inlösta hojar av Försäkringsbolag

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
Undrar lite om det här med inlösta hojar... i sommras när vi var ute och åkte hände en liten olycka och polaren la sin cyckel i backen inget farligt lite kåpor och sånt som sprack... försäkrings bolaget löste in den med motiveringen att den var ramsné och skullekosta xx 000 kr att fixa till.. Så igår när jag var och kollade lite på en ny motorcyckel så ser man att den står där hos handlaren :va , nu till frågan: vad säger FB och samma person köper den igen? (han skulle tjäna ett par tusen på det) har dom koll på sånt eller hur fungerar det?

Nog är det väl ändå förbannat att försäkringsbolagen inte klämmer åt den här hanteringen.
Dom är gniden som fan mot oss konsumenter om vi vill ha ut något, trots att dom gång på gång höjer våra orimliga premier ännu mera.

Samtidigt låter dom MC handlarna sko sig hejdlöst på inlösta motorcyklar, som dom repar upp på vintern när personalen ändå går och slår dank, och sedan säljer till samma pris som en annan begagnad cykel som aldrig har varit omkull.

Jag är inte emot att mc handlarna får köpa inlösen, men isåfall får dom laga dom först med arbetsorder, och sedan sälja dom, och försäkringsbolaget och handlaren får dela på vinsten, nu tar handlaren HELA vinsten, och min försäkring blir dyrare.

Det skulle hålla personalen med jobb under vintern, samtidigt som försäkringsbolagen kanske inte förlorar så förbannat på att lösa in kosmetiskt skadade motorcyklar hela tiden...

alltså, min erfarenhet av försäkringsbolag och hojjar är att man ska stå på sig lite när dom vill lösa in den, var på väg att få min inlöst i höstas men efter lite gnäll fick´jag både hoj och pengar :tummenupp
sen är det klart att det är et riktigt skitsätt när dom går på originaldelarnas prisar för att se hur mycket som reparationerna skulle kosta också, pirat kopior går ju på mindre än hälften... sen tycker iaf jag att lite kosmetiska defekter bara är manligt :D

Mr. Red skrev:
originaldelarnas prisar för att se hur mycket som reparationerna skulle kosta också, pirat kopior går ju på mindre än hälften... sen tycker iaf jag att lite kosmetiska defekter bara är manligt :D

Om du köpt en ny hoj skulle du då acceptera att någon lagade den med piratdelar? Jag skulle hellre få min inlöst o lägga till nåra tusingar för att få en ny fin med originaldelar...

Johan_finsp skrev:
Undrar lite om det här med inlösta hojar... i sommras när vi var ute och åkte hände en liten olycka och polaren la sin cyckel i backen inget farligt lite kåpor och sånt som sprack... försäkrings bolaget löste in den med motiveringen att den var ramsné och skullekosta xx 000 kr att fixa till.. Så igår när jag var och kollade lite på en ny motorcyckel så ser man att den står där hos handlaren :va , nu till frågan: vad säger FB och samma person köper den igen? (han skulle tjäna ett par tusen på det) har dom koll på sånt eller hur fungerar det?

Tror inte det är några problem! Polaren blev påkörd i en korsning och skrapade skinnstället. Och det köpte han tillbaka av försäkringsbolaget. Inga problem! Grymt billigt.

Mr. Red skrev:
alltså, min erfarenhet av försäkringsbolag och hojjar är att man ska stå på sig lite när dom vill lösa in den, var på väg att få min inlöst i höstas men efter lite gnäll fick´jag både hoj och pengar :tummenupp
sen är det klart att det är et riktigt skitsätt när dom går på originaldelarnas prisar för att se hur mycket som reparationerna skulle kosta också, pirat kopior går ju på mindre än hälften... sen tycker iaf jag att lite kosmetiska defekter bara är manligt :D

precis, men dom räknar väl på att få tillbaka hojen som den var innan... lite repor och skrapmärken gör bara att man ser rutinerat ut :3freak

tycker att dom borde beräkna kostnaderna för att få den funktionsduglig igen (begagnade/krash kåpor osv). vilka är det som räknar eg skaderegleraren eller firman man har lämnat in den på?

tycker att dom borde beräkna kostnaderna för att få den funktionsduglig igen (begagnade/krash kåpor osv). vilka är det som räknar eg skaderegleraren eller firman man har lämnat in den på?

Firman man har lämnat in hojen till räknar ut ett pris att få hojen till bra skick igen.Sen kommer en gubbe från försäkringsbolaget man har o kollar på hojen o tar kort o grejar o beslutar om den är värd att lagas upp igen.

I mitt fall så skulle min gixxer kosta 60 000kr att laga upp igen o dom beslutade att den var så fin så det var värt att laga upp igen så till våren får man hämta ut hojen igen.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...