Inlines: Skillnad mellan "vanliga" och freeskates?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
http://www.skatepro.dk/catalog/index.php?cPath=22_29_119
Vanliga

http://www.skatepro.dk/catalog/index.php?cPath=22_29_121
Freeskates

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa?
Har freeskates bromsback eller måste man hitta på ett annat sätt att bromsa?

Jag tänkte tjacka ett par att cruisa i stan med, och över huvud taget använda som substitut till gång i sommar. Jag blir lika grinig varje gång jag måste gå nånstans, för att det går så jävla långsamt.
Promenader är en sak, men när man är på väg nånstans, eller måste passa tider, då blir jag otålig som få.

"Vanliga" inlines åkte jag när jag var 10 år, och har testat farsans vid nåt tillfälle på senare år, och har upplevt en enorm bulkighet i dessa. Känns som skidpjäxor med hjul. Ser ut som freeskates skulle kunna upplevas annorlunda. De ser.. Pja.. Friare ut.. Därav namnet kanske?

Här på sporthoj måste det ju finnas folk med erfarenhet som har ett och annat att säga om saken. Vad är skillnaden?
Vad jag kan se så ser det definitivt ut som freeskates är lägre, vilket jag anser bra, eftersom jag inte tycker om den styltliknande känslan man får på inlines.

Last edited:
köp "vanliga" inga trix grejer om du inte ska "trixa" :rolleyes:

bruka va mycket mindre hjul på "freeskates" än andra..
inga backar på dom heller..
jag har aldrig behövt bromsa.. man svänger isf.. o ska man ändå bromsa vrider man ena foten snett o sliter lite på hjulen :)

köp "vanliga" inga trix grejer om du inte ska "trixa" :rolleyes:

bruka va mycket mindre hjul på "freeskates" än andra..
inga backar på dom heller..
jag har aldrig behövt bromsa.. man svänger isf.. o ska man ändå bromsa vrider man ena foten snett o sliter lite på hjulen :)

Men jag vill jöra heftiga tricks.. :(

Så värst mycket mindre är hjulen inte. I och med att jag endast skall köra i stan och liknande så är nog hjulstorleken ingen fara. Men det där med bromsarna kändes ju inte som en fördel. Men tanke på att jag blir nybörjare igen och att mitt jobb ligger nedanför en jävligt lång, jävligt brant och svängande backe :gnissla

Köp bra grejer att trixa med, man tröttnar snabbt på att bara åka rakt fram. Det är mycket roligare att flyga utför trappor och upp på räcken m.m. Bromsa kan man göra precis som man gör på is d.v.s. med stppsladd. Lycka till! :tummenupp

Jag har alltid trott att det ska hugga som fan om man gör en stoppsladd... Hade nog aldrig vågat göra en sådan. Tur jag inte har några att prova med :tummenupp

Man får vinkla tillräckligt mycket bara. Jag brukar vinkla så mycket att jag glider på skenan (om jag har hög hastighet) :)

Ju mindre hjul desto mer får du kämpa.......
Vill du lära dig (eller redan kan) tricka så köp freeskates, annars köper du "vanliga" med 4x stora hjul på.

Det är hjulbasen som räknas: svänga mycket - kort hjulbas. Fort rakt fram - lång hjulbas (fem stora hjul typ, men då snackar vi långdistans)

Sen är det grümt skönt med såna där du har två olika storlekar på hjulen, dvs att de två främre än något mindre. Snabbare svängar och mina koho är de skönaste jag har haft av 4-5 par. Men köp nåt mellanting, typ "touring" :D om du bara ska "promenera" med dem...

Men jag vill jöra heftiga tricks.. :(

Så värst mycket mindre är hjulen inte. I och med att jag endast skall köra i stan och liknande så är nog hjulstorleken ingen fara. Men det där med bromsarna kändes ju inte som en fördel. Men tanke på att jag blir nybörjare igen och att mitt jobb ligger nedanför en jävligt lång, jävligt brant och svängande backe :gnissla

jag har ett par "riktiga" trixdojor..
köp någe halvdyrt så blir de nog bra..

sen om de är brant så sick sackar man ner bara :tummenupp

ska du hoppa o slida o greja så duger nog inte dessa alround prylar.. slits ganska kraftigt..

Last edited:
http://www.skatepro.dk/catalog/product_info.php?cPath=22_29_119&products_id=2333

Rent hypotetiskt med tanke på att jag inte vet vad som finns i affärer, så lutar det mot dessa. De enda freeskates jag kan ha från den sidan är de som går på 2 lök. Och det känns ändå som att jag borde prova först om jag inlines är nåt för mig. Känns nog trist att stå där och ha lagt ut 2000 + skydd + skador på nånting som i efterhand känns onödigt. Bättre att köpa ett par vanliga, billigare och testa.

Och dessa faller på läppen för att de har ett flexande vristparti, vilket nog hjälper mot pjäxkänslan, och att de inte är så oerhört plastiga.
Vad tros?

Sist jag var ute och skejtade träffade jag två småbrudar med en jycke. Tyvärr vid foten av en j*la backe och med brudarna på ena sidan asfalten och jycken på den andra... Hoppa över kopplet? Nja, jag tog fjorton kullerbyttor på gräsmattan istället. Har numera pensionerat grillerna och rullar inget annat än hojen (och tummarna när jag får tid över...). Summa summarum, har du bråttom, ta hojen...

Sist jag var ute och skejtade träffade jag två småbrudar med en jycke.

Man skall inte kasta hund i glashus. :mattias

Och till trådstartaren: Inne i stan är stället där man inte vill ha små hjul. Ojämnheter och elände som gör det stötigt och vingligt som attan att åka med små hjul. Större hjul sväljer grus, kanter och skit bättre.

Lånar tråden lite...

Är det nån som vet vad sånna där skor som man kan åka på heter?

Roller shoes har jag sökt lite på, men jag hittade inget bra.

Fresten, är dom helt ute? :rodnar
(Bara sett dom i am. filmer)

va fan! det här är ett forum för folk som har intresse av fordon med två hjul... ibland sker några diskutioner om fordon med fyra hjul... men ÅTTA hjul... vettifan om vi kan tillåta det va!? :tungan ;)

Mark: jodå, jag såg några glida runt på såna för bara några dagar sen, så dom finns nog allt i sverige och är inte helt utdöda iallafall.

http://www.skatepro.dk/catalog/product_info.php?cPath=22_29_119&products_id=2333

Rent hypotetiskt med tanke på att jag inte vet vad som finns i affärer, så lutar det mot dessa. De enda freeskates jag kan ha från den sidan är de som går på 2 lök. Och det känns ändå som att jag borde prova först om jag inlines är nåt för mig. Känns nog trist att stå där och ha lagt ut 2000 + skydd + skador på nånting som i efterhand känns onödigt. Bättre att köpa ett par vanliga, billigare och testa.

Och dessa faller på läppen för att de har ett flexande vristparti, vilket nog hjälper mot pjäxkänslan, och att de inte är så oerhört plastiga.
Vad tros?

flexande vristparti :näsblod
jag som tyckte mina fötter rörde sig för mycket o då sitter man nästan stelopererad..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026