Inlösta cyklar??

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Kan man som vanlig dödlig komma över inlösta cyklar till vettigt pris?

Har funderingar på att bygga en ny banhoj, på något modernare än min nuvarande 06:a.

Hämta i Tyskland/England känns dyrt för ett banhojsbygge..

Hur göra...:va

Nej där finns inga officiella kanaler att köpa skrotade cyklar i Sverige.

Det är väl bara att ta kontakt med en mc handlare som köper in skrotade hojar för att sedan sälja dom i delar och fråga vad de vill ha för en icke demonterad mc.Men så vidare billigt lär det väl inte bli när varje del som sagt var har ett pris på försäljningslistan om nu inte någon form av bonus utgår vid komplett köp.

T ex : http://www.blocket.se/bikemcdemontering och http://www.blocket.se/solle-racing

Last edited:

Nej, det gör det inte... på riktigt.

Vad jag vet får inte privatpersoner köpa kompletta, skrotade hojar. Man får bara köpa lösa delar, ramar, motorer, osv.
Men för sisådär en 7-8 år sen köpte en kompis en skrotad motor från en CBR 900. Från samma firma köpte han ett rullande chassi, också från en CBR 900. Att chassit och motorn kom från samma hoj och ännu inte separerats innan försäljning beror nog mycket på min kompis lysande övertalningsförmåga!

Men visst går det...

Last edited:
Jag köpte en Transalp -05 för 7 500:- av Lillemans i Lund i detta skick:
ZZI084-2084.jpg
Visade sig att gaffeln var ok till slut så det var bara lite småkrafs som bromshandtag och lyse att fixa innan den var körklar.

Köpte även CBR600 -95 för 3.500:- USA-import som blivit stående på en speditionsfirma i 10 år! :va
Gåsen_0809_2.jpg

Har även sett en del nyare sportisar, så visst går det att hitta.
Dock klart begränsat utbud, kommer väl en i veckan på blocket under 30'.

Jag skulle tippa på att det bästa sättet att komma en nyare banhoj
till bra pris är genom ett gruppköp av lagom krockade hojar från USA.

:tummenupp

:hej

/e

Jag undrar hur lönt det är att demontera alla dessa 80-tals japancyklar och lägga delarna på lager i väntan på att någon behöver dem. Känns som de måste ha väldigt låga lagerkostnader för att få det att gå runt. Beggad fotpinne till Kawasaki Zephyr -82 är ju inte något man säljer varje dag....

Billigare att hitta en hoj som är smälld & fixa de delar som behöver byttas.

Mitt senaste bygge har slutat på 45k med nästan alla delar & måste bytta bakhjulslager & packbox framgaffel & kopplingskorg :)

Skulle vara några tusen billigare att köpa en direkt i Sverige nästan, eller en komplett cykel i Tyskland :)

Men man lär sig av sina misstag :D

Se ifall någon polare /bekant Eller någon här på SH är sugen att köra till England och köp vars 1 hoj? dela på resan. Det lönar sig om man tar mer än 1 hoj, har du ett trevligt bankkonto är det även en bra investering om du är bra på att prata och förhandla så köper du några och säljer här i Sverige färdig kittade, går att pruta rätt bra i England fick ner en bil från 100.000skr till 70000 på ett par minuter på telefon.

På hojdelen.se i Haninge blev jag erbjuden en nästan komplett reservdelshoj billigt när jag köpte hastighetsmätare. De hade allt från gamla lik till Rettor, inlösta. Verkade förhandlingsbara :-)

Jag må ha fel men förr åtminstone var det åtminstone så att så länge fordonet har en identitet i Sverige (dvs inte är skrotad) så får inte mc-firman som köpte motorcykeln från f-bolag vid lösen registrera över den på någon föränn den är lagad och besiktigad av bolaget som löste ut den tidigare ägaren.

Bygga banhoj är ju aldrig lönsamt egentligen, kostar alltid mer än vad man vill tro :(

Jag tror nog "best buy" är att köpa en relativt ny och vanlig mc modell från tyskland som gått i IDM eller liknande serie 1-2 säsonger. Beror så klart på vilken utrustning man vill ha på hojen men i Sverige känns det svårt att köra några fynd på nyare modeller och kunna bygga banhoj till rimliga pengar i förhållande till att köpa något som redan är färdigt.

//Nitrous

Beggad fotpinne till Kawasaki Zephyr -82 är ju inte något man säljer varje dag....
Verkligen inte. Särskilt om man betänker att den första Zephyren kom först -91. :hihi

Men visst, affärsidén andas forntid.
De skulle tjäna mer på att dumpa iväg hela hojar:
Pengar direkt
Mindre lokalkostnader
Etc...

Kanske spara finbitar som verkligen säljer och ger bra pengar? :va

:hej

/e

Att en hoj är inlöst behöver inte betyda att den är skrotad.
Att köpa nya originaldelar på allting som blivit skadat med mc mekaniker som tar full timpeng kan sticka iväg i pengar innan den är klar även om den inte varit allvarligt skadad.
Att den blir inlöst betyder att det blir för dyrt att reparera den enligt 'original service' för att det ska vara lönt för försäkringsbolagen. Men det behöver inte betyda att den är bortom räddning.

Att en hoj är inlöst behöver inte betyda att den är skrotad.
Att köpa nya originaldelar på allting som blivit skadat med mc mekaniker som tar full timpeng kan sticka iväg i pengar innan den är klar även om den inte varit allvarligt skadad.
Att den blir inlöst betyder att det blir för dyrt att reparera den enligt 'original service' för att det ska vara lönt för försäkringsbolagen. Men det behöver inte betyda att den är bortom räddning.

I många andra länder så säljer fbolagen inlösta men reparerbara cyklar på auktion vilket gör att utbudet för privatpersoner blir större och priserna vettigare. I Sverige så säljs inlösta cyklar till handlare för småpengar som sminkar upp dem och säljer med god avans. Handlarna är av just den anledningen måttligt intresserade av att sälja cyklarna oreparerade för småpengar....

Cyklar som är skrotade dvs strukna ur registren passar bra som banhojar men dels skrotas där ganska få cyklar som är potentiella banhojar årligen och sen är skrotarna måttligt intresserade av att sälja cykeln hel.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park