vara Dataprince, jobbade enbart kineser i butiken tydligen.

Det är bra för Råd & Röns läsare att det gör något sånt här. Och bra för att en del dagstidningar köper in deras tester. Om inte annat kanske det dyker upp som notiser i en del tidningar också.

Jo, problemet har uppmärksammats tidigare. Det är väl minst tio år sedan något tv-program lämnade in en stationär dator där de bara hade lossat lite på IDE-kontakten till hårddisken till olika firmor. Har för mig att resultatet av den undersökningen vad ganska nedslående. Om det kanske var hälften som ens hittade felet, och bland de så fanns det de som försökte påstå att det varit ett betydligt allvarligare och kostsammare fel än vad det egentligen varit.

Verkstad som verkstad. Det är väl som att lämna iväg bilen på verkstad. Man vet aldrig riktigt vad det ska bli för överraskningar.

Välkommen in till verkstaden där jag jobbar - där jag får gnäll av cheferna att göra för mycket - men förlåts rätt snabbt av "dagens blomma" i lokala tidningarna. Berglins dator var in för lite omvårdnad och skänkte då även en strip som tack. berglin-img745-2.jpg

Jag skickar aldrig in min.

Jag lagar den själv om det är hårdvaran. Är det programfel ber jag en polare som kan mjukvara :)

Kan inte hjälpa det, jag tycker R&R kör en liten fuling, förvisso enkla fel, om du vet om dom, men skall du felsöka dig till dom kan det bli dyrt, och på maskiner med ett antytt marknadsvärde på ca. 1500:- skall det inte mycket till för att det är olönsamt att laga dom.
Att sedan Infocare föreslår ett totalt byte av innanmätet är däremot riktigt illa.
(det var Infocare som fick mig till att bygga mina egna datorer, kan dom så kan jag, bättre! ;) )

Det enda allvarliga var de som inte ens provade att sätta disken i ett kabinett för att försöka kopiera ut datat från den. I övrigt är det ingen som vill lägga pengar på att laga gamla datorer.

Råd & Rön kommer säkert snart med smaskiga avslöjanden om att antalet TV-reparatörer i landet är oroväckande få med tanke på hur mycket TV-apparater det säljs....

Att sedan Infocare föreslår ett totalt byte av innanmätet är däremot riktigt illa.

De (och letmerepair) har bara byt-pryl-tekniker anställda - har jag märkt. Vissa fabrikat är även jag tvingad att skicka till respektive under garantitiden. T.ex. Sonys notebooks går via Infocare i Sverige ned till Holland för "lagning".

Fyi, Sony's nya netbooks är ett jämra gissel, inget stöd undertill som gör att moderkortet flexar sönder när man lägger handlovarna på den för att skriva på tangentbordet.

På en 6år gammal dator lägger man inte ner felsökningspengarna ens, där sliter man ut disken och ger till kunden, samt erbjuder dom att man kan kopiera innehållet till en USB disk.

Samma sak med en mer än 3 år gammal standard tv, man upplyser om att det kostar minst 750:- att bara skriva arbetsordern och ta loss bakstycket för att kolla om 25öres säkringen på inkommande sladd är trasig.

Man köper en likvärdig tv för 3000:- i dag, då får man ny garanti på grejorna.

Tror det vara Dataprince, jobbade enbart kineser i butiken tydligen.

Undvik den där jäkla skojarfirman så långt det går. Ett under att de fortfarande finns.
Deras policy för trasiga moderkort är att skicka dem med båt till thailand (eller i trakterna) för 'felsökning' och sedan skicka tillbaka dem med båt igen och returnera dem lika trasiga som innan till kunden.

Tog fyra månader att få tillbaka moderkortet som pajat för mig. När det kom tillbaka visade det som sig vara lika trasigt som innan. Packade ihop det i en låda och åkte med det till dem.
Efter att ha fått vänta i 45 minuter på någon i personalen blev jag mycket otrevligt bemött, och de vägrade till en början att byta det mot ett annat. När folk märkte av personalens bemötande började de lämna butiken och då gick det till sist efter mycket tjafs att byta.

Kommer aldrig handla eller rekommendera någon annan att handla där.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back